چگونه به رشد کارکنان یاری کنیم؟

به گزارش مجله پزشکی، در عصر پرتلاطم و به شدت دگرگون امروز هم افراد و هم سازمان ها بیش از هر چیزی به تغییر و تحول و به عبارت بهتر رشد احتیاج دارند و بدون رشد پیوسته و موثر، بهترین و توانمندترین کارکنان و مدیران نیز دچار رکود و سکون خواهند شد و از حالت یک رودخانه خروشان و زنده به برکه ای راکد و مردابی بی فایده تبدیل خواهند شد که در نهایت موجب نزول و سقوط سازمان ها و شرکت هایی خواهند شد که به آن ها متکی هستند.

چگونه به رشد کارکنان یاری کنیم؟

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از Journal of Innovation Management، به طور کلی، در دوران دگرگونی، دو گزینه پیش روی شرکت هایی است که می خواهند با ایجاد دگرگونی و تحول مثبت در میان کارکنان شان همچنان رشد نمایند و در میدان رقابت باقی بمانند: یکی دگرگون سازی ذهنیت کارکنان موجود و دوم استخدام و به کارگیری کارکنان جدید با ذهنیت هایی جدید. معمولا شرکت ها از هر دوی این گزینه ها استفاده می نمایند. به کارگیری کارکنان جدید موجب ورود خون جدید به رگ های شرکت ها می گردد و مهارت های جدید به مهارت های موجود در شرکت ها اضافه می گردد.

با این همه، اتکای بیش از حد به استعداد های ورودی به شرکت دارای معایب متعددی است، از جمله بالا بودن هزینه استخدام نیرو های زبده جدید، احتیاج مبرم به آموزش نیرو های جدید و دشواری ها در هماهنگی نیرو های جدید با فرهنگ سازمانی و سایر کارکنان شرکت؛ علاوه بر این گرایش بیش از حد به جذب نیرو های جدید از خارج، این پیغام منفی را به نیرو های درون شرکت مخابره می نماید که شرکت اعتماد چندانی به آن ها ندارد و نمی خواهد آن ها را ارتقا دهد.

بنابراین، راه چاره پایدارتر، کم هزینه تر و اعتمادسازتر این است که شرکت ها در راستای ارتقای ذهنیت کارکنان و افزایش مهارت های آن ها گام بردارند. پس ضروری است که شرکت ها اقدام به فراهم آوردن وسایل و ابزار های بیشتر برای افزایش یادگیری مداوم کارکنان خود نموده و آن ها را تشویق نمایند تا از روش های قدیمی و فرآیند های جا افتاده دست بردارند و با کسب مهارت های جدید و به کارگیری رویکرد های متفاوت، خود را ارتقا دهند. به طور کلی، سازمان ها می توانند با فراهم آوردن سه چیز به کارکنان خود یاری نمایند به ذهنیت منسجم تری دست یابند و یادگیری پیروز تری داشته باشند. این سه چیز عبارت است از:

1- دانش: که به شکل آموزش یا برگزاری کارگاه های آموزشی و دعوت از سخنرانان خارجی و برگزاری مطالعات موردی ارائه می گردد.

2- محرک ها: اختصاص زمان کافی به کارکنان برای یادگیری و پاداش دادن به آن ها به خاطر کسب مهارت های جدید و ارتقای کارکنان ماهرتر.

3- فرهنگ سازی: افراد باید با خیال راحت و اطمینان خاطر به کسب و به کارگیری مهارت های جدید و یادگیری بیشتر بپردازند و جرات اشتباه کردن پیدا نمایند و این میسر نخواهد بود مگر با بسترسازی فرهنگی در سازمان.

اقداماتی در جهت یاری به رشد کارکنان

شرکت های پیروز و پیشرو، شرکت هایی هستند که ارزش یاری به کارکنان خود برای رشد و ارتقای ذهنیت و آموخته های آن ها را به خوبی درک نموده اند. در بعضی موارد، برنامه های آموزش رسمی و کاملی مانند برنامه آموزش مشهور شرکت جنرال الکتریک، کروتون یا برنامه گشایش ذهنی در آمازون، به مرحله اجرا درآمده است که نقش بسزایی در ارتقای ذهنی و افزایش یادگیری های کارکنان ایفا نموده است.

در مجموع، می توان شباهت هایی را در میان برنامه های رسمی و غیررسمی درحال اجرا برای ارتقای ذهنیت کارکنان و افزایش آموخته ها و دانسته های آن ها مشاهده کرد که به چهار مورد از آن ها در ادامه اشاره خواهد شد:

1- وجود فرصت های یادگیری بسیار متنوع: برنامه های آموزشی متنوع و متفاوتی باید برای ارتقای ذهنی کارکنان یک سازمان به مرحله اجرا درآید تا تمام سلایق و احتیاج ها به یک اندازه مورد توجه قرار گیرد: از برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و میان مدت گرفته تا برگزاری کارگاه های آموزشی چند ساعته و دعوت از سخنرانان و صاحب نظران شناخته شده و برگزاری جلسات تبادل ایده و دانش در درون سازمان. همکاری مستقیم با دانشگاه ها و مراکز آموزش حرفه ای نیز از جمله اقداماتی است که بسیاری از شرکت های عظیم برای حفظ و ارتقای آمادگی ذهن کارکنان خود در عصر دیجیتال درحال انجام آن هستند و می کوشند تا بستری را فراهم نمایند که در آن، افراد می توانند هم از بیرون آموزش ببینند و هم خودشان یکسری دانش و مهارت ها را کسب نمایند.

2- ایده دریافت و آموختن از مشتریان: مشتریان و مصرف نمایندگان محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا سازمان، یکی از منابع غنی و ارزشمند یادگیری برای کارکنان و مدیران آن شرکت یا سازمان به حساب می آیند، به شرطی که به صدای آن ها و نظراتی که می دهند به خوبی توجه گردد. بخش عمده کارکنان یک سازمان به طور روزمره و پیوسته با مشتریان درحال مصاحبه و گفتگو به شکل های مختلف هستند و همین موضوع به آن ها این شانس و فرصت را می دهد از عقاید، شکایت ها، انتقادها، سوال ها و مهم تر از همه پیشنهاد های مشتریان آگاهی یابند که همه این ها در مجموع، منبع اطلاعاتی ارزشمندی را به وجود می آورند که به ارتقای دانسته ها و شکل گیری ایده های جدید در ذهن کارکنان و مدیران یاری شایانی خواهد نمود.

3- چرخش کارکنان در سمت های مختلف: سازمان ها به طور پیوسته و هدفمندی، کارکنان خود را به طور متناوب در پست های مختلف و متعدد جابه جا می نمایند و انجام کار های متفاوتی را از آن ها می خواهند که این جابه جایی ها و چرخش افراد در پست ها و موقعیت های گوناگون باعث می گردد تا آن ها در معرض آموزش و یادگیری های متنوعی قرار گیرند و چیز های جدید و متفاوتی که در پست قبلی با آن غریبه بودند، را بیاموزند.

4- استفاده از مرخصی به عنوان فرصتی برای یادگیری: در بسیاری از سازمان ها به خصوص دانشگاه ها، از مرخصی های چندروزه، یا چندهفته ای که گاه به صورت اجباری به کارکنان داده می گردد، به عنوان فرصتی برای یادگیری و آموختن چیز های جدید استفاده می گردد. در طول مدت این مرخصی ها، افراد می توانند فارغ از دغدغه های کاری روزمره و با ذهنی باز، به ایده پردازی و خلوت کردن با خود پرداخته و روش های جدیدی را برای اجرای پروژه هایی که به آن ها محول شده پیدا نمایند. علاوه براین، تجربه ثابت نموده که افراد پس از سرانجام این نوع مرخصی های طولانی و سازنده، با انرژی فراوان و ذهنی پالایش شده به کار خود بازمی گردند و از بهره وری بالاتری برخوردار خواهند شد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1060

به "چگونه به رشد کارکنان یاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به رشد کارکنان یاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید