شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، احتیاج به همه گروه های خونی

به گزارش مجله پزشکی، سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر احتیاج مبرم به همه گروه های خونی، شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا و یا ابتلا به این بیماری را شرح داد.

شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، احتیاج به همه گروه های خونی

به گزارش خبرنگاران، دکتر بشیر حاجی بیگی، گفت: همه ساله با آغاز فصل سرما و سرد شدن هوا و کم شدن طول روز، اندازه مراجعه مردم به مراکز انتقال خون جهت اهدای خون کاهش می یابد و این درحالی است که با توسعه روز افزون عمل های جراحی تخصصی و فوق تخصصی روبرو هستیم؛ از طرفی با توسعه مراکز خون آنکولوژی و مراکز پیوند اعضا و رشد چشمگیر فضاهای درمانی هم در کلانشهر ها و مراکز استان های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران و گیلان روبرو هستیم و این در شرایطی است که در استان های شمالی و جنوبی کشور نیز ـ که افراد مبتلا به تالاسمی حضور دارند ـ نیاز به خون وجود دارد و با توسعه نیاز به این ماده حیاتی روبرو می شویم.

وی اضافه کرد: با این افزایش نیاز شاهد افزایش مصرف خون و فرآورده های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت هستیم. با راه اندازی شبکه ملی خون رسانی کشور و فعالیت مستمر این شبکه، خون بیماران را در سراسر کشور تامین کردیم ولی به هر حال مردم باید خون اهدا نمایند و این یک فراخوان و دعوت عمومی از همه مردم است که به یاری ما بیایند تا هیچ بیماری روی تخت بیمارستان دغدغه تامین خون و فرآورده های آن را نداشته باشد.

او در ادامه درباره کسانی که واکسن کرونا تزریق نموده اند و می خواهند خون اهدا نمایند، توضیح داد: این افراد بدانند که با تزریق واکسن سینوفارم و برکت منعی برای اهدای خون ندارند و بعد از برطرف عوارض اولیه می توانند اقدام به اهدای خون نمایند. بعلاوه افرادی هم که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کردند می توانند 14 روز پس از تزریق، اقدام به اهدای خون نمایند.

سخنگوی سازمان انتقال خون، تاکید نمود: کسانی هم که به کرونا مبتلا شدند، می توانند 28 روز پس از بهبودی اقدام به اهدای خون نمایند. تمامی پروتکل های بهداشتی در تمامی مراکز انتقال خون رعایت می گردد و تجهیزات ما که در فرایند اهدای خون مصرف می گردد یکبار مصرف و استریل است و کرونا ربطی به اهدای خون ندارد.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در سرانجام، اظهار کرد: در حال حاضر به تمامی گروه های خونی نیاز داریم ولی افرادی که گروه خونی منفی و یا AB مثبت دارند، اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1282

به "شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، احتیاج به همه گروه های خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، احتیاج به همه گروه های خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید