واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟

به گزارش مجله پزشکی، به گزارش خبرنگاران، روز گذشته شایعه ای دست به دست شد که 500 تن موز سمی از کشور سومالی وارد کشور شده است.

واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟

بعضی از منابع غیررسمی نوشته اند: داخل این موزها، کرمی به نام هلیکوباکتر موجود است که بعد از خوردن موز، سمی داخل معده آزاد می گردد که بعد از 12 ساعت منجر به مرگ مغزی می گردد.

رئیس اتحادیه بارفروشان در این مورد شرح داد: واردات موز سمی از سومالی واقعیت ندارد و هیچ موزی از سومالی وارد ایران نشده است. اخیرا موز از فیلیپین، ترکیه، پاکستان، هند و اکوادور وارد کشور شده است. تا به امروز برای این موزها هم هیچ نوع آفتی گزارش نشده است.

مصطفی دارایی نژاد به خبرنگاران گفت: واردات موز فرایند خاص خودش را دارد. بعضی موزها ابتدا در فرودگاه قرنطینه می شوند و سپس کانتینرها به وسیله بازرسان باز می گردد. موزهای وارداتی اکثرا سبز هستند و در گرم خانه های ایران رنگ می شوند.

او اظهار کرد: تا به امروز موز آفت دار وارد کشور نشده است. چرا که موزهای وارداتی ابتدا در قرنطینه هستند و قرنطینه ایران بسیار سخت است.

قیمت موز چند؟

آنالیز ها نشان می دهد موز در میدان اصلی میوه و تره بار با قیمت 24 تا 26 هزار تومان فروخته می گردد. رئیس اتحادیه بارفروشان با تائید این قیمت گفت: موزهای هندی با قیمت 24 تا 25 هزار تومان فروخته می گردد. قیمت موز پاکستانی 23 هزار تومان است.

او ادامه داد: موز اکوادوری هم بین 26 تا 27 هزار تومان فروخته شده. خوشبختانه سال جاری واردات موز بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و کمبودی برای این میوه در بازار وجود ندارد.

مقرون به صرفه ترین میوه چیست؟

دارایی نژاد با اشاره به شرایط بازار میوه گفت: فعلا سیب و نارنگی جزو مقرون به صرفه ترین میوه های بازار هستند. فراوری سیب سال جاری زیاد است و با قیمت هشت تا 10 هزار تومان فروخته شده و نارنگی هم با قیمت 9 تا 10 هزار تومان فروش رفته است.

در روزهای اخیر افزایش قیمت گوجه خبرساز شد اما روز گذشته مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش قیمت گوجه اطلاع داد و گفته بود: با آغاز فصل برداشت گوجه در شهرهای جنوبی، گوجه مقرون به صرفه شده است. اکنون قیمت هر کیلو گوجه حدود دو هزار تومان مقرون به صرفه شده است. بارفروشان هم در پی ذخیره سازی این صیفی جات برای فصل سرما هستند.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت گوجه پاییز 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1281

به "واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات موز سمی از سومالی واقعیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید