خیابان شانزلیزه پاریس کجاست؛ معماری و تاریخچه

به گزارش مجله پزشکی، شانزلیزه یکی از جاذبه های گردشگری پاریس به شمار می رود. احتمالا اولین مکانی که هر فردی با شنیدن نام مرکز فرانسه به یاد آن می افتد، خیابان شانزلیزه پاریس است. تماشای این خیابان معروف، آرزوی هر فردی است که علاقه زیادی به فرانسه، پاریس و تماشای بناهای تاریخی باشکوه و فروشگاه های لوکس این خیابان هنگام قدم زدن دارد. در ادامه با هم در این خیابان مشهور قدم می زنیم.

خیابان شانزلیزه پاریس کجاست؛ معماری و تاریخچه

شانزلیزه کجاست؟

خیابان شانزلیزه پاریس ، یکی از مکان های تماشای در کشور فرانسه است. وقتی به این خیابان بروید، می توانید از میدان کنکورد و میدان شارل دوگل هم تماشا کنید. این خیابان نقطه اتصال این دو میدان به یکدیگر است.

تاریخچه خیابان شانزلیزه پاریس

خیابان زیبای شانزلیزه همواره به این شکل نبوده است و در طی زمان، به یک خیابان باشکوه تبدیل شده است. برای دانستن ماجرای این خیابان، باید به سال 1640 میلادی برگردیم؛ در آن موقع، این خیابان منطقه ای وسیع بود و به همین علت تصمیم گرفته شد، ردیفی از درختان در کنار یکدیگر کاشته شوند. با گذشت زمان، این منطقه به خیابان تبدیل شد. نام آن نیز برگرفته از اساطیر یونانی است؛ به معنای محلی برای استراحت خدایان و قهرمانان مرده یونانی! درواقع شبیه به بهشت مسیحیان است.

بعد از این زمان در سال 1724 بود که خیابان توسعه پیدا کرد و میزان آن به حدی رسید که هم اکنون می توانید در آن قدم بزنید. در سال 1994 هم مورد بازسازی نهاده شد و زیباتر از همواره شد. اگر در این زمان به این خیابان بروید، دلتان نمی خواهد از اینجا دل بکنید. این خیابان پر است از کافه های دوست داشتنی، فروشگاه های لوکس و مدرن و مراکز فرهنگی که لحظات نابی را برای شما خلق می نماید.

چگونگی به معروفیت رسیدن خیابان شانزلیزه پاریس

در زمان گذشته خیابان شانزلیزه مورد توجه مردم پاریس نبود و کمتر کسی به این خیابان می رفته است. تا اینکه در این خیابان عمارت و بناهای زیبایی ساخته می شود و در پیاده روهای آن شمعدان های گازی نصب می نمایند. کم کم هم کافه و رستوران ها، سالن های تئاتر و سینما در این خیابان شکل می گیرد و رفت و آمد در این خیابان زیاد می شود.

به علاوه در قرن نوزدهم شرکت های معروف زیادی به میدان آمدند و مغازه های خود را در این خیابان باز کردند. جالب است بدانید تا سال 1909 شرکت های بزرگی مثل مرسدس و رنو در این خیابان مغازه های خود را راه اندازی کردند. با وجود چنین مغازه هایی بی علت نیست این خیابان به یکی از معروف ترین خیابان های دنیا تبدیل شده است.

از فرانسه چی بخریم؟ برای آشنایی با سوغات فرانسه وارد این مطلب شوید.

جاهای تماشای شانزلیزه

این خیابان منحصربه فرد است و هر فردی با هر سلیقه ای می توانید از قدم زدن در آن لذت ببرد. اگر اهل تئاتر هستید به Théâtre du Rond-Point بروید. اگر هم دلتان می خواهد تجربه نشستن در سینماهای پاریس را به دست آورید به سالن های vintage، Le Lincoln یا Le Balzac بروید.

اگر هم به تماشا بناهای تاریخی علاقه مند هستید، تماشا کاخ باشکوه Grand Palais و قصر دلا دکوورت را از دست ندهید. در انتهای خیابان هم طاق پیروزی واقع شده است. وقتی وارد این مکان شوید، می توانید از موزه آن تماشا نموده و برای تماشا خیابان شانزلیزه پاریس در یک قاب، روی بام آن بروید. وقتی به بالا رسیدید، حواستان باشد از خودتان و برج ایفل حتما عکسی به یادگار بگیرید.

رستوران ها و کافه های این خیابان هم که احتیاج به تعریف ندارد. حتما باید غذاها و نوشیدن های انواع کافه ها و رستوران ها را امتحان کنید. از خرید در این منطقه هم غافل نشوید. برترین مراکز خرید پاریس در اینجا واقع شده است برندهای معروفی همانند شنل، گوچی، هرمس و لویی ویتون در این خیابان شعبه دارند.

برای آشنایی با دیگر جاهای تماشای فرانسه این مطلب را بخوانید.

جهت اطلاع از چگونگی دریافت ویزای توریستی فرانسه و وقت سفارت فرانسه بر روی لینک کلیک کنید.

فروشگاه های معروف خیابان شانزلیزه

امکان ندارد به خیابان شانزلیزه بروید و دست خالی برگردید. در اینجا برای هر نوع سلیقه ای و بودجه ای کالایی برای خرید وجود دارد. شما می توانید به فروشگاه های معروف گوچی (Gucci،، فندی پرادا (prada)، شنل (chanel)، زارا (Zara)، اچ اندام (H&M)، گپ (Gap)، سفورا (Sephora) و دیزنی (Disney) بروید.

بیشتر بخوانید: اگر قصد سفر به فرانسه را دارید مقاله آب و هوای پاریس در طول سال را بخوانید.

معمار خیابان شانزلیزه

معمار این خیابان آندره لو نوتر است که در سال 1667 این خیابان و باغ های آن را طراحی نموده است.

مسیر طولانی خیابان شانزلیزه از کجا شروع و به کجا منتهی می شود؟

این خیابان شامل دو قسمت شرقی و غربی می شود. قسمت شرقی به میدان کنکورد منتهی می شود و ساختمان های باشکوهی همانند پتی پاله و کاخ بزرگ در آن قرار دارند. قسمت غربی از میدان شارل دو گل معروف به اتول شروع می شود و با ورودتان طاق پیروزی را می توانید مشاهده کنید.

رویدادها و حوادث تاریخی خیابان شانزلیزه

این خیابان رژه های بسیاری را به خود چه در زمان پیروزی و چه در زمان حضور دشمن دیده است؛ مشهورترین آن هم به سال 1944 میلادی بر می شود. امروزه هم در روز جشن ملی فرانسه در این خیابان رژه نظامی صورت می گیرد. در روز ملی فرانسه، سراسر خیابان با پرچم تزیین می شود تا رژه دنیای 14 ژوئیه در آن برگزار شود.

تمامی جشن های خاتمه سال هم در این خیابان برگزار می شود که تماشای و باشکوه است. البته این خیابان نقطه شروعین رویدادهای ورزشی هم هست. در ماه آوریل این خیابان نقطه شروع مارات است و دوچرخه سوران تور دو فرانس با اتمام مسابقه از این خیابان می گذرند.

کلام آخر

در صورتی که امکان حضور در فرانسه و شهر پاریس را دارید، حتما به تماشای خیابان شانزلیزه پاریس بروید و از نزدیک آنچه در خصوص زیبایی های آن شنیده اید را ببینید. آن موقع است که حق می دهید این خیابان هواداران زیادی داشته باشد.

منبع: پارسیس
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1632

به "خیابان شانزلیزه پاریس کجاست؛ معماری و تاریخچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان شانزلیزه پاریس کجاست؛ معماری و تاریخچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید