جت لگ احتمالاً فقط در سفرهای به سمت شرق زمین رخ می دهد

به گزارش مجله پزشکی، پژوهشی نو نشان می دهد که جت لگ شاید فقط برای آن دسته از مسافرانی اتفاق می افتد که به سمت شرق کره زمین پرواز می نمایند.

جت لگ احتمالاً فقط در سفرهای به سمت شرق زمین رخ می دهد

جت لگ اثرات مختلفی روی افراد دارد؛ به طوری که وقتی از دوستان خود در این مورد می پرسید، هر کسی پاسخ متفاوتی به شما می دهد. بعضی از آن ها می گویند که در سفر به سمت شرق یا غرب کره زمین، جت لگ بدتری دارند و حتی بعضی اصلاً دچار جت لگ نمی شوند. بخش زیادی از این مشکل دردسرساز به فرد بستگی دارد، اما اکنون پژوهشی صورت گرفته است که ادعا می نماید، پدیده اسرارآمیز جت لگ را یک بار برای همواره حل نموده است.

مؤسسه چرخه خواب (Sleep Cycle Institute) به آنالیز 1.5 میلیون داده خواب شبانه مسافرانی پرداخته است که در جهات مختلف کره زمین و در انواع منطقه ها زمانی سفر می کردند و به این نتیجه رسیده است که مسافرت به سمت شرق در مقایسه با سمت غرب می تواند شرایط خوابیدن را به مراتب بدتر کند.

در پژوهش مؤسسه چرخه خواب ، داده های خواب پنج روز اول سفر آنالیز شده است که نشان می دهد مسافران هنگام سفر به سمت غرب کره زمین، جت لگ بسیار خفیف تری را تجربه می نمایند. علاوه بر این، کمیت و کیفیت خواب و حس وحال بیدار شدن از خواب آن ها در مقایسه با کسانی که اصلاً به سفر نرفته اند، بهتر می گردد.

جالب است بدانید، بر اساس داده های پژوهش نو، مسافران در اولین شب سفر خود تقریباً خواب راحتی داشتند، اما کیفیت خواب در شب دوم کاهش یافت و تا روز دهم، به طور کامل به حالت عادی برنگشت. دکتر کاترین دارلی، متخصص خواب طبیعی می گوید:

باتوجه به فیزیولوژی خواب منطقی به نظر می رسد که مسافران در سفر به سمت غرب خواب راحت تری داشته باشند، چرا که این نوع سفر باعث طولانی شدن ساعت زیستی بدن می گردد. به همین علت، سفر در جهت شرق حس و حال مسافران را بدتر می نماید و آن ها احساس می نمایند که عصبانیت و مسائل عملکردی شان افزایش می یابد. نکته حائز اهمیت اینجا است که این تأثیرات احتمالاً برای چندین روز به طول می انجامد و در نتیجه هنگام برنامه ریزی باید این موضوع را لحاظ کرد. برای افرادی که مرتباً مسافرت می نمایند، استراتژی هایی وجود دارد که می تواند اختلال ناشی از جت لگ را کاهش دهد.

باوجود اطلاعات علمی، جت لگ همچنان مسئله ای کاملاً فردی است؛ به طوری که بعضی افراد ادعا دارند، جت لگ ناشی از سفر به سمت غرب عامل اصلی بدخوابی آن ها در روزهای اول سفر بوده است.

به یاد داشته باشید برای خرید بلیط هواپیما همواره می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / matadornetwork.com
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1402

به "جت لگ احتمالاً فقط در سفرهای به سمت شرق زمین رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جت لگ احتمالاً فقط در سفرهای به سمت شرق زمین رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید