تجارت ایران و ازبکستان باید به مرز 2 میلیارد دلار برسد

به گزارش مجله پزشکی، هیات تجاری ازبکستان به سرپرستی معاون سازمان قرنطینه این کشور در جمع فعالان اقتصادی ایرانی حضور یافتند. تخصص اعضای این هیات، تجارت محصولات کشاورزی، دامی و صنایع غذایی بود.

تجارت ایران و ازبکستان باید به مرز 2 میلیارد دلار برسد

در حال حاضر فرایند تجارت ایران و ازبکستان سیر صعودی دارد و پیش بینی می شود تا سرانجام سال 2022 سطح مناسبات تجاری بین دو کشور به مرز 2 میلیارد دلار برسد.

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران با ابراز خرسندی از سیر صعودی سطح روابط تجاری بین ایران و ازبکستان گفت: حجم روابط در 5 ماهه 2021 با شیب رو به بالا رشد 39 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد و انتطار می رود فرایند همکاری ها با همین شیب راستا را پست سر گذاشته و شاهد گذر از مرز 500 میلیون دلار باشیم.

او با نگاهی به ظرفیت های موجود از پیش بینی رسیدن به سقف 2 میلیارد دلار در مناسبات بین دو کشور تا سرانجام 2022 سخن گفت و شرح داد: در این عرصه فعالان اقتصادی دو کشورباید قدم های جدی بردارند. خوشبختانه ایران محدودیتی در توسعه روابط با ازبکستان ندارد و در راستای تسهیل فرایند همکاری ها برنامه ریزی می کند. به همین علت اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و ازبکستان را ایجاد کرد تا بازوی اجرایی موثری در این راستا باشد.

کرباسی درباره پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و امکان استفاده از تعرفه های ترجیحی این اتحادیه، فرایند مناسبات با اعضا را رو به رشد توصیف کرد و از آنجا که ازبکستان هم خواستار عضویت در این اتحادیه است، تاکید کرد: با تکمیل فرایند عضویت ازبکستان، شاهد تقویت مناسبات بین دو کشور خواهیم بود.

معاون بین الملل اتاق ایران توصیه کرد: هیات های تخصصی بین دو کشور رفت وآمد کنند. چراکه این اقدام زوایای پنهان روابط را نمایان کرده و دو طرف قادر خواهد بود، فهرست جامعی از کالاها و خدماتی که در آنها امکان همکاری دارند، تهیه کنند.

به باور کرباسی برای افزایش سطح تبادلات هیات های تجاری بین دو کشور باید ضمن تسهیل رفت وآمدها، تعداد پروازهای مستقیم بین ایران و ازبکستان را بیشتر کنیم.

او انعقاد موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور را ضروری خواند و ادامه داد: ایران در این رابطه فهرستی از کالاهای موردنظر خود را تهیه و برای دولت ازبکستان ارسال کرده است. از طرفی تسهیل مراودات به کمک توسعه سطح حمل ونقل و استفاده از راستا ایران با بهای رقابتی برای دسترسی به آبهای آزاد، نکته ای است که می تواند، سطح مناسبات دو کشور را تقویت کند.

به اعتقاد معاون بین الملل اتاق ایران با توجه به رشد سطح همکاری ها لازم است، کمیته رفع اختلافات تجاری بین دو کشور تاسیس شود.

کرباسی همچنین پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در حوزه کشاورزی، دامی و صنایع غذایی ظرفیت های خوبی در هر دو کشور وجود دارد، سازمان های قرنطینه دو کشور با هم تفاهم نامه بلندمدتی منعقد کنند تا دو کشور در شرایط مناسب تری به همکاری های خود ادامه دهند.

در این بین کاسیمف نوری جان، معاون سازمان قرنطینه ازبکستان از توافقات اجرا شده بین سازمان های قرنطینه دو کشور خبر داد و در ادامه به تشریح شرایط صادرات در ازبکستان پرداخت و از اصلاحات در این حوزه سخن گفت.

بر اساس اظهارات او علی رغم همه گیری کرونا این اصلاحات ا دامه دارد و امروز تمرکز بر شرایط زیرساختی این کشور است.

نوری جان، ایران را یکی از شرکای اصلی ازبکستان معرفی کرد و برگزاری نشست های رودررو بین فعالان اقتصادی دو کشور از حوزه های مختلف را اقدامی موثر در راستای تقویت حجم تبادلات دو کشور دانست.

معاون سازمان قرنطینه ازبکستان درباره پرواز مستقیم بین ایران و ازبکستان نیز گفت: 21 آبان برای اولین بار بعد از کرونا پروازی بین دو کشور انجام شد. تقویت این راستا بدون شک به بهبود شرایط همکاری های مشترک کمک می کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این نکته که هدف از این سفر، تنها واردات محصولات ایرانی به ازبکستان نیست، تاکید کرد: ازبکستان خواستار شکل گیری روابط مشترک و فعالیت های گسترده بین دو کشور است.

در ادامه امید بابایف، رایزن بازرگانی سفارت ازبکستان در ایران نیز به بیان دیدگاه های خود در راستای توسعه و تقویت سطح روابط تجاری بین دو کوشر پرداخت و از اتاق ایران خواست تا فهرستی از تجار ایرانی و زمینه فعالیت آنها تهیه و برای سفارت ازبکستان ارسال کنند تا با برنامه ریزی دقیق زمینه همکاری ها مهیا شود.

در این نشست سنایی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان ضمن ابراز خرسندی از سیر صعودی سطح روابط تجاری بین دو کشور، گفت: باید به ظرفیت های موجود بیشتر توجه شود. ایران کشوری چهارفصل است و فعالان اقتصادی ازبکستان نباید تنها روابط خود را به چند کالای خاص محدود کنند. باید از طریق سفر و حضور در نمایشگاه های ایرانی با این توانمندی ها آشنا شوند.

این فعال اقتصادی از اعضای اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ازبکستان دعوت کرد تا یک نفر از آنها در اتاق مشترک ایران و ازبکستان، حضور افتخاری داشته باشد تا بدین ترتیب از قوانین به روز این کشور با خبر باشیم و سطح تعاملات را ارتقا دهیم.

بر اساس اظهارات او در ایران 20 نمایشگاه تحصصی سالانه در حوزه کشاورزی، ماشین آلات و صنایع تبدیلی و غیره برگزار می شود که البته تنها مربوط به تهران است. در شهرهای مرزی هم نمایشگاه های خاصی برگزار می شود. بنابراین حضور در این نمایشگاه ها فرصت مناسبی است تا فعالان اقتصادی ازبکستان بتوانند با ظرفیت های ایران آشنا شوند.

در ادامه فرصتی فراهم شد تا فعالان اقتصادی دو طرف برای برقراری همکاری های مشترک با یکدیگر دیدار و رایزنی کنند.

در هیات تجاری ازبکستان 10 تاجر در حوزه سیب زمینی، میوه، مرکبات، خشکبار و حبوبات حضور داشتند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 آذر 1400 بروزرسانی: 22 آذر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1297

به "تجارت ایران و ازبکستان باید به مرز 2 میلیارد دلار برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجارت ایران و ازبکستان باید به مرز 2 میلیارد دلار برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید