آخرین یافته های علمی در مورد خواص و اثرات میوه چیکو

به گزارش مجله پزشکی، حامد حسن زاده خانکهدانی در مصاحبه با مهر در مورد خواص میوه چیکو بیان داشت: چیکو یک درخت گرمسیری از خانواده ساپوتاسه با نام علمی مانیلکارا زاپوتا است که به سرما حساس بوده و نوار ساحلی استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان مکان مناسبی برای پرورش آن است.

آخرین یافته های علمی در مورد خواص و اثرات میوه چیکو

دکتر حسن زاده اضافه نمود: میوه چیکو فرازگراست و بعد از بلوغ و برداشت از درخت، قابلیت رسیدن دارد.

وی گفت: از مهم ترین علائم بلوغ میوه، علاوه بر افزایش اندازه، می توان به محوشدن پوستک ها یا پرزهای روی میوه، جداشدن آسان بقایای کلاله روی میوه و نیز کاهش جریان شیره گیاهی در دم میوه اشاره کرد.

حسن زاده اظهار کرد که یکی از ویژگی های مهم میوه چیکو، قابلیت فریزکردن میوه آن است که به دلیل بالابودن درصد قند در آن، می توان میوه را بعد از رسیدن در دمای زیر صفر به راحتی نگهداری کرد و سپس جهت تهیه بستنی میوه ای و نیز در مخلوط با شیر مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: میوه چیکو ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این میوه در مرحله رسیدگی دارای گوشت شیرین و نرم و رنگ قهوه ای بوده و حدود 21 درصد قند دارد، بنابراین، فرآوری آن به محصولات با ارزش دیگری مانند مربا و مارمالاد مفید بوده و سبب افزایش ارزش اضافه نموده حاصل از فروش محصول فرآوری شده آن، خواهد شد. از این رو، طی یک پژوهش تحقیقاتی، سه محصول مربا، مارمالاد و آب میوه از چیکو تهیه شده است.

باور مردم محلی بر اثر میوه چیکو در درمان ناباروری

به گفته حسن زاده، میوه چیکو حدود 5 درصد فیبر و 1 درصد چربی داشته و میزان پروتئین آن حدود 4/0 درصد است. این میوه منبعی از ویتامین ث و نیز ویتامین های گروه ب شامل ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، فولات و ویتامین ب6 است و مقادیر قابل توجهی عناصر معدنی نظیر آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی دارد.

وی ادامه داد: همچنین براساس یک باور محلی، میوه رسیده چیکو می تواند مشکل ناباروری در مردان را بهبود بخشد. طی یک پروژه تحقیقاتی، استفاده از عصاره آبی الکلی میوه چیکو، توانست اثرات منفی کلرید کادمیوم بر زادآوری موش را کاهش داده و منجر به افزایش تعداد زاده های موش صحرایی شود. همچنین عصاره متانولی برگ های درخت چیکو، توانسته است در بهبود افسردگی ناشی از دیابت در موش موثر باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 665

به "آخرین یافته های علمی در مورد خواص و اثرات میوه چیکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین یافته های علمی در مورد خواص و اثرات میوه چیکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید