جزییات طرح اقدام ملی مسکن مبهم و غیرشفاف است ، ضرورت فراوری مسکن با اوضاع کنونی دوچندان شده

به گزارش مجله پزشکی، کارشناس مسائل مالی گفت: طرح اقدام ملی مسکن آن چنان که ضرورت داشته برای متقاضیان و کارشناسان امر شفاف سازی، توجیه و تفهیم نشده است.

جزییات طرح اقدام ملی مسکن مبهم و غیرشفاف است ، ضرورت فراوری مسکن با اوضاع کنونی دوچندان شده

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران؛ پس از سرانجام مهلت ثبت نام پیامکی و سامانه ای از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، گزارشاتی مبنی بر ثبت نام اولیه بالغ بر 1 میلیون و 600 هزار متقاضی برای این پروژه ملی از سوی وزارت راه وشهرسازی منتشر شد. براساس اظهارات مسئولان امر تا به امروز بیش از 800 هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن به وسیله پروژه اقدام ملی مسکن شناخته شده اند.

بر همین اساس، وزارت راه وشهرسازی متقاضیان واجد شرایط را برای واریز وجه اولیه و تشکیل پرونده فراخواند که بر اساس آنالیز های انجام شده و اذعان مقامات این وزارت خانه، تعداد کمی برای پرداخت وجه اولیه اقدام کردند. به گفته خلیل محبت خواه مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران، تنها 2 هزار نفر از 20 هزار متقاضی واجد شرایط استان تهران وجه خود را واریز نموده اند.

همچنین با وجود تمدید دوباره مهلت واریز وجه و اتمام حجت وزارت راه وشهرسازی مبنی بر حذف متقاضیانی که واریز اولیه را انجام نداده اند، شواهد نشان می دهد، کماکان نسبت تشکیل پرونده به لیست بلند بالای واجدین شرایط، چنگی به دل نمی زند.

بعضی کارشناسان عوامل متعددی را در واکاوی این عدم استقبال از طرح اقدام ملی مسکن بر می شمرند که شاید مهم ترین آنها، شفاف نبودن آینده طرح اقدام ملی مسکن و اقدام ناچیز وزارت راه و شهرسازی برای جلب اعتماد متقاضیان دستکم در نقش نظارتی وزارت خانه بر کیفیت پیشرفت پروژه است.

عقب ماندگی در صنعت ساختمان عامل افزایش شدید قیمت ها

در همین رابطه وحید شقاقی شهری؛ کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با رادیو اقتصاد، با بیان این که فراوری مسکن می تواند پیشتاز رشد مالی کشور باشد، گفت: بسیاری از مشاغل، وابسته به صنعت ساخت وساز است. در اقتصاد ایران نیز به دلیل عقب ماندگی در فراوری و توزیع مسکن که پیامدش افزایش قیمت و اجاره بها بوده، عزم جدی برای فراوری مسکن ضرورت دوچندانی پیدا نموده است.

این کارشناس مالی عدم شفاف سازی وزارت راه و شهرسازی درباره طرح اقدام ملی مسکن را از دلایل استقبال پایین متقاضیان از طرح مذکور برشمرد و توضیح داد: طرح اقدام ملی مسکن آن چنان که ضرورت داشته برای متقاضیان و کارشناسان امر شفاف سازی، توجیه و تفهیم نشده است و برای من نیز به عنوان یک کارشناس جزییات آن کماکان مبهم می باشد.

شقاقی ادامه داد: وزارت راه وشهرسازی می بایست در محافل علمی، طرح اقدام ملی مسکن را مطرح و چکش کاری می کرد. چرا که چنین طرح هایی که یک شبه به وجود می آید، به دلیل عدم آنالیز و کار کارشناسی اندک برای پروژه، یک شبه از یاد رفته و یا در ادامه راه دچار مسائل این چنینی می گردد.

استاد دانشگاه خوارزمی آغاز این طرح را در سال سرانجامی دولت اشتباه دانست و گفت: با توجه به زمان بر بودن این پروژه ملی، دولت بعدی نیز درگیر آن خواهد شد و ممکن است رویه پیش بینی شده در طرح، مطابق نظر دولت بعدی نباشد.

این کارشناس مالی با بیان این که قیمت گذاری در طرح اقدام ملی مسکن به جهت رشد مستمر هزینه های ساخت وساز به یک مسئله تبدیل شده، اضافه نمود: امروزه 70 درصد مردم ما درگیر تأمین هزینه روزانه خود هستند و دهک های کم درآمد توانایی قطعی کردن ثبت نامشان در طرح اقدام ملی مسکن را ندارند.

وی ادامه داد: در شرایطی که دستمزد ها کفاف زندگی روزمره را نمی دهد و مردم برای تامین آن از پس انداز خود استفاده می نمایند، 40 میلیون هزینه اولیه برای پروژه، فشار زیادی بر مردم وارد می نماید. از طرفی اگر فردی در تأمین همین مبلغ اولیه نیز دچار مشکل باشد، قطعاً در آینده و برای نوبت های بعدی پرداخت نیز دچار مشکل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 664

به "جزییات طرح اقدام ملی مسکن مبهم و غیرشفاف است ، ضرورت فراوری مسکن با اوضاع کنونی دوچندان شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات طرح اقدام ملی مسکن مبهم و غیرشفاف است ، ضرورت فراوری مسکن با اوضاع کنونی دوچندان شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید