مریخ نورد پشتکار سلفی دوتایی خود با بالگرد نبوغ را به اشتراک گذاشت

به گزارش مجله پزشکی، مریخ نوردهای ناسا در فضای باز مریخ تمایل زیادی به عکاسی از خود دارند و درست چندین روز پس از مریخ نورد کنجکاوی، مریخ نورد پشتکار یک سلفی دوتایی به همراه بالگرد نبوغ گرفته است.

مریخ نورد پشتکار سلفی دوتایی خود با بالگرد نبوغ را به اشتراک گذاشت

در حالی که چند روز پیش پس از تلاشی 6 مرحله ای بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Inegnuity Helicopter) از شکم مریخ نورد پشتکار (Perseverance Mars Rover) بیرون آمد و روی سطح سیاره سرخ نهاده شد، حالا پشتکار که باید از مسافر کوچک خود دور گردد، گویا همچنان نگران اوست و این موضوع در سلفی تازه ای که با او گرفته، دیده می گردد که مانند نگاه والدین به فرزند، به نبوغ نگاه می نماید.

این عکس در روز 6 آوریل (16 فروردین) و در چهل و ششمین روز مریخی گرفته شده است. برای ثبت این تصویر از دوربین واتسون (WATSON) استفاده شده است که بخشی از ابزار شرلوک (SHERLOC) مریخ نورد محسوب می گردد و به انتهای بازوی رباتیک متصل است.

همین چند روز پیش بود که مریخ نورد کنجکاوی یک سلفی تماشایی را در کنار یک صخره مریخی منتشر کرد و اکنون پشتکار هم زمان را مناسب دیده تا پیش از انجام یک مأموریت تاریخی، یکی از آخرین عکس ها را از خود و نبوغ بگیرد.

ساخت این تصویر موزاییکی چند ساعت طول کشیده است. پشتکار 62 عکس گرفته است و در نهایت پس از پردازش و مقیاس بندی عکس ها، این سلفی به عنوان نتیجه جذاب نهایی منتشر شد که در آن پشتکار روی سطح مریخ حدود 4 متر از بالگرد نبوغ فاصله دارد و از یک سو به آن و از سوی دیگر به لنز دوربین واتسون نگاه می نماید.

به گفته ناسا این عکس دو مسافر تازه مریخ را تنها چند روز پیش از یک رویداد تاریخ ساز در کاوش های این سیاره نشان می دهد. اعضای تیم مأموریت در حال آماده سازی هستند تا نبوغ نخستین پرواز خود را روز یکشنبه 11 آوریل (22 فروردین) انجام دهد.

برای این کار سیستم های مریخ نورد که به خوبی در سرمای سخت شب مریخ دوام آورده اند، آزمایش می شوند تا در نهایت اگر همه چیز خوب پیش برود، نبوغ با رساندن سرعت چرخش پره های خود به 2537 دور بر دقیقه از سطح مریخ بلند گردد و 30 ثانیه در ارتفاع 3 متری معلق بماند.

این شیوه پرواز، نخستین پرواز کنترل شده ساخته های بشر در یک سیاره دیگر است و طی یک ماه آینده با مسیرهای پروازی مختلف مختلف دنبال خواهد شد که هدف آن به نمایش گذاشتن امکان کاوش های هوایی در مریخ است.

بالگرد 1.8 کیلوگرمی نبوغ هیچ ابزار علمی با خود حمل نمی نماید اما پروازهای خود را به یاری دوربینی با وضوح بالا ثبت و مستندسازی می نماید. پشتکار هم با حرکت به سمت منطقه ای مناسب و ایمن کل مسیرهای پروازی نبوغ را در نظر خواهد داشت و حتی به گفته ناسا این احتمال وجود دارد که بتواند صدای پره های بالگرد را با دو میکروفن خود ثبت کند.

اگر برنامه نبوغ موفقیت آمیز باشد، مأموریت های آینده سیاره سرخ اغلب شامل هلیکوپتر خواهد بود که می تواند به عنوان دستیاری برای مریخ نورد اصلی عمل کند و داده های لازم را جمع آوری کند.

پس از سرانجام مأموریت بالگرد نبوغ پشتکار روی مأموریت اصلی خود که کاوش نشانه های حیات باستانی میکروبی در مریخ است، تمرکز خواهد نمود و نمونه های گوناگونی را برای آوردن به زمین جمع آوری می نماید.

عکس کاور: سلفی مریخ نورد پشتکار به همراه بالگرد مریخ پیمای نبوغ

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منابع: NASA, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 991

به "مریخ نورد پشتکار سلفی دوتایی خود با بالگرد نبوغ را به اشتراک گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار سلفی دوتایی خود با بالگرد نبوغ را به اشتراک گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید