تاریخچه موتور های جستجو؛ از وب کرولر تا امپراطوری گوگل!

به گزارش مجله پزشکی، موتورهای جستجو مانند یک ذره بین هستند که به شما یاری می نمایند سوزن را در انبار کاه پیدا کنید! با این ابزارها می توانید اطلاعاتی که لازم دارید را در کمتر از یک ثانیه از میان میلیون ها صفحه پیدا نموده و به آن ها دسترسی پیدا کنید. در نتیجه بد نیست پس از مدت ها استفاده از این موتورهای پرکاربرد و مفید، نگاهی مختصر به تاریخچه آن ها هم داشته باشیم. در ادامه تاریخچه موتورهای جستجو را به طور خلاصه از وب کرولر تا امپراطوری گوگل برای شما توضیح خواهیم داد.

تاریخچه موتور های جستجو؛ از وب کرولر تا امپراطوری گوگل!

تاریخچه موتورهای جستجو

موتورهای جستجو از مهمترین ابزارها در زندگی ما هستند؛ با آن ها انواعی از جستجوهای ساده و روزمره مانند دستور پخت غذا تا جستجوهای علمی و پژوهشی را انجام می دهیم و به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنیم. اما تا به حال با خود فکر نموده اید که چطور این جستجوگرها به این جا رسیدند؟ به نرم افزار قدرتمندی مانند گوگل که برای هر سؤالی پاسخی دارد؟ می توان گفت تقریباً همه چیز از سال 1994 شروع شد. وب کرولر در سال 1994 و پس از آن به ترتیب یاهو، آلتاویستا، اینکتومی، گوگل و ده ها و در ده ها موتور جستجوی دیگر به کاربران مختلف در دنیا عرضه شده اند.

وب کرولر

وب کرولر در سال 1994 تأسیس شد اما جالب است بدانید که پیش از این، در سال 1990، موتور دیگری با عنوان آرکایو به وجود آمد. اما از آنجایی که وب کرولر اولین جستجوگری بود که برای صفحات و اطلاعات از لیست بندی استفاده می کرد، به طور معمول به عنوان اولین موتور جستجوی حرفه ای شناخته می گردد. در واقع وب کرولر را می توانیم از پدران و جد موتورهای جستجوی امروزی و به خصوص گوگل معرفی کنیم!

وب کرولر، تا حدودی مانند گوگل امروزی، صفحات مختلف را ایندکس می کرد و سپس بر اساس این ایندکس صفحات خاصی را در صفحه نتایج جستجوی کاربران نمایش می داد. به این ترتیب محبوبیت این جستجوگر به قدری در میان کاربران فضای اینترنت افزایش پیدا کرد که در ساعاتی به علت عدم توانایی پاسخگویی به تعداد جستجوها و کاربران، از کار می افتاد. بعلاوه این موتور به عنوان یکی از قدیمی ترین جستجوگرها به شمار میرود که توانست مدت زیادی را از نابودی و کنار رفتن نجات پیدا کند!

یاهو

به احتمال زیاد با یاهو آشنا هستید و یا حتی اگر از کاربران پیشکسوت دنیا و تاریخچه موتورهای جستجو باشید، از آن استفاده نموده اید. یاهو در همان سال تأسیس وب کرولر، سال 1994، تأسیس شد اما کمی با این جستجوگر متفاوت بود.

در واقع یاهو اولین دایرکتوری شبیه به موتور جستجو است و کاربردهای مختلفی دارد یا به عبارتی خدمات گوناگونی را ارائه می نماید. همین مسئله هم باعث شده که تا به امروز محبوبیت داشته باشد و همچنان به وسیله افراد زیادی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از افراد یاهو را با یاهو مسنجر که البته دیگر وجود ندارد، به خاطر دارند. عده ای دیگر هم یاهو را به خاطر ایمیل یاهو می شناسند و حتی از آن استفاده می نمایند. اما در واقع این نرم افزار آمریکایی سرویس های مختلف دیگری مانند اخبار، آب وهوا، جستجو و سرچ را هم شامل می گردد و از این رو حتی مدتی یکی از رقبای سرسخت گوگل به شمار می رفت!

آلتاویستا

آلتاویستا به مقدار سایر موتورهای مذکور در حال حاضر محبوبیت و معروفیت ندارد، اما جالب است بدانید که این جستجوگر هم در زمان خود جایگاهی داشت! به عبارتی یکی از موتورهای پرکاربرد میان کاربران در بین تاریخچه موتورهای جستجو، آلتاویستا بوده است. از آنجایی که این مورد در واقع اولین جستجوگر با زبان محاوره بود، خیلی زود محبوبیت فراوانی در میان کاربران پیدا کرد.

این موتور جستجو ایندکس قدرتمندی داشت و احتیاج بسیاری از کاربران را در آن سال ها به خوبی رفع می کرد. به این ترتیب با وجود اینکه در سال 1995 راه اندازی شده بود، تا سال 1997 توانست تعداد کاربران روزانه خود را به 80 میلیون کاربر در روز برساند. البته حتی با این محبوبیت فراوان هم نتوانست در برابر قدرتی به نام گوگل بایستد و به همین علت در سال 2003 به وسیله یاهو خریداری شد.

اینکتومی

اینکتومی موتور جستجوی دیگری است که در تاریخچه موتورهای جستجو قرار می گیرد و در همان دهه 90 میلادی عرضه شد. اگرچه این موتور جستجو محبوبیت چندان زیادی پیدا نکرد و امروزه کمتر کسی وقتی که نام آن می آید، می داند که منظور از اینکتومی چیست، اما تأثیر انکارناپذیری در دنیای موتورهای جستجو داشت.

در واقع این سرچ انجین از اولین مواردی بود که تبلیغات کلیکی را وارد دنیای دیجیتال کرد؛ همان تبلیغاتی که امروزه بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند و در موتور جستجوی گوگل و صفحات وب گوناگون به وفور دیده می شوند.

گوگل

در نهایت نوبت به گوگل می رسد. البته در تاریخچه موتورهای جستجو گوگل آخرین موتور جستجو نیست اما می توان ادعا کرد که با آن پرونده سایر موتورها بسته شد. اغلب کاربران این روزها تنها از گوگل استفاده می نمایند و علی رغم کوشش های مایکروسافت برای عقب نماندن و ویژگی های خاص موتور جستجوی بینگ، همچنان گوگل در دنیای سرچ انجین پادشاهی می نماید.

گوگل در سال 1996 به وسیله لری پیج و سرگی برین راه اندازی شد اما در نظر داشته باشید که در آن سال با موتور جستجویی که امروز از آن استفاده می کنیم، متفاوت بود. حتی نام آن چیز دیگری بود از آنجایی که سازندگان آن در اتاق های خوابگاه خود در حال راه اندازی این جستجوگر بودند، نام آن را Backrub گذاشته بودند که البته معنای چندان جالبی هم ندارد!

در واقع این جستجوگر در مرور زمان و در این بیش از دو دهه گذشته تغییرات و تحولات گوناگونی را شاهد بود که تقریباً هر یک بیش از دیگری نظر کاربران را جلب کردند. به همین ترتیب به یک ابرقدرت تبدیل شد.

حتی جالب است بدانید که این موتور جستجو از همان سال های ابتدایی فعالیت خود به مرور زمان بسیاری از موتورهای جستجوی دیگر را خورد! به عبارتی یا با آن ها ادغام شد و آن ها را خریداری کرد و یا با قدرت و محبوبیت خود باعث برکناری سایر جستجوگرها شد. گوگل در حال حاضر بیش از 2 تریلیون دلار ارزش دارد و با به روزرسانی ها، پیشرفت ها و تکنولوژی های خاصی که ارائه می نماید، به نظر نمی رسد که حالا حالاها قصد بازنشست شدن یا باختن زمین بازی به رقبا باشد.

منبع: شبکه چی
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1754

به "تاریخچه موتور های جستجو؛ از وب کرولر تا امپراطوری گوگل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه موتور های جستجو؛ از وب کرولر تا امپراطوری گوگل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید