فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا

به گزارش مجله پزشکی، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در اعتماد نوشت: کلانشهر تهران حدود 3 هزار هکتار بافت فرسوده دارد که در شرایط بحرانی می توانند عمق فاجعه را به شدت افزایش دهند، بافت فرسوده، آلودگی هوا، زلزله، سیل، فرونشست، فقر شهری و اقتصاد غیررسمی از جمله مخاطرات طبیعی و انسان سازی است که زندگی در شهر را تهدید می نماید.

فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در مطالعات و آنالیز های انجام شده تهران سالی 30 تا 37 سانتیمتر فرونشست دارد که با نرم های دنیای قابل مقایسه نیست، فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپاست.

هر روز یک میلیمتر از زمین تهران نشست می نماید که با 36 سانتیمتر نشست سالانه بین کشور های دنیا رکورددار است. این مساله ناشی از عدم توجه به ابعاد محیط زیستی توسعه است، چرا که در درازمدت و براساس برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و بعلاوه عدم مدیریت برای انتقال آب های جاری به زیر زمین شاهد بروز یک بحران هستیم.

گرچه حجم و مقدار آثار تخریبی فرونشست های تهران قابل مقایسه با بحران هایی مثل سیل، زلزله و ... نیست، اما با توجه به تراکم جمعیت شهری در تهران و به ویژه منطقه ها مرکزی و جنوبی این امکان وجود دارد که در آینده فرونشست ها تبدیل به اصلی ترین مخاطره محیطی مرکز گردد. امروز در سطح دنیا چالش تغییر اقلیم و ردپای اکولوژیکی شهر ها بر محیط زیست یک موضوع کاملا جدی است و می توان گفت که فرونشست ها در تهران به علت بی توجهی به شرایط زیست محیطی مرکز است.

در آنالیز های انجام شده محدوده آزادگان، شهرک مصطفی خمینی میانه نرخ فرونشست سال 95 (7 سانتیمتر) سال 98 (13 سانتیمتر) و در سال 99 (20 سانتیمتر) بوده است که با این حساب از سال 95 تا 99 فرونشست ها در این منطقه افزایش 3 برابری داشته است. آمار فرونشست ها در منطقه دو دانگه هم بسیار بالاست.

فرونشست یک پدیده خزنده و آرام است که در بزرگراه ها، سیستم راه آهن، مترو و جاده های برون شهری و شریان های حیاتی یک پدیده بسیار خطرناک به تعداد می آید. با اینکه محدودیت های خاصی در منطقه ها مستعد فرونشست اعمال شده، اما این محدودیت ها کافی نیست. همکاری بین بخشی بین شهرداری، دانشگاه و نهاد های مرتبط در راستای پیشگیری از این فرونشست ها امری بسیار لازم است و به نظر می رسد در مدیریت شهری آینده یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن پرداخته گردد، مساله فرونشست ها در مرکز است.

دلایل متعددی در چرایی بروز این مخاطرات طبیعی در تهران مورد اشاره قرار گرفته است، اما اغلب کارشناسان معتقدند که مساله اصلی را باید در دو مقوله سستی خاک تهران و بعلاوه دستکاری در شبکه هیدرولوژی آب جست وجو کرد. در منطقه ها شمالی تهران عدم تناسب جنس خاک با ساخت و ساز ها اصلی ترین علت فرونشست هاست که حتی بعضی معماران را هم به جد دچار مشکل نموده و در جنوب شهر عمده فرونشست ها به علت انحلال تشکیلات زیرسطحی سیالات است.

بر همین اساس به نظر می رسد که در صدور پروانه های ساختمانی به وسیله شهرداری ها باید دقت بیشتری صورت بگیرد و منطقه های که مستعد فرونشست هستند، محدود شوند و اجازه ساخت وساز در این منطقه ها صادر نگردد. باید در نظر داشته باشیم شبکه هیدرولوژی آب تهران به علت ساخت وساز های گسترده دچار تغییرات شده است.

سطح تهرانی که سال ها با قنوات زندگی نموده امروز در برابر نفوذ آب مقاوم شده و همین عامل باعث شده تا سفره های زیرزمینی تبدیل به حفره های مکنده تهدیدزا شوند، به تبع زنده کردن این سازه های آبی می تواند تا حدودی خطر ها را کاهش دهد. ضمن آنکه شبکه آب رسانی در تهران هم دچار فرسودگی شده و باید چاره ای اندیشید چراکه این فرسودگی و نشت آب می تواند در کنار سستی خاک و حفره های خالی قنوات شدت وقوع بحران ها را تشدید کند.

تهران از جمله کاندیدا های اصلی زلزله در منطقه است و این یک واقعیت غیرقابل انکار است و در صورت بروز بحران زلزله فرونشست ها می توانند شدت و حدت خسارت های وارد شده را دو چندان نمایند؛ لذا مرور تجارب دنیای هم این نکته را برای ما یادآوری می نماید که تغییر اقلیم، چالش های فعلی شهر ها را تشدید خواهد نمود.

عمدتا این چالش ها فقیران شهری را که مجبورند در راستا سیلاب ها و مکان های مستعد لغزش و فرونشست زمین زندگی نمایند، بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. آن ها بیشترین خسارت ناشی از تغییر اقلیم را متحمل خواهند شد و چنانچه فرایند تغییر اقلیم بدین صورت افزایشی باشد این تاثیرات به مراتب شدیدتر خواهد شد.

با این تعابیر می توان گفت تهران و دیگر شهر های ایران در راستا توسعه خود باید ابعاد زیست محیطی را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند چرا که بی توجهی به این ابعاد عملا فرایند توسعه شهر را مختل و هزینه سنگینی را بر شهر و شهرنشینان متحمل می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1138

به "فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرونشست زمین در تهران 90 برابر حد بحران اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید