بهترین زمان برای معین اسانس آویشن زمان گلدهی است

به گزارش مجله پزشکی، خبرنگاران/لرستان یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: بهترین زمان برای معین اسانس آویشن زمان گلدهی است.

بهترین زمان برای معین اسانس آویشن زمان گلدهی است

کریم خادمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: آویشن ها به علت داشتن عطر و همچنین خواص دارویی در همه جای جهان مورد استفاده قرار می گیرند به طوری که ارزش تجاری گونه های تیموس به دلیل اسانس های روغنی، اولئورزین ها و مصرف تازه و خشک گیاه است.

وی ادامه داد: ترکیب های اصلی شیمیایی موجود در اسانس آویشن ها تیمول و کارواکرول است. از این رو آویشن به علت داشتن این دو ترکیب از گیاهان دارویی باارزش و پرمصرف در صنایع دارویی و غذایی است.

خادمی اضافه نمود: بنابراین بهترین زمان مناسب برای برداشت جهت استحصال و معین اسانس زمان گلدهی است و به فیزیولوژی گونه مربوط است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: به منظور کاشت در شرایط آب وهوایی سردسیر استان و مناطق مشابه آن، آویشن T. lancifolius عملکرد بالای ماده خشک، اسانس و درصد اسانس و همچنین سازگاری و مقاوم بودن به کم آبی برای برنامه های دیم کاری با تراکم 8 پایه در مترمربع توصیه می گردد.

وی اضافه نمود: T. lancifolius گیاهی چند ساله به ارتفاع 15 تا 30 سانتیمتر، کم و بیش در خاتمه منشعب، پوشیده از کرک های نسبتاً بلند گسترده است.

خادمی خاطر نشان کرد: برگ ها بدون دمبرگ، سرنیزهای، هر دو سطح پوشیده از تعداد زیادی غده ترشحی است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: گل آذین کپه خاتمهیی، گل ها با دمگل هایی به طول تا 2 میلی متر، صورتی رنگ، پوشیده از غده های ترشحی است. زمان گلدهی آن تابستان بوده و در مناطق کوهستانی با ارتفاع 1450 تا 3200 متر پراکنش دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 52

به "بهترین زمان برای معین اسانس آویشن زمان گلدهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان برای معین اسانس آویشن زمان گلدهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید