خبرنگاران طرح آنالیز حشره کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد

به گزارش مجله پزشکی، اراک - خبرنگاران - عضو هیات علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از اجرای طرح پژوهشی آنالیز و معرفی حشره کش موثر برای کنترل شته حبوبات اطلاع داد و گفت: بر اساس این طرح حشره کش اسفیت کارایی بیشتری در مهار این آفت داشت.

خبرنگاران طرح آنالیز حشره کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

دکتر صدیقه اشتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: شته سیاه باقلااز آفات مهم مزارع لوبیا است که علاوه بر خسارت مستقیم و تغذیه از شیره گیاه، موجب انتقال بیماری های ویروسی به لوبیا شده و خسارات زیادی را به بار می آورد.

وی اعلام نمود: طرح بلوک های کامل تصادفی در راستای معرفی حشره کش برتر مصرفی از سوی این مرکز برای کنترل شته های حبوبات در مزارع لوبیا استان های مرکزی، کرمانشاه، لرستان اجرا شد.

اشتری گفت: در راستای این پژوهش علمی سنجش کیفیت حشره کش اسفیت (لانسر DF 97% با 2 غلظت 1 و 75 صدم کیلوگرم در هکتار)، ایمیداکلوپرید(کنفیدور) SC 35%به مقدار 250 میلی لیتر در هکتار، پی متروزین WG 50%به میزان پنج دهم کیلوگرم در هکتار، پریمکارب G 50% به میزان نیم کیلوگرم در هکتار به صورت آب پاشی به عنوان تیمارهای آزمایشی در مزارع لوبیا مورد استفاده نهاده شد.

وی ادامه داد: در نتایج حاصله تیمار اسفیت به میزان یک کیلوگرم در هکتار با ایجاد مرگ و میر 80 درصد بیشترین میزان کارایی بین تیمارها را داشت و این حشره کش به میزان یک کیلوگرم در هکتار برای کنترل شته لوبیا موثرتر از بقیه حشره کش های مصرفی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می نماید.

این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم نموده است.

2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 463

به "خبرنگاران طرح آنالیز حشره کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح آنالیز حشره کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید