سیاست گذاری های اشتباه عامل اصلی گرایش به مدرک جعلی است

به گزارش مجله پزشکی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور رونق جعل مدرک و یا تلاش جعلی برای مدرک دریافت را متوجه خود افراد دانست و گفت: آنچه باعث این انحراف شده سیاست گذاری های اشتباه است.

سیاست گذاری های اشتباه عامل اصلی گرایش به مدرک جعلی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، رضا نقی زاده عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در برنامه رادیویی گفت وگوی علمی با بیان اینکه مدرک جعلی و جعلی مدرک دریافت دو مفهوم مجزا هستند، گفت: کسی مدرک واقعی دریافت می کند، اما شایسته آن نیست و یا انحراف علمی انجام می دهد تا به شرایط لازم به دریافت مدرک دست پیدا کند؛ چنین فردی جعلی مدرک خود را گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وقتی از پایان نامه و مقاله سخن می گوییم، عمدتاً مشکل در حوزه تحصیلات تکمیلی است، اظهار کرد: دلیل مسائل در این حوزه متفاوت با دوره کارشناسی است و باید بین این دو تفاوت قائل شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از رونق جعل مدرک باید دستگاه های نظارتی نقش بیشتر و اثرگذارتری ایفا کنند، افزود: اگر یک مغازه دار، وسایل خود را بیرون از مغازه بگذارد، شهرداری به او تذکر می دهد، اما کسانی هستند که مدارک متعدد جعلی چاپ می کنند، اما کمتر کسی پیگیری می کند.

وی با تصریح بر اینکه آنچه در حوزه ارشد و دکترا بیشتر سر و صدا می کند، تلاش های جعلی برای دریافت مدرک اصلی است، مطرح نمود: مدرک جعلی در نهایت باعث خواهد شد فرد متقلب در یک نقطه گرفتار قانون شود، اما تلاش جعلی برای دریافت مدرک اصلی نمی تواند به این راحتی معین شود، زیرا فرد، مدرک اصلی حتی از دانشگاه معتبر کشور دارد.

وی در تشریح تلاش جعلی برای دریافت مدرک اظهار کرد: فردی که پول داده است و مقاله و یا پایان نامه خود را فرد دیگری نوشته است، در حقیقت تلاش جعلی برای به دست آوردن مدرک کرده است.

نقی زاده بخش کوچکی از دلایل رونق جعل مدرک و یا تلاش جعلی برای مدرک دریافت را متوجه خود افراد دانست و گفت: آنچه باعث این انحراف شده است، سیاست گذاری های اشتباه است. مقطع ارشد و به خصوص دکترا در دانشگاه های معتبر دنیا یک شغل تلقی می شود و اساساً عنوان پژوهشگر برای دانشجویان دکترا است و سر ماه حقوق دریافت می کند. در اتحادیه اروپا بین چهار الی پنج هزار یورو و در آمریکا بین پنج الی هشت هزار دلار حقوق به دانشجویان ارشد پرداخت می کنند.

وی با اشاره به دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: دانشجویی که در دانشگاه تهران در مقطع دکترا تحصیل می کند هیچ کدام از گزینه هایی که در اروپا و آمریکا وجود دارد در اختیار ندارد و باید برای امرار معاش و جمع کردن هزینه تحصیل کار کند؛ بنابراین یکی از مسائلی که باعث گرایش به مدرک تحصیلی تقلبی می شود، تأمین معیشت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 515

به "سیاست گذاری های اشتباه عامل اصلی گرایش به مدرک جعلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست گذاری های اشتباه عامل اصلی گرایش به مدرک جعلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید