همزاد وطنی خودرو فرانسوی در ایران
به گزارش مجله پزشکی، خبرنگاران : همزاد وطنی پژو 301 بزودی وارد خیابان های ایران می شود.این خودرو چه تشابه و تفاوت های با مدل مادر دارد و در بازار ایران چند قیمت می خورد؟
محمد صالحی: خودرو K 132 جدیدترین پروژه ایران خودرو برای ایجاد تنوع در سبد محصولاتش بعد از بازگشت تحریم های صنعت خودرو است.
به گزارش خبرنگاران، آن طور که از ظواهر امر پیداست ایران خودرویی ها K 132 را بر اساس خودروی پژو 301 طراحی کرده اند. در واقع K 132 بدل ایرانی این محصول فرانسوی خواهد بود.
چه شد که پروژه K 132 کلید خورد؟
بعد از نهایی شدن برجام در دی ماه 94 وزارت صمت برای شرکت های خودروساز با شرکای فرانسوی خود، در دور جدید نسخه همکاری ها بر مبنای جوینت ونچر (Joint Venture) صادر کرد.
در همکاری جدید استفاده بیشتر از ظرفیت شرکت های قطعه ساز ایرانی و همچنین برنامه ریزی برای صادرات محصول تولید شده در ایران تحت نام دو برند خودروساز فرانسوی پژو و سیتروئن مورد توجه قرار گرفت. فرانسوی ها متعهد شدند 30 درصد محصولاتی که ذیل قرار دادهای جدید تولید می شود را به بازارهای بین المللی صادر کنند.
تولید سه محصول پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 در دستور کار شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو - سیتروئن) قرار گرفت. طبق برنامه از بین سه محصول یاد شده ابتدا برنامه تولید پژو 2008 نهایی شد.
بعد از استارت مونتاژ پژو 2008 در خطوط تولید ایران خودرو، ایکاپ مقدمات حضور پژو 301 را هم در ایران فراهم کرد که این حضور با توجه به بازگشت تحریم های صنعت خودرو به سرانجام نرسید، پای سومین محصول پسابرجامی یعنی پژو 208 نیز هیچگاه به ایران نرسید و این خودروساز فرانسوی ایران را ترک کرد.
طبق برنامه ریزی ها اگر پژو بازار ایران را ترک نکرده بود، تولیدات شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) تا سال 99 به بیش از 200 هزار دستگاه خودرو می رسید.
علاوه بر این، طبق توافقات صورت گرفته قرار بود این شرکت آخرین نسل از خودروهای روز پژو را نیز وارد کشور کند اما خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های علیه کشور هم تولید هدف گذاری شده محقق نشد هم مدل های وعده داده شده به ایران نرسید.
پژو 301 پیش از آمدن به ایران مهمان کدام کشورها بود؟
پژو 301 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سپتامبر 2012 در معرض دید عموم قرار گرفت.اما از آن تاریخ به مناطق و کشورهای زیادی سفر کرده است. اولین جایی که میزبان پژو 301 شد خیابان ها و جاده های ترکیه در نوامبر 2012 بودند.
اما یک سال بعد از رونمایی این خودرو در کارخانه ووهان چین در مدار تولید قرار گرفت.درست یک سال پس از چین 301 به آفریقا سفر کرد و به خط تولید پژو در نیجریه اضافه شد. همچنین این مدل اقتصادی پژو در کارخانه Vigo اسپانیا نیز تولید شد.
در مجموع بعد از بازار ترکیه به ترتیب در بازارهای غرب آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و شرق اروپا وارد شد.
جالب اینکه پژو محصول 301 خود را برای بازارهای اصلی اروپای غربی(از جمله خود فرانسه)، انگلستان و سایر بازارهایی که از خودروهای فرمان راست استفاده می کنند در نظر نگرفت.همزمان با پژو شرکت سیترئن که در زیر مجموعه پژو فعالیت می کند خودرو مشابه پژو 301 در نمایشگاه خودروی پاریس 2012رو کرد.
این مدل Citroën C-Elysée نامگذاری و از روی پلت فرم پژو 301 تولید شده بود. در مجموع پژو 301 و سیتروئن C-Elysée خودروی صندوق دار اقتصادی و در رده قیمتی میانه هستند.
بومی سازی 301
بعد از خروج پژو از کشور، ایران خودرویی ها برای اینکه بتوانند این پروژه را به هر نحو ممکن به سرانجام برسانند به سمت استفاده از توان قطعه سازان داخلی برای داخلی سازی پژو 301 رفتند ولی چندی بعد تصمیم گرفتند به جای مونتاژ پژو 301 پروژه K 132 را کلید بزنند.
K132 را باید نسخه وطنی شده پژو 301 دانست. این خودرو بر روی پلت فرم اصلاح شده PF 1 پژو- سیتروئن بنا شده است. البته این پلت فرم بعد از ایرانیزه شدن نام IKP 1 را به خود گرفته است. آن طور که مدیران ایران خودرو گفتند قرار است محصولات دیگری نظیر کراس اوور به نام K 125 و همچنین یک هاچ بک(بدون صندوق) هم بر روی این پلت فرم تولید شود.درباره K 125 اطلاعاتی جدید منشتر نشده است اما بر اساس ادعای مدیران ایران خودرو سطح داخلی سازی K 132 بالای 90 درصد است . در صورت صحت ادعا این خودرو را باید ایرانی ترین خودروی تولیدی محسوب کرد.
بررسی قیمت پژو 301 فرانسوی و K 132 ایرانی
هنوز قیمت K 132 از سوی ایران خودرو به طور شفاف اعلام نشده است و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش گفت که این محصول در حال طی مراحل قیمت گذاری است.
برخی از کارشناسان اواسط تیرماه سال جاری پیش بینی کردند که محصول جدید ایران خودرو در مبدا 200 میلیون تومان قیمت گذاری شود.(هر چند که این قیمت با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور اندکی خوش بینانه به نظر می رسد)
با توجه به شرایط این روزهای بازار خودرو و فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار چنانچه این محصول در کارخانه 200 میلیون تومان قیمت بخورد این امکان وجود دارد در بازار تا 2 برابر این مبلغ داد و ستد شود (اتفاقی که در حال حاضر برای بیشتر محصولات موجود در بازار رخ داده است.)
قیمت 301 در بازار جهانی
در حال حاضر پژو 301 مدل سال 2020 را در بازار خودروی امارات می توان با حدود 60 هزار درهم خریداری کرد با یک حساب سرانگشتی اگر نرخ درهم را حدود 6 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شود این خودرو در حدود 387 میلیون تومان قیمت دارد.
در بازار دیگر کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی پژو 301 مدل 2020 را می توان با پرداخت 61 هزار ریال در اختیار گرفت.
اگر ریال عربستان با نرخ حدود 6 هزار و 300 تومان به ریال ایران تبدیل شود این خودرو در بازار عربستان به واحد پول ایران 384 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.
اگر حقوق ورودی، هزینه های شماره گذاری و سایر هزینه های مرتبط با واردات را که به گفته فعالان واردات حدود 140 درصد قیمت خودروی وارداتی می شود به آن اضافه شود خرید پژو 301 این روزها بر اساس قیمت این خودرو در بازار امارات در حدود 542 میلیون تومان و در بازار عربستان 538 میلیون تومان برای متقاضیان آب می خورد.
باید منتظر ماند و دید 301 وطنی با اسم جدید چقدر قیمت می خورد؟
منبع: اقتصادنیوز