میثم تمار کیست؟ چگونه به شهادت رسید؟

به گزارش مجله پزشکی، میثم تمار کیست؟ میثم تمار از یاران ویژه امام علی است. امام علی نحوه مرگ میثم تمار را پیشگویی کرده بودند و میثم تمار همانگونه به شهادت رسید.

میثم تمار کیست؟ چگونه به شهادت رسید؟

میثم تمار از جمله یاران و شیعیان خاص امام علی (ع) بوده است که امام نحوه شهادت او را برایش ذکر کرده بودند. مجله اینترنتی خبرنگاران خلاصه ای از زندگی نامه میثم تمار را گردآوری کرده است؛

میثم تمار کیست؟

میثم تمار ( Maytham al-Tammar) خرما فروشی بود که در کوفه زندگی می کرد و از موالیان بود. موالیان عجم هایی بودند که در بین عرب ها زندگی می کردند. جناب میثم نیز مانند بقیه موالیان که پس از اسلام برای نزدیکی بیشتر به خاندان طهارت به مناطق عرب نشین آمده بودند، به کوفه آمده بود. او اولین بار امام علی (ع) را در کوفه دیدار کرد. در آن زمان جناب میثم غلام یک زن عرب از طائفه بنی اسد بود و امیرالمؤمنین (ع) وی را از آن زن عرب می خرد و آزاد می کند.

زادگاه اصلی میثم تمار

نام پدرش یحیی بود و طبق آنچه در تاریخ ذکر شده پیش از اسلام ساکن منطقه ران در آذربایجان بوده است. در مورد شهر محل تولد و اقامت میثم شهرهایی از جمله کرمان و فارس هم در نقل های تاریخی گفته شده، اما در ظاهر، نقل قوی تر این است که زادگاه جناب میثم منطقه آذربایجان بوده است.

اولین دیدار میثم تمار با امام علی (ع)

در دیدار اولی که بین میثم و امام علی (ع) رخ داد، حضرت از وی پرسید: اسم تو چیست؟ میثم جواب داد: سالم. حضرت فرمود: اما پیامبر خدا (ص) به من فرمود که پدرت اسم تو را در ایران و در سرزمین خودت، میثم گذاشته است. میثم بسیار متعجب شد که رسول خدا (ص) و جانشین او امیرالمومنین (ع)، درست می گویند و اسمش قبلا میثم بوده است. اما در این منطقه و کوفه هیچ کس این موضوع را نمی دانسته است. حضرت به میثم فرمود: از امروز نامت همان میثم باشد و همان نامی که پدرت بر تو گذاشت و همان نامی که رسول خدا (ص) مرا از آن نام باخبرم کرد.

میثم تمار کیست؟

پیش بینی نحوه شهادت میثم تمار

یک روز صبح میثم تمار خدمت امیرالمومنین (ع) رسید. حضرت در چشمان میثم خیره شد و فرمود:

تو بعد از من دستگیر می شوی و به دار آویخته خواهی شد. روز سوم از بینی تو خون خواهد آمد و محاسنت از آن خون خضاب خواهد شد. تو بر در خانه عمرو بن حریث، جزء آن ده نفری خواهی بود که به دار آویخته می شوند. چوبه دار تو از همه آنها کوتاه تر است.

سپس حضرت آن نخله را به وی نشان داد و فرمود: تو بر آن به دار آویخته خواهی شد.

میثم پرسید: آیا واقعا این اتفاق می افتد؟ حضرت فرمودند: آری به خدای کعبه قسم که این اتفاق می افتد و این رازی است که پیامبر (ص) به من گفته است. میثم در پاسخ به امیرالمومنین می گوید: هرگز پیامبر اکرم دروغ نمی گوید و من ایمان دارم همان چیزی که شما فرمودید، اتفاق می افتد. میثم از این خبر بسیار شاد شد و همواره کنار آن نخل می آمد و نماز می خواند و با آن نخل سخن می گفت.

نحوه شهادت میثم تمار

20 سال از این ماجرای پیش بینی چگونگی شهادت میثم گذشته بود. در این مدت امام علی (ع) و امام حسن (ع) به شهادت رسیده بودند و دوران امامت امام حسین (ع) آغاز شده بود. وقتی عبیدالله بن زیاد حاکم کوفه می شود، دستور می دهد تا یاران و مرتبطین با امام حسین (ع) را دستگیر کنند.

میثم نیز دستگیر می شود و هنگامی که با دستان بسته او را به دیدار عبید الله می برند، عبیدالله با تمسخر گفت این برده ایرانی اینقدر مهم شده است که با حسین دیدار می کند و وارد نهاد سیاست شده است.

میثم از چهره های سرشناس کوفه بود و همه او را به عنوان شیعه ائمه اطهار می شناختند. ابن زیاد به جناب میثم جسارت کرد و او را مورد آزار و اذیت قرار داد و به او گفت: تو باید از علی (ع) برائت بجویی و از او بدگویی کنی... و الا دست و پایت را قطع می کنم و تو را به دار می آویزم. با این سخن اشک میثم سرازیر شد. ابن زیاد از علت گریه او سؤال کرد. گفت: از قول و عمل تو گریه نمی کنم. از شکی که آن روز از خبر مولایم بر من عارض شد گریه می کنم. ابن زیاد پرسید: مگر مولای تو چه گفته؟ سپس میثم جریان را نقل کرد، ابن زیاد گفت دست و پایت را قطع می کنم. اما زبانت را باقی می گذارم تا دروغ تو و مولایت را آشکار سازم. سپس دست و پای او را قطع کرد و او را بالاتر دار برد. او در بالای دار صدا می زد؛ ای مردم هر کسی می خواهد احادیث علی (ع) را بشنود جلو بیاید. مردم جمع شدند. عمرو بن حریث به عبیدالله بن زیاد گفت: می ترسم او دل های مردم کوفه را دگرگون کند و آن ها بر علیه تو خروج کنند. عبیدالله دستور داد: برو زبانش را قطع کن سپس زبان او را قطع کردند و میثم به شهادت رسید.

تدفین میثم تمار

پیکر میثم مدتى پس از شهادتش بر سر دار بود و ابن زیاد براى اهانت بیشتر به میثم، اجازه نداد که بدن او را به خاک بسپارند. به علاوه مى خواست با استمرار این صحنه، زهر چشم بیشترى از مردم بگیرد و به آنان بفهماند که سزاى مدافعان و پیروان على (ع) چنین است.

هفت تن از مسلمانان کوفه که خرمافروش بودند، نتوانستند این صحنه را تحمل کنند. آن ها با هم، هم پیمان شدند تا پیکر میثم را برداشته و به خاک بسپارند. آن ها با نقشه ای که کشیده بودند پیکر میثم را از چوبه دار باز کردند و آن طرفتر در محل برکه آبى که خشک شده بود دفن نمودند.

میثم تمار کیست؟

مرقد میثم تمار در چند صد متری مسجد کوفه و در کنار خیابان اصلی کوفه - نجف قرار گرفته است. بر روی قبر مطهر میثم ضریحی کوچک و بر بالای آن گنبدی آبی رنگ وجود.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 702

به "میثم تمار کیست؟ چگونه به شهادت رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میثم تمار کیست؟ چگونه به شهادت رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید