آثار تاریخی اصفهان تا 5 سال دیگر نشست می نماید

به گزارش مجله پزشکی، یک فعال محیط زیست در خصوص نشست آثار تاریخی اصفهان تا 5 سال آینده هشدار داد.

آثار تاریخی اصفهان تا 5 سال دیگر نشست می نماید

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت که محور مالی اصفهان باید به جای صنعت بخش خدمات کشاورزی باشد، چون کشاورزی در اصفهان عامل پوشش گیاهی، امنیت غذایی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

سید احمد خاتون آبادی گفت:

مشکل خشکسالی امروز زاینده رود مشکل امروز یا دیروز نبود، مسئله ای مربوط به سالیان پیش است و متاسفانه جنبه های اجتماعی و فرهنگی در زمینه به وجود آمدن وضع فعلی رودخانه بی تاثیر نیستند.

به گفته خاتون آبادی، اگر به منابع آب کشور نگاهی ملی و نه نگاه استانی می شد، حوضه های آبریز استانی یک پارچه دیده می شدند و حیات رودخانه ها قبل از بارگذاری های سنگین صنعتی و کشاورزی در اولویت قرار می گرفت، امروز زاینده رود چنین شرایطی نداشت. در کشوری مثل ایران که اقلیم خاصی دارد و روی نوار خشکی کره زمین قرار گرفته است، نمی توان بدون نگاه به شرایط زیست محیطی و منابع آبی و اکوسیستمی یا زیست بومی برنامه ریزی بارگذاری توسعه مالی انجام داد.

در منطقه ها خشک، منابع آب محدود است و توسعه مالی باید متوازن با منابع آب باشد؛ در اصفهان این اتفاق نیفتاده و به ویژه اول دهه های گذشته، از زمان تاسیس ذوب آهن این نگاه وجود داشت که زاینده رود دائمی است و نتیجه آن خشک شدن این رود شده است.

این استاد دانشگاه گفت گاوخونی تکه جداناپذیری از پیکره زاینده رود است؛ در واقع خشکی گاوخونی کنده شدن تکه ای از پیکره زاینده رود است که منجر به نابودی آن می گردد. از بین رفتن گاوخونی یعنی از بین رفتن تعادل های زیستی در رودخانه، آلاینده های رودخانه، جذب زهاب آلوده به نیترات و سموم شیمیایی و دفع آلاینده های کارخانه ها به شرطی که این تالاب آب داشته باشد. برای حل این مشکل باید 170 میلیون متر مکعب حقابه سالانه که به وسیله وزارت نیرو معین شده به این تالاب برسد.

وی در ادامه گفت:

برای احیا باید یک عزم ملی صورت گیرد. رییس سازمان محیط زیست به عنوان معاون ریاست جمهوری باید به این موضوع اشراف داشته باشد. اعتقاد بنده این است که رییس این سازمان باید با مذاکره با دیگر وزارتخانه های که به اشتباه ریاست آب را بر عهده گرفته اند و با یاری معاون حقوقی به تغییر مدیریت حوضه آبریز رودخانه از استانی به یک پارچه و حوزه ای و منطقه ای اقدام کند، با این کار می توانند نه تنها گاوخونی بلکه تمام تالاب های خشکیده کشور را احیا نمایند.

او بعلاوه معتقد است که حل مشکل گاوخونی نیز فقط به دست اداره محیط زیست نیست همکاری بین بخشی با وزارت صنایع، نیرو و جهادکشاورزی از نکته های بسیار مهم است، چون هم باید توسعه صنایع فولاد متوقف گردد، هم برنامه های بلند مدت برای کنترل صنایع و جمعیت شهر اصفهان تدوین گردد.

خاتون آبادی اظهار داشت که اگر وضع به همین منوال پیش رود، صنایعی که مناسب اقلیم شنماینده اصفهان نیستند مدام افزایش یابند و جمعیت نیز با چنین رویه ای توسعه یابد، منابع آب سطحی و زیرزمینی هم دیگر کاری از دستشان بر نمی آید.

وی در نهایت گفت:

برای حفظ کشورمان بایستی در مورد توسعه منطقه ها مرکزی کویری و بیابانی عاقلانه و بلند مدت بیندیشیم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1386

به "آثار تاریخی اصفهان تا 5 سال دیگر نشست می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار تاریخی اصفهان تا 5 سال دیگر نشست می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید