عثمانی ها تابستان ها کجا می ماندند

به گزارش مجله پزشکی، عمارت تابستانی عثمانی ها در استانبول

قصر بیلربیی (Beylerbeyi)، اقامت گاه تابستانی سلاطین عثمانی، در محله بیلربیی در حاشیه آسیایی خلیج بسفر واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با این عمارت با خبرنگاران همراه باشید:

عثمانی ها تابستان ها کجا می ماندند

این قصر به سفارش سلطان عبدالعزیز طی سال های 1861-1865 به سرپرستی دو معمار ارمنی تبار دربار، یعنی سرکیس بالیان (Sarkis Balyan) و آگوپ بالیان (Agop Balyan) ساخته شد. مهمان های مهم خارجی که برای بازدید از امپراتوری عثمانی می آمدند، در فصل تابستان در این قصر اقامت داده می شدند. مانند شاهزاده صربستان، شاه نیکولاس مونته نگرو، امپراتور جوزف مجارستان و اتریش، شاه نصیرالدین ایران، شاهزاده اسکار سوئد و ملکه اوژنی فرانسه برخی از این مهمانان مهم بودند. سلطان عبدالحمید دوم 6 سال آخر عمرش را در همین قصر اقامت گزید و همانجا هم در سال 1918 دار فانی را وداع گفت. سلاطین دیگر در کاغ دلماباغچه به حکم فرمایی می پرداختند و فقط در تابستان به خاطر هوای خوبش، به بیلربیی می آمدند.

نقشه کاخ به صورت مربعی است که ضلع بزرگ ترش سمت بسفر می باشد. طبقه همکف به آشپزخانه و انبار اختصاص داده شده که روی این طبقه دوطبقه دیگر با 24 اتاق و 6 سرسرای بزرگ ساخته شده است. قصر به دو بخش مردانه (Selamlik)و زنانه (Harem) تقسیم می شودکه ورودی های مجزا هم دارند. سلاملیک برای امور حکومتی استفاده می شده؛ برای همین بسیار آراسته تر بوده است. در نقطه مقابل حرم ویژه بانوان بوده و دکوراسیون ساده تری دارد.

در کنار طرح و نقشه عثمانی کاخ، طراحی متقارن آن نمایی بسیار اروپایی بدان داده، از جمله بیشتر مبلمان، لوسترها و دیگر دکوراسیون. نمای بیرونی عمدتا از سنگ و مرمر است و در داخل دیوارهای آجری و رف های چوبی زیادند. طبقات برای مقابله با رطوبت زمستان و گرمای تابستان با حصیرهایی که از مصر آورده شده اند، پوشانده شده است. برای کف از فرش های مخصوص ترکی به نام Hereke استفاده شده است. شمعدان های کریستال بوهمی، ساعت های فرانسوی و گلدان های پرسلن چینی، ژاپنی، فرانسوی و ترک همه جا هستند. روی دیوارها نقاشی های رنگ روغن با صحنه هایی از دریا و روی سقف کتیبه هایی به عربی به چشم می خورند. سرسرای دارای حوض بیضی شکل و سرسرای آبی (یا سرسرای تشریفات) جالب توجه ترین سرسراهای بخش حکومتی هستند. اتاق دریاسالاران هم در طبقه همکف بسیار دیدنی است. در قصر سیستم گرمایشی وجود ندارد؛ چون که اصلا برای استفاده در موسم سرد برنامه ریزی نشده است. باغ های مملو از انواع و اقسام درخت ها، اشراف و نمایی عالی به بسفر دارند. نزدیک دریا دو کلبه ساحلی کوچک دیده می شود که سلاطین آنجا چای یا قهوه می خوردند و به تماشای قایق ها و کشتی های در حال گذر از تنگه می پرداختند. پشت قصر هم گذرگاهی قدیمی و یک باغچه تراس دارهاست که دو آلاچیق هم آنجا هست: کلبه ساری یا همان زرد که نزدیک استخر تراس بالایی است و کلبه مرمر که کنار چشمه داخل قصر و دیوارهای مرمرین است. آلاچیق آهیر یا همان آخور که عمارتی مستطیلی و بزرگ با یک آبشخور و 20 اصطبل است، مخصوص اسب های سلاطین بوده و در ورودی آن روی سقف نقاشی های زیادی از اسب ها به چشم می خورد.

امکان بازدید از باغ های قصر فقط با پذیرش خصوصی و با درخواست قبلی به وزارت جهانگردی ترکیه، میسر است.

لطفا توجه داشته باشید که اجازه فیلم برداری یا عکاسی در داخل عمارت های قصر وجود ندارد.

قصر بیلربیی

استانبول، محله بیلربیی، خیابان جاییرباشی

تلفن: +90 216 3219320

قیمت بلیط: 20 لیره

ساعت کار: 09:30-16:00، به استثنای دوشنبه ها و پنج شنبه ها، اول ژانویه و روز نخست تعطیلات مذهبی

توجه داشته باشید که قیمت بلیط، ساعات بازدید و تعطیلی موزه ها ممکن است بدون اطلاع قبلی تغییر کنند. یا امکان دارد، موزه یا بخشی از آن برای تعمیرات مقطعی تعطیل باشد. برای اطلاع از ساعات بازدید و تعطیلی، می توانید مستقیما (با پیش شماره کشور ترکیه: 90) با موزه تماس بگیرید. اغلب موزه های ترکیه در تابستان ساعت کارشان افزایش می یابد.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1434

به "عثمانی ها تابستان ها کجا می ماندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عثمانی ها تابستان ها کجا می ماندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید