سیاست برجامی بایدن همان راستا ترامپ است! خبرنگاران

به گزارش مجله پزشکی، جمهوریخواهان آمریکایی و سیگنال روشن برجامی به دولت بایدن داده اند که نخواهند گذاشت او به سادگی به برجام بازگردد.

سیاست برجامی بایدن همان راستا ترامپ است! خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در جریان کارزار انتخاباتی خود جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، بارها و بارها به مسئله برجام پرداخت و ضمن زیر سوال بردن اقدام ترامپ در خارج کردن آمریکا از این توافق، تاکید نمود که در صورت پیروزی در انتخابات، فوراً به برجام باز خواهد گشت و راه تعامل و دیپلماسی با ایران را در پیش خواهد گرفت.

استدلال اصلی وی در این زمینه نیز این بود که خروج آمریکا از برجام، تهدیدات منطقه ای و بین المللی علیه آمریکا را افزایش داده و عملاً ایران را نیز به سمت اقدام متقابل و پیشروی در فناوری هسته ای اش سوق داده است. امری که از دید بایدن، به هیچ عنوان در راستای اهداف و منافع آمریکا نیست.

با این حال، بایدن پس از پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا، تا حدی از مواضع به ظاهر محکم خود در زمینه بازگشت به برجام و تعامل با ایران فاصله گرفت و با در پیش دریافت رویکردی متفاوت، پیش شرط هایی نظیر بازگشت اولیه ایران به برجام(در حالی که اساسا ایران از برجام خارج نشده است) و یا حتی ضرورت توسعه مسائل مطروحه در برجام به حوزه هایی نظیر قدرت موشکی و نفوذ منطقه ای ایران را نیز عنوان نمود. امری که با توجه به سابقه تاریخی رویکرد دستگاه سیاست خارجی آمریکا(در دولت های مختلف این کشور) به ایران، با هدفِ ارائه کمترین امتیازها به ایران و اخذ بیشترین امتیازها از این کشور، در دستورکار دولت بایدن قرار گرفته است.

در جدیدترین تحول، به تازگی پایگاه خبری-تحلیلی واشنگتن فری بیکن، در تبادل نظر با شماری از سیاستمدارانِ سرشناس حزب جمهوریخواه، از عزم و اراده جدی آن ها جهت ارائه طرحی به کنگره آمریکا با هدف ایجاد اختلال در هرگونه تعامل احتمالی دولت بایدن با ایران در مساله هسته ای این کشور خبر داده و به طور خاص تاکید نموده که حوزه هایی نظیر توان موشکی و حضور منطقه ای ایران نیز در کنارِ مساله هسته ای این کشور باید حل شوند تا سپس آمریکا، لغو تحریم ها علیه تهران را بتواند در دستورکار قرار دهد.

جمهوریخواهان آمریکا همچنین تاکید نموده اند که تمام کوشش خود را خواهند کرد تا به وسیله اقدامات ساختاری و نهادین در چهارچوب نهادهای آمریکایی، کوچکترین رویه های تعاملی بایدن با ایران را رصد نموده و حتی مانع از دستیابی دو طرف به کمترین توافق(بدون در نظردریافتِ مسائل موردِ توجه جمهورخواهان) خواهند شد.

به نظر می رسد که انتشار گزارش مذکور در واشنگتن فری بیکن، آن هم در شرایطی که اساساً دولت بایدن تا به امروز راه دولت ترامپ را در قبال ایران در پیش گرفته، ریشه در بعضی محرک ها و انگیزه ها دارد که در ادامه به آن ها اشاره می گردد:

*جمهوریخواهان آمریکایی و تضعیف سیاست خارجی دولت بایدن

ریشه تحرکات اخیر جمهوریخواهان علیه توافق برجام را باید تا حدی به اندکی قبل تر و به سخنرانی ترامپ در نشست (اخیر) جمهوریخواهان موسوم به اقدام سیاسی محافظه کاران آمریکایی(سیپک)، مرتبط دانست. در جریان نشست مذکور، دونالد ترامپ به صراحت تاکید نمود که نخستین ماهِ حضور بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، آیینه تمام نمایی از عملکرد بدترین رئیس جمهور در کل تاریخ سیاسی آمریکا بود. وی به طور خاص گفت در همین مدت کوتاه، جو بایدن شعار اول آمریکای دولت سابق آمریکا(دولت ترامپ) را به شعار آخر آمریکا تغییر داده است.

در این چهارچوب، جمهوریخواهان آمریکایی سعی دارند با ارائه طرح های مختلف علیه عملکرد دولت بایدن در عرصه سیاست خارجی آمریکا، تا جای ممکن به آن ضربه زده و چهره آن نزد افکار عمومی آمریکا را مخدوش نمایند. امری که با هدفِ تضعیف دموکرات ها و در مقابل، تاکید بر موقعیت برتر و به اصطلاح درخشانِ جمهوریخواهان در عرصه سیاست خارجی آمریکا و دفاع از منافع ملی این کشور، انجام می گردد.

البته که جمهوریخواهان و شخصِ ترامپ با طرح اتهام و ایرادهای مختلف علیه دولت بایدن در موراد گوناگون، تا حد زیادی سعی دارند راهشان جهت بازگشت به قدرت به عنوان یک آلترناتیو مناسب برای دولت کنونی آمریکا را هموار سازند. از این رو، آن ها با زیر سوال بردن رویکردِ به اصطلاح تعاملی دولت بایدن با ایران، سعی دارند آن را تهدیدی علیه آمریکا معرفی نموده و با نشان دادنِ خود به مثابه ناجیانِ ایالات متحده آمریکا، بر آن هستند تا صندلی و موقعیتشان نزد افکار عمومی این کشور را ارتقا بخشند.

*جمهوریخواهان آمریکایی و تداوم وفاداری به ترامپیسم

از جمله محرک های دیگری که جمهوریخواه آمریکایی را در اقدام جهت تهیه طرحی با هدف کارشکنی گسترده در هرگونه تعامل دولت بایدن با ایران در خصوص مساله برجام، به پیش می راند، می توان به وفاداری عمیقِ بخش اعظم جمهوریخواهان، به ترامپ و تفکر ترامپسم اشاره نمود.

پس از حادثه ششم ژانویه 2021 و حمله حامیان افراطی ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا و متعاقبا برگزاری جلسه استیضاح وی، عده ای بر این باور بودند که موقعیت و صندلی ترامپ نزد افکار عمومی جامعه آمریکا، به دلیل تشویق به شورش و ناامنی در این کشور، تا حد زیادی تضعیف شده است با این حال، بر اساس جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته توسط نشریه اکونومیست، قریب به 60 درصد از سیاستمداران حزب جمهوریخواه، همچنان به ترامپ توجه ویژه ای دارند و حتی در انتخابات میان دوره ای آمریکا در سال 2022، آرا و نظرات او در تایید نامزدها جهت کسب کرسی های مختلف در آمریکا را، معیاری اساسی در الگوی رای دهی خود می دانند. این نکته به وضوح حاکی از این است که شاید ترامپ از قدرت کنار رفته باشد، اما همچنان ایده ها و تفکرات او، در میان جمهوریخواهان، از ارزش برخوردار هستند و در مسائل مختلف، جمهوریخواهان به آن ها رجوع می نمایند.

در این راستا، تحرکات اخیر جمهورخواهانِ کنگره علیه دستورکار احتمالی بایدن جهت تعامل با ایران را نیز بایستی نوعی ادای دینِ آن ها به سیاست ها و اقداماتِ ضدایرانی دونالد ترامپ در قالب سیاست کارزار فقشارحداکثری تفسیر گردد که هسته اصلی آن این گزاره است: ایران یا باید آنچه مطلوب آمریکاست بپذیرد و یا در مقابل، فشارها و تهدیداتِ گسترده آمریکا را پذیرا باشد.

*جمهوریخواهان آمریکا و برگزاری شوهای تبلیغاتی

از جمله محرک های دیگری که جمهوریخواهان آمریکایی را به سمت کوشش جهت تهیه طرحی با هدف مقابله با هرگونه تعامل احتمالی دولت بایدن با ایران سوق می دهد، تقلای آن ها جهت جلب توجه در جامعه آمریکا و در عرصه معادلات سیاسی این کشور است. نباید فراموش کرد که حزب جمهوریخواه علاوه بر قبول شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، در سنا و مجلس نمایندگان نیز از دموکرات ها شکست خورده و این مساله موجب شده تا موقعیت آن در عرصه معادلات سیاسی-اجتماعی آمریکا، تا حد زیادی تضعیف گردد.

از این رو، این حزب و سیاستمداران آن، هر مسئله ای که در داخل آمریکا سروصدا و جنجال به پا کند را موقعیتی مناسب جهت عنوان نمودنِ خود می بینند و با کنشگریِ فعال در رابطه با آن، کوشش می نمایند موقعیت و صندلی خود را نزذ افکار عمومی آمریکا، ارتقا بخشند. از این منظر، مساله برجام نیز موضوعی است که عمیقا توجه جامعه آمریکا و سازوکارهای سیاسی آن را به خود جلب نموده و جمهوریخواهان، کنش ورزیِ منتقدانه و به اصطلاح مخالف با دولت بایدن در این رابطه را برای خود کاملا ضروری ارزیابی می نمایند. امری که صرفا با اهداف سیاسی و تبلیغاتی از سوی حزب جمهوریخواه دنبال می گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 963

به "سیاست برجامی بایدن همان راستا ترامپ است! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست برجامی بایدن همان راستا ترامپ است! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید