برگزاری نشست تخصصی نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی در کاخ گلستان

به گزارش مجله پزشکی، نشست تخصصی نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی از مجموعه آلبوم خانه کاخ گلستان 6 بهمن 98 در این مجموعه میراث جهانی برگزار می گردد.

برگزاری نشست تخصصی نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی در کاخ گلستان

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: تعزیه در ایران هم یک آیین نمایشی است و هم بخش بزرگی از هنر ایران در زمینه های موسیقی و نمایش را تحت تأثیر قرار داده است، به طوری که در دوران شکوفایی آن یعنی دوره قاجار به وضوح قابل آنالیز و شناسایی است.

او اضافه نمود: تعزیه در لغت به معنای سوگواری و برپا داشتن مراسم عزاداری و یادبود گذشتگان است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی براساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی گفته می گردد.

امامی توضیح داد: در میان این تعزیه ها در جای جای و زمان های مختلف از تعزیه حضرت مسیح (ع)، وهب نصرانی، دیر راهب و زن نصارا و... یاد شده و اجراهایی از آن در زمان های گوناگون ثبت شده است. آنالیز چند قطعه عکس موجود در آلبوم خانه کاخ گلستان وجوه تازه ای از این تعزیه را آشکار می سازد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان نمود: در این پژوهش ضمن آنالیز نقاشی و ادبیات ایرانی در رابطه با حضرت مسیح (ع)، تعزیه او و دیگر تعزیه هایی که در آن اشخاص دیگری با داشتن مذاهب دیگر شاهد یا مستمع غم و رنج امام حسین (ع) و یارانش بوده اند، پرداخته شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 179

به "برگزاری نشست تخصصی نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی در کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست تخصصی نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی در کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید