کدام ساختمان ها باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند؟

به گزارش مجله پزشکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در سالهای اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی گرفتند آمار آتش سوزی ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر 9 درصد رسیده است.

کدام ساختمان ها باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند؟

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران با بیان اینکه مسائل ایمنی درباره ساختمان ها به ساختمان های در حال ساخت (جدید) و ساختمان های موجود تقسیم می شوند، گفت: ساختمان های موجود ساختمان هایی هستند که چندین سال پیش ساخته شدند و در آن زمان دستورالعمل مناسبی درباره ایمنی آنها وجود نداشته اما ساختمان های جدید در سالهای اخیر ساخته شدند و دستورالعمل های ایمنی نیز درباره آنها اجرا شده است.

او با بیان اینکه حدود 10 تا 12 سال است که ضوابط ایمنی درباره ساختمان ها در حال اجرا است، افزود: ساختمان های 6 طبقه به بالا با کاربری مسکونی و یک طبقه به بالا با کاربری غیرمسکونی باید تاییدیه آتش نشانی اخذ کنند. حتی ساختمان های مسکونی زیر 6 طبقه نیز در صورتی که بیش از 20 واحد در آن وجود داشته باشد در مرحله اول اخذ جواز، باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند.

ملکی با بیان اینکه یکی از آیتم های دریافت انتها کار شهرداری، اخذ تاییدیه ایمنی آتش نشانی است، توضیح داد: در حین ساخت ساختمان، آتش نشانی دو تا سه بار از فرایند ساخت بازدید می کنند و در انتها نیز هنگام دریافت انتها کار شهرداری، با تعامل خوبی که با شهرداری اتفاق افتاده ابتدا باید تاییدیه ایمنی آتش نشانی دریافت کنند تا بعد از آن انتها کار شهرداری صادر شود.

به گفته ملکی، از آنجا که تایید ایمنی ساختمان با جان مردم در ارتباط است، آتش نشانی در این مساله هیچ ملاحظه ای ندارد و تمام قوانین و دستورالعمل ها به صورت جدی و دقیق اجرا و در نظر گرفته می شود.

کاهش آمار آتش سوزی ساختمان های مورد تاییدآتش نشانی، به زیر 9 درصد رسید

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ادامه افزود: در سال های اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه ایمنی گرفتند آمار آتش سوزی ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر 9 درصد رسیده است. در این ساختمان ها به هنگام حادثه آلارم و سیستم اعلام حریق به صدا در می آید و قبل از گسترده شدن حادثه ساکنان از آن خارج می شوند و مسائل و تجهیزات مختلف ایمنی در آن به صورت اتوماتیک فعال می شوند و همین مساله سبب شده که در ساختمان های دارای تاییدیه آتش نشانی، آتش سوزی منجر به فوت نداشته باشیم و این نشان از کارایی بالای این تجهیزات دارد و سخت گیری ها دارد.

نقص قوانین برای ایمنی ساختمان های قدیمی

او مشکل اصلی را در ایمنی ساختمانهای موجود و قدیمی دانست و افزود: از آنجا که این ساختمانها دیگر نیازی به انتها کار ندارند، تلاشی برای تامین تجهیزات و مسائل ایمنی ساختمان نمی کنند و البته نقص و ضعف قوانین در این مساله به چشم می آید که هیچ گونه الزام واجباری برای تامین ایمنی این ساختمانها وجود ندارد. شاید برخی از مسائل مانند ایجاد پله فرار در این ساختمانها دیگر امکان پذیر نباشد اما حتی اگر بخشی از این امور ایمنی انجام شود می تواند تاثیر گذار باشد.

الزام تهیه تاییدیه ایمنی برای ساختمان های زیر 6 طبقه

ملکی با بیان اینکه حدود دو سالی است که قانونی جدید ابلاغ شده و هرچند به صورت جدی انجام نمی شود اما خبری نویدبخش است، افزود: طبق قانون جدید ساختمانهای زیر 6 طبقه نیز انتها کارشان منوط به اخذ تاییدیه مسائل ایمنی است درواقع تمام ساختمان ها با هر نوع کاربری، هر نوع طبقه و با هر تعداد واحد باید تاییدیه ایمنی دریافت کنند، با این تفاوت که با توجه به تعداد بسیار زیاد ساختمان ها در شهر، تاییدیه ایمنی ساختمان های زیر 6 طبقه مستقیما توسط سازمان آتش نشانی انجام نمی شود و این سازمان به عنوان یک ناظر عالی رفتار می کند و مهندسان نظام مهندسی با توجه به آموزش هایی که درباره اصول ایمنی آتش نشانی دریافت کردند، در طراحی ها و نقشه ها میزان تجهیزات و مسائل ایمنی را نیز لحاظ می کنند و آتش نشانی تنها به صورت رندم برخی از پفراینده ها را بررسی می کند.

ضعف در فرهنگ سازی درباره مسائل ایمنی ساختمان ها

سخنگوی سازمان آتش نشانی یکی دیگر از مسائل در بحث ایمنی ساختمان ها را ضعف در فرهنگ سازی دانست و مطرح کرد: در خیلی از کشورهای دنیا خود ساکنان و مالکان برای مسائل و تجهیزات ایمنی اقدام می کنند اما در کشور ما با وجود خدمات بسیاری از جمله آموزش ها، بازرسی ها و نظارت ها که توسط آتش نشانی اغلب به صورت رایگان ارائه می شود، شهفرایندان برای ایمنی ساختمان ها گامی بر نمی دارند.

او ادامه داد: در چند سال گذشته برای هزاران ساختمان تاییدیه ایمنی صادر کردیم اما این تاییدیه ها یک تا دو سال اعتبار دارند و باید مجددا تمدید شود. البته تمدید این تاییدیه دیگر مانند مرحله اخذ آن نیست و دیگر نصب تجهیزات وجود ندارد و هزینه های آن مانند روز اول نیست؛ اما به دلیل ضعف در فرهنگ سازی و جدی نگرفتن فرهنگ ایمنی، هزاران ساختمانی که در سال های گذشته تاییدیه اولیه را گرفتند بعد از انتها اعتبار دوباره مراجعه نکردند و آمار افرادی که به صورت داوطلبانه و با یک درصد هزینه دریافت انتها کار، برای تمدید ایمنی ساختمان ها مراجعه کنند، تقریبا صفر است.

ملکی یادآور شد: در هنگام خرید و ساخت مسکن به مسائل مختلفی مانند دسترسی و لوازم رفاهی و خدماتی ساختمان توجه می کنیم اما مسائل ایمنی را در نظر نمی گیریم و حل این مشکل نیاز به کار فرهنگی درباره مسائل ایمنی دارد. باید در هنگام خرید ساختمان حواس مان به مسائل ایمنی ساختمان نیز در کنار سایر فاکتورها باشد. شاید یکی از نقص ها، عدم لحاظ استعلام از آتش نشانی در هنگام خرید و فروش ساختمان باشد اما مشکل این است که با فرض بر انجام این کار و پس از استعلام از آتش نشانی باید قانونی وجود داشته باشد تا افراد را ملزم به رعایت مسائل ایمنی ساختمان و نصب تجهیزات کند.

تجهیزات اجاره ای در برخی ساختمان ها

او در انتها درباره تخلفاتی مانند وجود تجهیزات موقت و اجاره ای در برخی از ساختمان ها گفت: آتش نشانی در هنگام بازدید تجهیزات را بررسی می کند و قاعدتا خبری از اجاره ای بودن آن ندارد و این مساله در این بازدید قابل تشخیص نیست. تعداد نیروهای آتش نشانی نیز در حدی نیست که بتوانند به صورت دوره ای بازدید از ساختمان ها برای کشف تخلفات احتمالی و صحت تجهیزات را ادامه دهند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1059

به "کدام ساختمان ها باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام ساختمان ها باید تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید