سفر به جنگل های سونداربانس در مرز بنگلادش و هند

به گزارش مجله پزشکی، سفر به جنگل های سونداربانس | Sundarbans در مرز بنگلادش و هند

سوندربانس وسیع ترین جنگل درختان حرا است که بین کشورهای هند و بنگلادش روییده است. 60% جنگل های سونداربانس که شامل متراکم ترین و متنوع ترین قسمت آن از نظر پوشش های گیاهی و جانوری می گردد در کشور بنگلادش قرار گرفته است. در واقع می توان گفت تنها پس از بازدید از قسمت بنگلادشی آن شما با ابعاد و زوایا جنگل های حرا آشنا خواهید شد. برای بازدید از جنگل ها حتما باید از تور بهره ببرید، رفتن به جنگل ها به صورت انفرادی غیرممکن است. با خبرنگاران همراه شوید تا بازدیدی کوتاه از این جنگل ها داشته باشیم.

سفر به جنگل های سونداربانس در مرز بنگلادش و هند

برترین کارهای ممکن در سونداربانس

اگر تور نامناسبی را برای بازدید از جنگل های سونداربانس انتخاب کنید می تواند زمان و هزینه شما را کاملا هدر دهد. در ادامه فهرستی از برترین کارهایی که می توان در سونداربانس انجام داد را با هم خواهیم دید. قبل از رزرو تور حتما چک کنید که این فهرست جزو خدمات تور شما باشد.

سونداربانس جنگل بسیار وسیعی است که می توان در آن جاهای زیادی رفت و کارهای نو زیادی را تجربه کرد. قبل از بازدید حتما باید از هدف خودتان و جاهایی که می خواهید بروید اطلاع کاملی داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا در فهرستی 8 تایی یک تجربه به یاد ماندی از پهناورترین جنگل های حرا بر روی زمین را رغم بزنیم.

1- قایق رانی صبحگاهی بر روی کانال های باریک

صدها نهر و کانال آب در سرتاسر جنگل های سونداربانس جاری است، که در واقع شریان اصلی پهناورترین جنگل های حرا بر روی زمین هستند. سپیده دم هر روز تمام حیوانات و پرندگان به کنار این آب های جاری می آیند تا آب بنوشند. قایق سواری بر روی یک قایق کاملا بی صدا در صبح زود می تواند پاداش سحرخیزی شما باشد و برترین تجربه از جنگل های های حرا را به شما خواهد داد. فقط در چنین شرایطی شما می توانید این تعداد جانور و پرنده را یک جا ببینید البته شرط اصلی آن است که در طول حرکت ساکت بمانید و آن ها را نترسانید، برای همین ضروری است در گروه های کوچک حرکت کنید.

2- پیاده روی در دل جنگل

این طبیعت گردی از راستا Kochikhali تا Kotka، از میان جنگل، زمین های باز و ساحل دریا عبور می نماید. پیاده روی در این راستا 10 کیلومتری موجب کسب تجربه حیرت انگیزی از کشف جنگل برای شما خواهد شد. تنها قدم زدن در این راستا است که حس و حال کامل فضای جنگل را به شما می دهد. دقت داشته باشید که حتما کفش مناسب بپوشید و از پوشیدن کفش های باز مانند صندل خود داری کنید تا از پاهایتان در مقابل خارهای گیاهان طول راستا محافظت کنید.

3- گذارندن یک عصر دل انگیز و آرام در برج دیدبانی

در شهر Kotka برج دیدبانی است که منظره آن یک فضای باز است که در آن منبع آب شیرین تعبیه شده است. حیوانات گوناگون عصرها برای نوشیدن آب شیرین به این جا می آیند. اگر بی سروصدا در برج دیدبانی سر جایتان بنشینید، می توانید آب خوردن حیوانات وحشی زیادی را تماشا کنید. بعلاوه منظره کامل جنگل از این زاویه نیز بی نظیر است. چون امکان بالا رفتن و نشستن افراد زیادی به صورت هم زمان در بالای برج امکان پذیر نیست، پیشنهاد می گردد در گروه های کوچک به آن سفر کنید.

4- بازدید از ساحل جموتلا | Jamotla

ساحل های کشور بنگلادش بیش از حد شلوغ است و سپری کردن زمان در آن ها سرسام آور خواهد بود. تنها استثنا ساحل جموتلا در جنگل های سونداربانس است، چرا که ساحل آن دور است و دسترسی آن برای مردم سخت است. درون سونداربانس، در کنار خلیج بنگال، زیباترین، تمیزترین و خلوت ترین ساحل بنگلادش قرار گرفته است. هنگامی که در حال تماشا جنگل هستید حتما زمانی را به این ساحل اختصاص دهید چرا که قطعا یکی از برجسته ترین تجربیات شما در گشت و گذارتان در سونداربانس خواهد شد.

5- از آسمان شب و صدای طبیعت لذت ببرید

هنگامی که در حال بازدید از بخش بنگلادشی جنگل های سونداربانس هستید یک شب را در خانه های قایقی سپری کنید. قایق ها هر شب را در نقطه ای متفاوت از رودخانه ها پارک می نمایند. در این شب ها باید آرام و بی صدا در قسمت سرباز قایق بنشینید و به آسمان خیره شوید. اگر آسمان صاف باشد می توانید هزاران ستاره و کهکشان راه شیری را کامل ببینید و به صدای طبیعت که بسیار آرام بخش است گوش دهید. تجربه ای که دیگر هرگز در زندگیتان تکرار نخواهد شد.

6- تماشای دلفین ها

جنگل های سونداربانس تنها نقطه در زمین است که دلفین های رود گنگ و رود ایراوادی در آن یافت می شوند. متاسفانه این گونه از دلفین ها جزو در حال انقراض ترین پستانداران هستند. نواحی Dhangmari، Chandpai و Dudmukhi در شرق سونداربانس منطقه ها حفاظت شده دلفین ها هستند. اگر گذرتان به این نواحی افتاد در کنار رودهایشان توقف کنید و به تماشای دلفین ها که از آب بیرون می پرند و مشغول بازی هستند بنشینید.

7- تماشای حیات وحش حفاظت شده

در جنگل های سونداربانس چندین منطقه حفاظت شده وجود دارد که Kotka در دسترس ترین آن است. در این منطقه ها شما می توانید انواع گوزن، میمون، تمساح و دیگر حیوانات را ببینید. بازدید از این منطقه ها حافظت شده بسیار ارزشمند است پس هنگام بازدید از جنگل ها آن را نباید فراموش کنید.

8- سفر در دسته های بسیار کوچک

هزینه یک تور مناسب در سونداربانس گران (تقریبا 300 دلار برای 3 روز) است. بنابراین برای کاهش هزینه ها اغلب مردم در گروه های بسیار بزرگ که حداقل تعداد آن ها 40 نفر است راهی منطقه می شوند. در چنین تورهایی برای رفتن به جنگل از قایق های بزرگ استفاده می نمایند که موجب می گردد تقریبا چیزی نبینند و مایوس شوند. این قایق های بزرگ توانایی وارد شدن به کانال های باریک را ندارند برای همین شانس تماشا حیات وحش را از دست خواهید داد.

منبع: nijhoom.com

منبع: الی گشت
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1428

به "سفر به جنگل های سونداربانس در مرز بنگلادش و هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به جنگل های سونداربانس در مرز بنگلادش و هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید