انواع ویزا و تعاریف اولیه که باید قبل از سفر بدانیم

به گزارش مجله پزشکی، در این مطلب از انواع ویزا و دریافت ویزا برایتان می گوییم. یکی از سوالهایی که قبل از سفر کردن باید بدانیم روشهای گرفتن ویزا برای مقصدمان است. این مسئله برای ما ایرانیها کمی سخت تر هم هست چرا که برخی از کشورها در دادن ویزا به ایرانی ها سخت گیری های خاصی را اعمال میکنند. علت این مسئله گاهی مسائل سیاسی و بین المللی و گاهی نیز رفتار اشتباه برخی از گردشگران ایرانی میباشد. با این حال چنین مسئله ای نباید موجب گردد که شما از خیر سفرکردن بگذرید. البته هیچ کدام از ما دوست نداریم که از کنسولگری مقصدمان جواب منفی دریافت کنیم ولی باید قبول کنیم که این بخشی از مراحل سفر است و ما باید برای ورود به مقصدمان ویزا را تهیه نمائیم. اینکه بخواهیم به علت مسائل یا ترس از رد شدن ویزایمان از خیر سفرکردن بگذریم تنها به خود ما ضرر میرساند. این یک ظلم به خود ماست که به خاطر دیگران از تجربیات تازه بگذریم. بهتر است اطلاعات خود را تا حد امکان افزایش دهیم. به این ترتیب میتوانیم امکان رد شدن را تا حد زیادی کاهش دهیم. ممکن است از نظر شما این مقاله کمی سطحی یا ابتدایی باشد اما بسیاری از افراد برای درنظر نگرفتن همین موارد کم و کوچک دچار مسائل زیادی در طی سفرخود شده اند پس مطالعۀ آن خالی از لطف نیست. با خبرنگاران همراه باشید.

انواع ویزا و تعاریف اولیه که باید قبل از سفر بدانیم

مقالات مرتبط:

شرایط دریافت ویزای کشور ایتالیا | نکات کاربردی برای اخذ راحت ویزا

بدون ویزا سفر کنید !

تفاوت های انواع ویزا با پاسپورت

برای اینکه در سفر خود به مشکل برخورد نکنید در درجۀ اول باید تعریف درستی از ویزا و پاسپورت و کاربرد هرکدام داشته باشید. ویزا چیست؟ ویزا اجازه ورود به یک کشور است که به وسیله آن کشور مقصد صادر می گردد ویزا در واقع فقط یک مهر یا برچسب است که به وسیله سفارتخانۀ کشور مقصد در پاسپورت مسافر زده می گردد. حال پاسپورت چیست؟ پاسپورت همچون شناسنامه سندی معتبر است که تابعیت و هویت دارندگان خود را تأیید می نماید و به وسیله کشوری که در آن به جهان آمده اید و زندگی می کنید صادر می گردد.

- از تفاوت های ویزا و پاسپورت این است که گردشگران هنگام برگشت به کشور خود پاسپورت را لازم دارند اما به ویزا احتیاجی نیست

- پاسپورت به مدت پنج سال اعتبار دارد ولی اعتبار ویزا به طور موقت به وسیله کشور مقصد معین می گردد

- آخرین تفاوت اینکه برای سفر به تمامی کشورهای خارجی داشتن پاسپورت لازم است ولی ویزا بستگی به کشور مقصد دارد.بعضی از کشورها برای ورود احتیاج به ویزا ندارند. مثل کشور ارمنستان که برای مسافران ایرانی رفت و آمد به آن به ویزا احتیاج ندارد. در سفر به کشور کامبوج اما به شخصه برای ویزا خیلی اذیت شدم اما به نظرم این سفر ارزشش این سختی را داشت.

پس میتوان گفت که ویزا سندی رسمی و مجوز ورودی است که به وسیله کنسولگری یا سفارتخانه یا مرزبانی کشور مقصد برای مسافران بیگانه صادر میگردد. دربسیاری از کشورها دریافت ویزا برای ورود به آن کشور لازم است. به طور مثال کشور فرانسه برای صدور ویزا به مسافران سخت گیری های خودش را دارد و افراد معدودی میتوانند وارد این کشور شوند. از طرفی این مرزبانی ها هستند که در مرزها و ورودی های مختلف یک کشور به افراد اجازۀ ورود میدهند. به طور کلی ویزاها انواع مختلفی دارند که براساس دلایل فرد مسافر برای سفر صادر میشوند. ویزاهای توریستی، تحصیلی وکاری و ..... از آن جمله هستند.برای افرادی که راهی سفرهای سرگرمیی هستند گرفتن ویزای کوتاه مدت توریستی لازم است.

تقسیم بندی کشورها از نظر نحوه صادر کردن انواع ویزا

کشورهایی که باید از آنها ویزا بگیریم سه دسته هستند.

1) دستۀ اول کشورهایی هستند که برای سفرکردن به آنها احتیاجی به تهیۀ ویزا نیست. تعداد این کشورها برای مردم ایران زیاد نیست.برترین کار این است که قبل از سفر به وبسایت وزارت خارجه یا به سفارت کشور مقصدتان در تهران مراجعه کنید و از آخرین قوانین و شرایط سفر به آن کشور آگاه شوید. به طور مثال سفر به ارمنستان احتیاجی به ویزا ندارد یا کشور مالزی که سالهای زیادی بود به ایرانی ها اجازۀ نود روز حضور در کشورش بدون ویزا را میداد در دو سال اخیر این مدت را به چهارده روز محدود نموده است. بعلاوه کشورهای اکوادور، مالزی، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و ... در این فهرست قرار میگیرند. یادتان باشد که فهرستهای پخش شده در اینترنت به عنوان کشورهایی که احتیاجی به ویزا ندارند چندان قابل اعتماد نیستند. برترین کار این است که برای هر کشوری جداگانه تحقیق کنید و نتایج را بر اساس اطلاعات روز به دست بیاورید.

2) دستۀ دوم کشورها کشورهایی هستند که باید قبل از سفر به آنها درخواست ویزا کنیم. بیشتر کشورهای جهان برای مسافرین ایرانی احتیاج به دریافت ویزا دارند. شما باید به سایت سفارت خانۀ کشور مقصدتان مراجعه کنید یا با سفارتخانۀ مورد نظر تماس برقرار کنید و فهرست مدارکی که برای گرفتن ویزا احتیاج دارید را تهیه نمائید و براساس آن اقدام کنید. این مدارک برای هرکشور متفاوت هستند.باید از سفارت وقت بگیرید و در زمان معین شده مدارک خود را به محل سفارت ببرید. ویزای شما در صورت تایید تا زمان معینی به دست شما خواهد رسید در غیر این صورت خبر رد شدن درخواستتان را برای شما ارسال خواهند کرد.

3) سومین دسته از کشورها کشورهایی هستند که در لحظۀ ورود به شما ویزا میدهند یا به اصطلاح (visa on arrival) هستند.در این نوع درخواست ویزا احتیاجی به گذاشتن وقت و در انتظار نوبت سفارت ماندن نیست. شما به سمت مقصد حرکت میکنید و در زمان ورودتان به مقصد مبلغی به عنوان ورودی پرداخت خواهید کرد و احتمالاً مدارکی که از قبل میدانید باید برای ارائه آماده کنید را ارائه میدهید. سپس برچسب ویزا در پاسپورت شما ثبت میگردد. از جملۀ کشورهایی که با این روش ویزا میدهند میتوان به تانزانیا و سریلانکا اشاره نمود. این دو کشور خیلی راحت به شما ویزا میدهند و مسئله ای با دریافت ویزا نخواهید داشت.

تقسیم بندی انواع ویزا از نظر هدف سفر

انواع ویزا ها براساس کارکردی که دارند انواع مختلفی دارند. در ادامۀ این مطلب با انواع ویزا آشنا میشویم.

ویزای توریستی: این نوع ویزا یک ویزای گردشگری است و برای کسانی صادر میگردد که هدفشان از سفر سرگرمی و گردش است.

ویزای دیدار با دوستان و اقوام: برای گرفتن این نوع ویزا شما احتیاج به دعوتنامه ای از طرف دوست مورد نظر دارید. ازنظر کاربرد، این ویزا مشابه ویزای توریستی است اما مدارکی که باید به سفارت ارائه بدهید کمی فرق دارد و این نوع ویزا راحت تر از ویزای توریستی صادر میگردد.

ویزای پزشکی یا درمانی: این ویزا برای بیماران و نزدیکان آنها به جهت درمان در یک کشور صادر میگردد و برای گرفتن آن احتیاج به مدارک پزشکی دارید.

ویزای تجاری: تاجران و شرکت های بزرگ مالی برای کارهای تجاری خود باید از این نوع ویزا استفاده نمایند.

ویزای ترانزیت یا ویزای عبوری: این ویزا بسیار کوتاه مدت است و هدف از گرفتن آن عبور از مرزهای یک کشور برای ورود به کشور مجاور آن است.

ویزای کاری و ویزا تعطیلات یا (work & holidays visa): به فرد امکان گردش محدود در کشور مقصد را میدهد. کشور استرالیا تا چند سال قبل این نوع ویزا را برای ایرانیان صادر میکرد اما در حال حاضر این کار را انجام نمیدهد.

انواع ویزا های دیگری نیز وجود دارد مانند ویزا دانشجویی که به دانشجویان مقیم یک کشور داده میگردد، ویزای مهاجرتی که برای مهاجران صادر میگردد و ... که این ویزاها از نظر زمانی نسبت به سایر انواع یادشده بلند مدت هستند.

انواع ویزا از نظر نحوه اقدام کردن

به چه روش هایی میتوان برای گرفتن انواع ویزا اقدام کرد؟

1) مراجعۀ به سفارت: شما باید شخصا به سفارت کشور مربوطه مراجعه کنید و بعد از پر کردن فرمها و ارائۀ مدارک برای ویزا درخواست کنید.

2) به وسیله آژانسها و شرکتهای مسافرتی: در این روش شما مدارکتان را در اختیار شرکتهای واسطه یا آژانسها و تورها قرار میدهید. برای گرفتن ویزای بیشتر کشورها میتوانید شخصا اقدام کنید یا به وسیله آژانسهای مسافرتی این کار را انجام دهید. اما بعضی ازکشورها مانند امارات و سنگاپور ویزا را تنها به وسیله دوم ارائه مینمایند. برای گرفتن ویزا کشورهای چین و روسیه میتوانید به سفارت خانه مراجعه کنید اما این کار برایتان دردسرساز خواهد شد و بهتر است با مراجعۀ به آژانسهای مسافرتی در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.کشور فرانسه نیز ویزا را از روش اول و به صورت حضوری ارائه میدهد.شما از قبل از سفارت وقت میگیرید و در زمان معین شده با مدارک به آن مراجعه میکنید. پس از انجام مراحل در صورت تایید ویزا با پست به درب منزل شما ارسال میگردد.

بعضی از کشورها مانند استرالیا و نیوزلند از تکنولوژی نهایت بهره را میبرند. درخواست ویزا را تنها به صورت اینترنتی و آنلاین دریافت مینمایند. شما میتوانید از پشت میز اتاقتان درخواست ویزا کنید و همانجا ویزای خود را تحویل بگیرید. نکتۀ جالب این روش این است که هیچ برچسبی بر روی پاسپورت شما ثبت نخواهد شد. در حقیقت ویزای کشور استرالیا یک فایل پی دی اف است که برای گیرندۀ ویزا ایمیل میگردد. کشورهای تاجیکستان و آذربایجان برای دادن ویزا از هر سه روش استفاده مینمایند. کشور ارمنستان نیز جزء کشورهایی است که ورود به آن برای ایرانیان احتیاج به ویزا ندارد. سفارتهای چین و روسیه برای ارائۀ ویزای حضوری سخت گیر هستند و در این مورد اقدام با آژانس های مسافربری به نفع شما خواهد بود.

مدارکی که تقریبا برای انواع ویزا مشترک هستند

1) برای گرفتن انواع ویزا، باید پاسپورت شما اعتبار کافی داشته باشد. این اعتبار یعنی تاریخ انقضای پاسپورت شما باید حداقل سه ماه بعد از اتمام سفرتان باشد. (در بعضی کشورها این زمان شش ماه میباشد) پس چنانچه پاسپورت شما زمان کافی ندارد، در اولین قدم برای تمدید پاسپورت خود اقدام کنید.

2) شناسنامه

3) پرکردن فرم دریافت ویزا. فرم ویزا میتواند به صورت کاغذی یا آنلاین یا هر دو باشد.در این فرم شما باید به سوالات مختلفی دربارۀ خودتان و هدفی که از سفر دارید پاسخ دهید.فرم هایویزا انواع مختلفی دارند. به طور مثال فرم ویزا کشور بولیوی کاملا ساده است و در کمتر از 5 دقیقه تکمیل میگردد اما فرمویزا کشور نیوزلند طولانی است و به نظر میرسد که تعداد سوالات آن هرگز تمام نخواهد شد.

4) شما باید مدارکی همراه داشته باشید که ثابت کند در کشور محل اقامتتان شاغل یا دانشجو هستید. این یک مدرک بسیار مهم است چون اثبات میکند که شما علتی برای برگشت به کشورتان دارید. چنانچه بازنشسته هستید ارائۀ مدارک بازنشستگی لازم است.

5) مدارک بانکی و مالی که نشان دهندۀ توانایی مالی شما باشد مانند سند ملک، اوراق سهام و...

6) عکس تازهی از خودتان که به صورت چاپی یا دیجیتالی تهیه شده باشد. تاکید سفارتخانه ها بر تازه بودن عکس است.بعضی از کشورها برای عکس سخت گیری مینمایند و به طور مثال یکی از دوستان دوبار برای سفارت سوئد عکس تهیه کردو در نهایت در خود سفارت سوئد عکس گرفت تا عکس ویزا را قبول نمایند.

7) مدرکی که نشان دهندۀ این باشد که شما پرواز رفت و برگشت خود را رزرو نموده اید و یا بلیط را به صورت قطعی خریده اید. این مورد بیشتر برای اطمینان از بازگشت شما به خانه است.

8) یک دعوتنامه از آشنایی که به دعوت او راهی سفر شده اید یا شرکتی که در کشور مقصد برای کار به آن مراجعه میکنید. بعلاوه مدارکی دربارۀ رزرو محل اقامت و هتل

9) بیمۀ مسافرتی

10) برترین کشوری که تا به حال از آن ویزا گرفته ام کشور پرو بوده است. من برای یک ویزا کوتاه مدت مسافرتی درخواست دادم و ویزایی یک ساله با اجازۀ اقامت 180 روز به دست آوردم.

ترجمه

بیشتر سفارتخانه ها از شما میخواهند که مدارک خودتان را به زبان بین المللی (انگلیسی) و یا زبان کشور مقصد ترجمه کنید. اما بعضی از سفارتخانه ها مانند سفارت فرانسه در این زمینه سخت گیری نمینمایند و مدارک فارسی را نیز از شما قبول خواهند کرد.

انواع ویزا از نظر دفعات اجازه ورود به کشور

انواع ویزا های صادرشده برای افراد از نظر تعداد دفعاتی که فرد اجازۀ ورود به کشور مقصد دارد نیز دسته بندی میشوند.

1) ویزا برای یک بار ورود یا ویزای سینگل (Single visa) : این نوع از ویزا برای یکبار ورود و خروج به یک کشور اعتبار دارد و پس از خروج از کشور مقصد حتی اگر از مدت اعتبار ویزا چیزی به جای مانده باشد اعتبار آن از بین میرود.

2) ویزای دو بار مصرف، دوبار ورود یا ویزای دابل (Double visa): این نوع از ویزا به فرد اجازه میدهد که در مدت اعتبار معین شده برای ویزا دو بار به کشور مقصد سفر کند و به خانه برگردد.

3) ویزای چند بار ورود یا مولتیپل (Multiple visa): در این نوع ویزا فرد میتواند در طول مدت اعتبار ویزا هر چند دفعه که بخواهد به کشور مقصد سفر کند و به خانه برگردد. این ویزا محدودیتی برای ورود و خروج ندارد و تنها در صورت اتمام تاریخ ویزا محدودیت ایجاد میکند.

4) ویزای ترانزیت یا ویزای ترانزیت فرودگاهی (Airport transit visa): نوع دیگری از ویزا وجود دارد که به آن ویزای ترانزیت یا صفر بار ورود گفته میگردد. در بعضی از کشورها قوانین به گونه ای است که حتی اگر شما بخواهید در بین دو پروازتان در آن کشور فرود بیایید تا سوار هواپیمای دیگری شوید نیز باید ویزا داشته باشید. این نوع از ویزا به شما اجازه میدهد فقط و فقط در محدودۀ فرودگاه حضور داشته باشید و اجازۀ خروج از فرودگاه را نخواهید داشت. پس این ویزا به شما اجازه میدهد که از هواپیما خارج شوید، به سالن ترانزیت بروید و سوار هواپیمای بعدی به سمت مقصدتان شوید. بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا برای ایرانیان مسافر چنین قانونی را دارند.

زمانی که ویزا خود را گرفتید، حتما موارد بالا را چک کنید و ببینید که ویزای شما از کدام نوع است. دو مورد دیگر که باید در ویزای خود به آن دقت کنید تاریخ اعتبار ویزا و تعداد روزهایی است که به شما اجازۀ اقامت در کشور مقصد داده شده است. شیوۀ رایج به این ترتیب است که ویزای یک یا دوماهه به فرد داده میگردد و به او اجازه میدهند که در مدت دو ماه 15 روز را در کشور مقصد اقامت کند. به این ترتیب پس از اینکه 15 روز در کشور مقصدتان اقامت کردید ویزای شما خود به خود باطل میگردد. بعضی از کشورها به این مسئله حساس هستند به طور مثال سفارت فرانسه قانونی گذاشته است که پس از بازگشت از سفر در اولین پنجشنبۀ هفته شما باید خودتان را به سفارت این کشور در تهران معرفی کنید. به این ترتیب از وجود مهاجران غیر قانونی جلوگیری مینمایند. قانونمند بودن شما در این مراحل به شما یاری میکند تا در آینده راحت تر برای سفر ویزا بگیرید. پس دقیق باشید. یک مثال دیگر ویزای کشور سنگاپور است. یکی از دوستان ویزایی را دریافت کرد. که به او اجازۀ دو بار ورود به کشور سنگاپور را در مدتی نزدیک به دو ماه میداد. در این ویزا مدت اقامت SHORT VISIT (بازدیدکوتاه) درج شده که بر طبق قوانین این کشور سی روز زمان برای آن محاسبه میگردد. مفهوم این ویزا این است که دارندۀ ویزا میتواند در دوماه مدت ویزا حداکثر سی روز را در خاک این کشور سپری کند. بعلاوه کشور لائوس نیز ویزای 1 بار ورود دارد که اعتبار آن دو ماه است. اما چون در مقابل تعداد روزهای سفر در ویزا عددی درج نشده مفهوم آن این است که فرد میتواند تمام دوماه یعنی 60 روز را در این کشور اقامت کند. میبینید که دقت به یک عدد ساده میتواند تا چه میزان مهم باشد. شما باید به تاریخ و زمان ویزای خود دقت کنید و بلیط ها و اقامتگاه خود را با توجه به آن تهیه نمائید.

انواع ویزا با اعتبار سفر برای بیش از یک کشور

پیمان شینگن پیمانی است که بین 26 کشور اروپایی امضا شده است. یکی از موارد این پیمان این است که افراد میتوانند با دریافت ویزا شینگن از هرکدام از این کشورها، به همۀ 26 کشور سفر نمایند.بنابراین اگر شما ویزا هرکدام از این کشورها را دریافت کنید اجازۀ سفر به 25 کشور دیگر را نیز دارید. دربارۀ این ویزا که به ویزای شینگن نیز معروفیت دارد بعدا به طور مفصل شرح خواهیم داد. پیروز بودن طرح شینگن باعث شد که کشورهای شرق آفریقا نیز به فکر انجام آن بیوفتند. 5 کشور اوگاندا، رواندا، تانزانیا ، کنیا و بوروندی در شرق آفریقا برای یک پیمان مشابه در حال مذاکره هستند. در حال حاضر کنیا، اوگاندا و رواندا این مراحل را طی نموده و به مرحلۀ اجرایی رسیده اند.پس اگر اهل سفر به آفریقا هستید این فرصت خوبی برای شماست.

تمدید انواع ویزا

برای افراد بسیاری پیش آمده که سفر کوتاه مدتشان به علتی بیشتر طول کشیده یا علاقه دارند مدت بیشتری را در سفر باشند اما محدودیت زمان ویزا برای آنها مشکل ساز شده و مدت زیادی از زمان ویزایشان باقی نمانده است. در بیشتر کشورها شما میتوانید برای تمدید زمان ویزا درخواست کنید. البته اینکه با تمدید ویزا شما موافقت بگردد یا نه بستگی به کشور مقصدتان دارد. بعضی کشورها به سادگی اینکار را انجام میدهند به طور مثال برزیل در تمدید ویزا سخت گیر نیست و نسبتأ به سادگی این کار را انجام میدهد. در بعضی کشورها شما باید کوشش کنید و مأموران پلیس و مرزبانی را قانع کنید . البته باید این را هم بدانید چه ویزای شما تمدید بگردد یا با تمدید آن موافقت نگردد، در دفعات آینده که برای سفر اقدام میکنید کشور مقصد سخت گیری بیشتری برای دادن ویزا به شما خواهد داشت. پس بهتر است به همان زمان قانونی ویزایتان بسنده کنید.این را نیز بدانید که اگر بیشتر از مدت زمان مجاز در یک کشور بمانید به ازای روزهای اضافه باید جریمه پرداخت کنید و تا مدتی نیز اجازۀ ورود به آن کشور را نخواهید داشت.

اقامت غیرمجاز

همانطور که گفته شد ، هر ویزا از نظر زمانی محدودیت معینی دارد و شما باید تا قبل از این زمان کشور مقصد را ترک کنید. اگر فردی بیشتر از زمان مجاز در کشوری بماند (over-stay)در زمان خروج از کشور برای هر روز اضافه باید جریمۀ نقدی پرداخت کند.ضمن اینکه به علت این قانون شکنی تا مدتی به فرد ویزای سفر به آن کشور داده نمیگردد. پس اگر مایلید در سفرهای خود به مشکل نخورید، بهتر است قوانین را رعایت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1598

به "انواع ویزا و تعاریف اولیه که باید قبل از سفر بدانیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "انواع ویزا و تعاریف اولیه که باید قبل از سفر بدانیم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع ویزا و تعاریف اولیه که باید قبل از سفر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید