پلاستیکی رسانا شفاف تر از پلاستیک معمولی ساخته شد

به گزارش مجله پزشکی، محققان آمریکایی پیروز به ابداع پلاستیک رسانایی شده اند که از پلاستیک شفاف تر است؛ این پلاستیک رسانا 88.4 درصد از نوری را که به آن می رسد، از خود عبور می دهد؛ در حالی که این توانایی در پلاستیک معمولی 88.1 درصد است.

پلاستیکی رسانا شفاف تر از پلاستیک معمولی ساخته شد

پلاستیک های سنتی رسانای الکتریسیته نیستند و از آنها اغلب به عنوان عایق در سیم کشی و کارهای برقی استفاده می گردد.

محققان از مدت ها امیدوار بودند که با افزودن موادی به پلاستیک به آن خاصیت رسانایی دهند. اکنون گروهی از محققان در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند و پلاستیک رسانایی فراوری نموده اند که علاوه بر داشتن خاصیت رسانایی الکتریکی از شفافیت زیادی نیز برخوردار است.

این ماده جدید توسط مهندسان برق و علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان آمریکا و بر اساس تحقیقات اولیه آنها در این زمینه ساخته شده است.

محققان پیش از این نشان داده بودند که با افزودن لایه بسیار نازکی از سیلور به یک صفحه پلاستیکی می توان آن را رسانا کرد؛ اما این روش علاوه بر هزینه بالایی که داشت، انتقال نور را تا حدود 10 درصد نیز کاهش می دهد.

یک روش برای تقویت انتقال نور پلاستیک، بکار بردن روکش های ضدپلاستیک است اما این روکش ها معمولا خاصیت رسانایی ندارند. اکنون محققان معتقدند که با ترکیب دقیق فلزات و مواد چند لایه می توان این نقص را رفع کرد.

پلاستیک رسانای شفافی که محققان دانشگاه میشیگان ابداع نموده اند، از لایه بسیار نازکی از نقره و پلاستیک تشکیل شده است که همچنین دارای مقادیر کمی مس است؛ ضخامت این لایه تنها 6.5 نانومتر است. این لایه رسانا بین دو ماده دی الکتریک یکی از جنس اکسید آلومینیوم و دیگری از جنس اکسید روی ساخته شده است.

این ویژگی عبور نور از این ماده را با چنان اثربخشی تقویت می نماید که انتقال نور از این پلاستیک رسانا بیشتر از خود پلاستیک خواهد بود؛ به طوری که این پلاستیک رسانا 88.4 درصد و پلاستیک 88.1 نور را منتقل می نماید.

جای گو استاد مهندسی برق و علوم کامپیوتر که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت می گوید، ما روشی برای ساخت پوشش هایی با شفافیت بالا، قابلیت رسانایی، انعطاف پذیری عالی، ساخت آسان و سازگاری عالی با سطوح مختلف ابداع نموده ایم.

محققان می گویند از این ماده می توان به عنوان رساناهای شفاف در سلول های خورشیدی که جانشین پنجره می شوند، نمایشگرهای عظیم تعاملی و شیشه جلوی خودرو با قابلیت ذوب کردن یخ استفاده کرد.

این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 523

به "پلاستیکی رسانا شفاف تر از پلاستیک معمولی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاستیکی رسانا شفاف تر از پلاستیک معمولی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید