آیا مکمل سوخت برای خودرو مفید است؟

به گزارش مجله پزشکی، مکمل های سوخت یکی از محصولات پرسود صنعت خودروسازی است که تبلیغات بسیاری درباره مزایای استفاده از آن ها صورت گرفته؛ اما آیا استفاده از مکمل سوخت برای خودرو مفید است؟

آیا مکمل سوخت برای خودرو مفید است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از زومیت، براساس تبلیغاتی درباره فروش مکمل های سوخت، دلایل بسیاری برای استفاده از این محصولات وجود دارد. طبق ادعای شرکت های تولیدنماینده، هریک از مکمل های سوخت ارائه شده برای شرایط خاصی مناسب است و می تواند مسائل مختلفی را برطرف کند. سؤال اصلی این است: ادعای شرکت ها و تبلیغاتشان چقدر حقیقت دارد؟

برای پاسخ گویی دقیق به این پرسش، باید ابتدا بدانیم قصد داریم از چه نوع مکملی و برای چه منظوری استفاده کنیم. سپس باید بدانیم مکمل مدنظر با خودرو ما سازگار است یا خیر. حقیقت این است که در بازار پررونق مکمل های سوخت، تنها تعداد معدودی از آن ها مزایای محسوسی به ارمغان می آورند و در صورتی که خودرو با مکمل مذکور سازگار باشد، استفاده از آن توصیه می گردد. برای مثال، اگر صاحب خودرو کلکسیونی قدیمی نظیر مدل های دهه 1970 و پیش تر هستید، حتما می دانید پیشرانه این خودروها با سوخت های سرب دار سازگار است. برخی تولیدنمایندگان مکمل های سوخت ادعا می نمایند محصولشان بدون اینکه حاوی سرب باشد، می تواند سبب بهبود کارکرد خودروهای قدیمی با بنزین بدون سرب گردد. معمولا در این شرایط استفاده از مکمل ها آسیب زا نیست و توصیه می گردد از آن ها برای بهبود کارکرد پیشرانه بهره گرفته گردد.

به اسم نمونه دیگری که استفاده از مکمل ها سبب بهبود حقیقی عملکرد می گردد، می توان به مشکل یخ زدن سوخت در خودروهای دیزلی اشاره نمود. در این خودروها، اگر دمای هوا به مقدار کافی کاهش یابد، احتمال یخ زدن گازوئیل در باک و خطوط سوخت رسانی افزایش می یابد. در این شرایط، رانندگان مجبورند به شکل های مختلف ابتدا سوخت را از حالت انجماد خارج نمایند تا خودرو روشن گردد و به عملکرد مناسب برسد. درحال حاضر، مکمل های زیادی وجود دارد که پس از افزوده شدن به گازوئیل، جلو انجماد آن و تشکیل حالت ژلاتینی در فیلتر سوخت را می گیرد.

از دیگر مکمل هایی که نقش مفیدشان در بهبود کارکرد خودرو اثبات شده است، می توان به تمیزنماینده های انژکتور اشاره نمود. اگر چند سالی از اتمام گارانتی خودروتان می گذرد، می توانید به یاری مکمل شست وگرددهنده انژکتور، اندکی از رسوبات تشکیل شده در طول سال های گذشته را از بین ببرید. البته به یاد داشته باشید اندازه استفاده از این مکمل ها و بازه های زمانی بهره گیری از آن ها اهمیت زیادی دارد و استفاده نامناسب می تواند سبب ایجاد خسارت برای خودرو گردد.

درپایان، بهتر است بدانید استفاده از مکمل سوخت برای خودروهای صفر یا کم کارکرد توصیه نمی گردد و باورهای غلطی نظیر افزودن روغن جعبه دنده اتوماتیک به باک برای روغن کاری اجزای داخلی پیشرانه می تواند سبب خوردگی قطعات داخلی و واردشدن خسارات سنگین به خودرو شوند. بعلاوه، استفاده از مکمل هایی که شعار اصلی آن ها افزایش قدرت خروجی پیشرانه و بهبود مصرف سوخت است، به هیچ وجه توصیه نمی گردد. اگرچه استفاده از این نوع مکمل ها اغلب برای خودرو آسیب زا نیست، ضرر اصلی را متوجه جیب شما می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1178

به "آیا مکمل سوخت برای خودرو مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مکمل سوخت برای خودرو مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید