سینما در زمان تولدش موجود ناقص الخلقه بود

به گزارش مجله پزشکی، یک منتقد سینما گفت: وقتی سینما به دنیا آمد موجود ناقص الخلقه بود و هنر های دیگری از جمله ادبیات و هنر های تجسمی آمدند و به سینما یاری کردند.

سینما در زمان تولدش موجود ناقص الخلقه بود

سید رضا اورنگ، منتقد سینما در برنامه سینما معیار رادیو گفت وگو درباره رابطه سینما و ادبیات گفت: وقتی سینما به دنیا آمد موجود ناقص الخلقه بود. هنر های دیگری از جمله ادبیات، تئاتر، نقاشی، هنر های تجسمی و موسیقی آمدند و به سینما یاری کردند. وقتی ادبیات داستانی شکل گرفت، ادبیات به بخش مهم آن تبدیل شد. مهمترین فیلم های جهان را که نگاه کنید، می بینید فیلم های اقتباسی هستند. یعنی فیلم هایی که از کتاب ها ساخته شدند. ادبیات نمایشی واسطه ادبیات و صحنه است. یعنی اولین وظیفه ادبیات نمایشی این است که ادبیات را به صورتی تبدیل کند که یا در تئاتر و صحنه اجرا شود یا جلوی دوربین قرار گیرد. البته درست است که ادبیات نمایشی به سمت تئاتر حرکت می نماید.

بعلاوه محمد حسن خدایی، منتقد تئاتر در پاسخ به این سوال که به چه متنی ادبیات نمایشی می گوییم، گفت: بحث ادبیات نمایشی به زمانی برمی شود که تمدن شکل گرفت و انسان ها دورهم جمع شدند. در اینجا مفهومی به نام روایت شکل گرفت. یعنی کسی اتفاقی را که به شکل داستان است، برای دیگران تعریف کند. اینجاست که با فیگوری به نام قصه گو روبه رو می شویم. هرچقدر که جلوتر می رویم و به دموکراسی های یونان باستان می رسیم، این شکل روایی به امر نمایشی اجرایی تبدیل می شود که همان درام می گوییم. از دل این درام هم به متنی نیاز پیدا می کنیم که قرار است بعد ها به امر اجرایی و نمایشی تبدیل شود. اینجاست که با شکل های مختلف روایت روبرو می شویم که می تواند کمدی، تراژدی و ... باشد.

خدایی ادامه داد: هرچقدر جامعه بشری پیشرفته تر و صنعتی می شود، مفهومی به نام رمان ضرورت می یابد. به مرور درام یونان باستانی به درام جامعه اروپایی تبدیل می شود. نمایشنامه نویسانی مانند شکسپیر، مولیر به وجود آمد و قصه ها را به امر اجرایی و نمایشی درآوردند. متونی که مختص به صحنه نمایش است. اینجاست که در جامعه مدرن و صحنه های نمایشی اجرا هایی را می بینیم که افراد از طبقات اجتماعی کنارهم قرار می گیرند و یک امر مشترک را با هم تجربه می نمایند. حتی در آن سالن ها می دیدیم که از لحاظ طبقاتی افرادی هستند که می توانند بلیت گران قیمتی را بخرند و در جای مناسب تری قرار بگیرند. هرچه جامعه جلوتر آمد، با اختراع دوربین فیلمبرداری و تصویر، امر اجرایی و نمایشی به چیزی به نام سینما تبدیل شد. یعنی با صنعتی شدن این امکان فراهم می شود که ساخت فیلم در اختیار توده ای از افراد زیاد قرار گیرد.

خبرنگاران فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1560

به "سینما در زمان تولدش موجود ناقص الخلقه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینما در زمان تولدش موجود ناقص الخلقه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید