تور استرالیا: بهسازی سازه های نمادین دنیا، از برج ایفل تا خانه اپرای سیدنی (بخش اول)

به گزارش مجله پزشکی، امروزه بهره وری انرژی در ساختمان ها به مسئله مهم دولت ها تبدیل شده به طوری که سازه های نمادینی نظیر فنوی پارک، برج ایفل، امپایر استیت و... بهسازی شده اند که باعث صرفه جویی انرژی و مالی شده است.

تور استرالیا: بهسازی سازه های نمادین دنیا، از برج ایفل تا خانه اپرای سیدنی (بخش اول)

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

سازه های نمادین دنیا به معروفیت زیادی رسیده اند، زیرا معماری آن ها از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است. اما چه تکنولوژی در زیر این نماهای پایدار قرار گرفته است؟

طراحی و مهندسی به سرعت در حال پیشرفت است و بسیاری از سازه های شهری و تقریبا نیمی از فضاهای اداری شهر نیویورک قبل از سال 1945 ساخته شده اند، یعنی در بازه زمانی که مفهوم پایداری، تغییر آب و هوا و بازیافت وجود نداشت که در نتیجه به اتلاف انرژی و عدم بهره وری در این سازه ها انجامید. به همین علت بهسازی ساختمان ها آغاز شد و پنجره های تازه، روشنایی، تجهیزات لوله کشی، سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان های قدیمی به روز شدند که باعث صرفه جویی هزینه ها برای مالک و اپراتور و در عین حال حفظ انرژی شد.این ساختمان ها، 73 درصد برق ایالات متحده را مصرف نموده و غیرمستقیم، 38 درصد دی اکسید کربن را فراوری می نمایند که این مقدار بیشتر از صنایع یا حمل و نقل است. برای مقابله با تغییرات آب و هوا، شهرها باید سازه های کارآمدتری داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهسازی بعضی از سازه های نمادین دنیا آشنا شوید.

امپایر استیت

امپایر استیت (Empire State) در سال 2012 از چراغ های تازه LED خود رونمایی کرد و توجه افراد زیادی در نیویورک را به خود جلب نمود. تعداد رنگ چراغ ها از 9 رنگ به شهرفرنگی از میلیون ها رنگ تغییر نموده و در عین حال مقدار برق آن به یک چهارم کاهش یافت. نمایش نور در شب باعث جلب توجه جمعیت زیادی شد، اما تغییرات اساسی تری در شرف وقوع بود. به هر حال با بهسازی یک آسمانخراش قدیمی، به آن زندگی تازه ای دادند.

مالکان این سازه مجبور بودند به شکایات پی در پی 30 هزار کارگر مستاجر رسیدگی نمایند. در فصل تابستان، فضای داخلی سازه به حدی داغ می شد که حتی سیستم تهویه هوا هم نمی توانست هوا را به مقدار کافی خنک کند. راه چاره متداول معمولا استفاده از کولرهای قوی تر بود که بیش از 12 میلیون دلار هزینه برمی داشت. به همین علت مدیریت تصمیم گرفت روی بازسازی و بهسازی ساختمان سرمایه گذاری کند تا مصرف انرژی را کاهش داده و به سود بیشتری برسند.

پس از آنکه گروهی از کارشناسان ساختمان را آنالیز کردند، بیش از 60 ایده مطرح شد که با استفاده از مدل سازی کامپیوتری، 8 ایده به عنوان کاربردی ترین و با ارزش ترین ایده ها انتخاب شد. بهسازی ساختمان عبارت بود از ارتقای سیستم سرمایشی و گرمایشی، روشنایی ها که به صورت اتوماتیک در طول روز خاموش می شدند و موانع ساده ای که مانع از هدر رفتن گرمای رادیاتور به وسیله دیوارها می شد.

6500 پنجره دوجداره این سازه اساسا بی فایده بودند؛ اما آن ها را تعویض نکردند، بلکه این پنجره ها را برداشتند و در خود محل نوسازی نموده و بعد از چند ساعت مجددا نصب کردند. یک فیلم پر از گاز به عنوان عایق پنل به این پنجره ها اضافه شد و اکنون این پنجره ها باعث کاهش گرمای تابستان و سرمای زمستان به نصف شده اند.

بهسازی بازدهی انرژی در سال 2013 با هزینه 13 میلیون دلار به اتمام رسید که مقدار مصرف انرژی را تقریبا 40 درصد کاهش داده و باعث صرفه جویی 4 میلیون دلار در سال شده است. انتظار می رود طی 15 سال آینده، 105 میلیون کیلوگرم از فراوری دی اکسید کربن هوا کاسته گردد.

کارا کارمایکل (Cara Carmichael) از موسسه راکی مونتین، سازمانی که در این پروژه مشارکت داشته است، عنوان می نماید:

امیدواریم مردم به مسئله اقتصادی که در پس این بازسازی ها بوده، پی ببرند. این روش، یک راهگشای بزرگ در صنعت بوده است.

فنوی پارک

شاخصه مهم فنوی پارک (Fenway Park) در شهر بوستون، دیوار هیولای سبز آن است که در ضلع چپ زمین، قد برافراشته است. اینجا که قدیمی ترین ورزشگاه لیگ اصلی بیس بال محسوب می گردد، در روز افتتاحیه در سال 2015، بخش غیرمنتظره ای از این میدان سبز را به هواداران بیس بال معرفی کرد که یک مزرعه روف تاپ به ابعاد 464 هزار مترمربع بود. فنوی فارمز (Fenway Farms)، نام پروژه کشاورزی است که به پرورش حدود 2721 هزار کیلوگرم مواد غذایی ارگانیک در این محل پرداخته و بعضی از محصولات این مزرعه به رستوران باکلاس فنوی که در 90 متری مزرعه قرار گرفته است و غرفه های فروش غذا فرستاده می گردد. چغندر، کلم، بادمجان، بروکلی و توت فرنگی از جمله محصولات این مزرعه در سال 2017 بوده اند. با اینکه شاید در ورزشگاه های بیسبال مرسوم نباشد، اما دلمه کلم در کنار هات داگ و سیب زمینی سرخ نموده به فروش می رسد.

این مزرعه بخشی از کوشش های گسترده تر رکس ساکس برای مسئله پایداری بود که با همکاری شورای دفاع از منابع طبیعی در سال 2007 کلید خورد. یکسال بعد، فنوی اولین ورزشگاه لیگ اصلی بیس بال بود که اقدام به نصب پنل های خورشیدی کرد، این سرمایه گذاری باعث کاهش 37 درصدی مصرف گازهای طبیعی شد که برای گرم کردن آب به کار می رفت. گرین تیم (Green Team)، برنامه دیگری بود که افراد داوطلبی را در فواصل بازی برای جمع آوری مواد بازیافتی به غرفه ها می فرستاد و به این ترتیب حدود 400 هزار کیلوگرم زباله از میان زباله های دیگر جدا شد.

مزرعه فنوی برای موسسه رد ساکس، نقش یک هوم ران (اصطلاحی در بیسبال) را دارد. جسی بنهازل (Jessie Banhazl)، مدیرعامل پرورش دهندگان شهر سبز است که این مزرعه و بخش های مورد نظر بلا استفاده شهری را مدیریت می نماید، وی معتقد است:

وقتی در شهر بزرگ می شوید، از مزرعه سنتی فاصله زیادی پیدا می کنید. اما اگر مزرعه ای را بخشی از یک ورزشگاه بیس بال کنید، فاصله تان با یک مزرعه واقعی کمتر می گردد. به مردم یاد می دهید که چطور مواد غذایی را پرورش دهند، بنابراین همه آن ها می توانند سبزیجات تازه را در بالکن یا حیاط خانه خود بکارند.

مورد پارک فنوی به جریان های بزرگی منتهی شده است. امروزه، اتحاد ورزش های سبز (Green Sports Alliance) به متخصصان ورزشی و تیم های دانشگاهی یاری نموده تا در امور پایداری بیشتری مشارکت داشته باشند. در حال حاضر 16 لیگ مختلف و 193 تیم به عنوان اعضای آن هستند.

برج ایفل

سال گذشته، در شبی که توافقنامه پاریس درباره تغییرات آب و هوا اجرا شد، چراغ هایی که برج ایفل را رو روشن می نمایند به افتخار این مناسبت، به رنگ سبز درآمدند. اما این سازه، عملکردی فراتر از اطلاع رسانی دارد و از آنجا که نماد تخصص مهندسی است، با هزینه 37 میلیون دلار به عنوان بخشی از یک برنامه 4 ساله در سال 2015 بهسازی شد. هدف پاریس، کاهش مصرف انرژی و فراوری کربن تا 25 درصد تا سال 2020 بوده است.

در فاز اول، 3 سالن در ارتفاع 57 متری شامل یک رستوران، اتاق کنفرانس و مغازه بازسازی یا نوسازی شدند. بیش از 9 مترمربع پنل خورشیدی روی سقف این سالن ها نصب شد و انرژی کافی برای گرم کردن نیمی از آب داغ مورد استفاده را تامین می کرد. جمع نماینده های تازه آب باران، به شکل قیف هایی بودند که آب باران را به سرویس بهداشتی منتقل می کرد و باعث صرفه جویی در آب و کاهش مقدار کار پمپ ها شد. چراغ های LED، مقدار مصرف برق را کاملا پایین آورده و افزایش خاصیت صیقلی شیشه های جدانماینده باعث کاهش جذب گرمای خورشید تا 25 درصد شد.

بیشترین مقدار صرفه جویی در انرژی به دو توربین 5 متری تعلق دارد که در میان شبکه آهن ورزیده روی رستوران طبقه دوم، از نظرها مخفی شده و باد را به انرژی تبدیل می نماید. این توربین ها در ارتفاع 122 متری قرار دارند و بیشترین مقدار باد را دریافت نموده و محورهای عمودی این آسیاب بادی، بدون توجه به راستا باد، می چرخند. این توربین ها در طول سال، 10 هزار کیلو وات ساعت انرژی فراوری می نمایند که اصلا احتیاج کلی برق این برج را تامین نمی نماید، اما انرژی بهینه برای طبقه اول را فراوری می نماید.

منبع: کجارو
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1454

به "تور استرالیا: بهسازی سازه های نمادین دنیا، از برج ایفل تا خانه اپرای سیدنی (بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا: بهسازی سازه های نمادین دنیا، از برج ایفل تا خانه اپرای سیدنی (بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید