خبرنگاران 303 هزار هکتار از منطقه اورامانات در انتظار ثبت جهانی شدن است

به گزارش مجله پزشکی، کرمانشاه- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه گفت: بخش اعظمی از منطقه زیبای اورامانات به مساحت 303 هززار هکتار در انتظار ثبت جهانی قرار گرفته است و کارهای آن در حال اجرا است.

خبرنگاران 303 هزار هکتار از منطقه اورامانات در انتظار ثبت جهانی شدن است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، امید قادری عصر شنبه در جلسه برطرف موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار گردید، گفت: از مجموع حریم درنظر گرفته شده برای ثبت جهانی اورامانات، 150 هزار هکتار آن را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: ثبت جهانی منطقه اورامانات بالغ بر 700 روستا را در بر می گیرد و یک هزار و 100 محوطه و آثار تاریخی که بیش از 50 مورد به ثبت ملی رسیده نیز وجود دارد.

قادری اعلام نمود: از مجموع مناطقی که در اورامانات برای ثبت جهانی آماده شده اند 60 درصد آن در کرمانشاه و 40 درصد نیز در کردستان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه حفظ بافت سنتی و منظر فرهنگی و سنت های آنان از جمله موارد مهم برای جهانی شدن اورامانات به شمار می رود، گفت: بعضی از آسیب های وارده را شناسایی و درصدد برطرف آن هستیم.

وی گفت: بحث نظافت روستاها، پاکسازی محیط، اصلاح بعضی معابر، ساماندهی تاسیسات زیرساختی، تهیه و نصب تابلوهای راهنما و فعالسازی و ساماندهی کارگاه های صنایع دستی از جمله دیگر اقدامات مورد احتیاج است.

قادری اعلام نمود: برای مجموع این اقدامات به اعتباری در حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان احتیاج است.

این مقام مسوول در انتها از سفر نماینده یونسکو به اورامانات برای بازدید از منطقه در آینده ای نزدیک اطلاع داد و گفت: قرار است این سفر از 31 شهریور تا 10 مهر انجام گردد.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، هورامان یا اورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می گردد.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، صندلی و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و صندلی اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می گردد که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، 295 اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با 200 اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 595 روستا و 35 شهر دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 611

به "خبرنگاران 303 هزار هکتار از منطقه اورامانات در انتظار ثبت جهانی شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 303 هزار هکتار از منطقه اورامانات در انتظار ثبت جهانی شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید