در پارک ملی جیم کوربت هند، به تماشا حیواناتی شگفت انگیز بروید

به گزارش مجله پزشکی، معرفی پارک ملی جیم کوربت هند | Jim Corbett National Park

برترین مکان برای عکاسی از حیوانات حیات وحش و بعلاوه سافاری پارک ملی جیم کوربت هند است. با سفر به هند و رفتن به این پارک ملی می توانید یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات را در زندگی خود رقم بزنید. داستان پسر جنگل را یادتان است؟ پسری که در میان حیواناتی نظیر ببر، پلنگ، فیل، گرگ و … بزرگ شد؟ در این پارک ملی شما نیز چنین تجربه ای را خواهید داشت. در مجله اینترنتی خبرنگاران سعی ما بر این بوده است که جای جای دنیا را به شما معرفی کنیم و در این مورد کشور هند پر از شگفتی های فراوان جای کار بسیار دارد. هند تنها در شهرهایش خلاصه نمی گردد. این بار راهنمای سفر به یکی از پارک های ملی معروف هند در دنیا را برای شما آماده نموده ایم. اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بلیط هواپیما و هتل خود را می توانید به راحتی از اپلیکیشن یا سایت خبرنگاران (لینک های مربوطه در همین مطلب گذاشته شده است) بخرید.

در پارک ملی جیم کوربت هند، به تماشا حیواناتی شگفت انگیز بروید

پارک ملی جیم کوربت

پارک ملی جیم کوربت که بخشی از بزرگترین منطقه حفاظت شده ببرهای کوربت است، در منطقه ننیتال اوتاراخند (the Nainital district of Uttarakhand) شمال هند قرار گرفته است. پارک ملی جیم کوربت بیشتر به خاطر ببرهایش در جهان شناخته شده است. این منطقه در سال 1936 به عنوان پارک ملی Hailey تاسیس شد و افتخار قدیمی ترین و معتبر ترین پارک ملی هند را دارد. اولین پروژه حفاظتی ببرهای این منطقه در سال 1973 اجرا شد. این قلمرو ببر منحصر به فرد بوده و به عنوان پدری برای مکان زندگی این حیوان در نظر گرفته می گردد. این پارک، برای حفاظت از گونه های در حال انقراض این گربه بزرگ، پروژه های گوناگونی را اجرا می نمایند.

وسعت این پارک به میزان 1318.54 کیلومتر بوده که مهم ترین بخش آن، 520 کیلومتر مربع مساحت دارد و شامل تپه ها، جاده ها و راستاهای باریک، کمربند رودخانه ای، چمنزارها و دریاچه ها بزرگ است. در تورهای اجرا شده د راین پارک می توانید سوار جیپ های روباز شوید یا که فیل سواری کنید و در پارک بگردید. اگر از فیل نمی ترسید، مطمئنا مجذوب کننده ترین سفر در این پارک، گردش در میان پارک با فیل ها و تماشای ببرها و دیگر حیوانات این پارک ملی است. در دره وسیع پاتیل دون Patil Dun valley و در قسمتی به نام دیکالا Dhikala می توانید به تماشای انواع دیگر حیوانات در پارک ملی جیم کوربت هند بروید. در این پارک گونه های دیگری همچون تمساح، سمور آبی، کروکودیل، انواع پرندگان و ماهیان بومی رودخانه ای را می توانید مشاهده کنید. چهار یا پنج گونه گوزن را در این پارک دیده می شوند.

اگر از علاقه مند گوونه های مختلف پرندگان هستید یا به عکاسی پرندگان می پردازید، پارک ملی جیم کوربت هند می تواند بهشتی برای شما باشد. در این پارک بیشتر از 50 گونه پرنده شکاری زندگی می نماید.

فاصله از شهرهای معروف هند

  • دهلی | Delhi

اگر از دهلی می خواهید به پارک ملی جیم کوربت هند بروید، باید راستا زیر را که حدود 260 کیلومتر است، دنبال کنید.

دهلی Delhi-مورادآباد Moradabad- کاشیپور Kashipur- رامناگار Ramnagar

  • ناینیتال | Nainita

از این شهر و از سمت کالادهانجی به سمت رامداگار حدود 62 کیلومتر راه خواهید داشت.

  • لاکنو | Lucknow

باید راستا زیر را دنبال کنید. طول این راستا 436 کیلومتر است.

لاکنو Lucknow- باریلی Bareilly- کیچا Kicha- رودراپور Rudrapur- کاشیپور Kashipur- رامناگار Ramnagar

  • دهرادون | Dehradun

از شهر دهرادون Dehradun تا رامناگار Ramnagar حدود 232 کیلومتر راه خواهید داشت.

منطقه ها گردشگری | The Tourist Zones

برای توسعه گردشگری در منطقه، پارک ملی کوربت به پنج منطقه مختلف تقسیم شده است. این منطقه ها، از منطقه ها اصلی پارک هستند که گردشگران می توانند در بخشی از سافاری حیات وحش آن شرکت نمایند و رفتار حیوانات را از نزدیک ببینند.

  • منطقه سافرای بیجرانی | Bijrani Safari Zone

به علت زیبایی طبیعی و منظره ها بی نظیرش، بسیار محبوب است. دروازه ورودی این منطقه تنها در فاصله 1 کیلومتری شهر رامناگار قرار گرفته است.

  • منطقه سافاری جیرن | Jhirna Safari Zone

یکی دیگر از منطقه ها گردشگری مهم در پارک ملی جیم کوربت هند است که برای گردشگری سالانه باز است. این منطقه نیز در 16 کیلومتری شهر رامانگار واقع شده است.

  • منطقه سافاری دلا | Dhela Safari Zone

دلا یک منطقه نو گردشگری زیست محیطی در پارک ملی جیم کوربوت است که در ماه نوامبر 2014 در منطقه ذخیره گاه ببر تاسیس شد. این منطقه، تنها منطقه تحت حفاظت محیط زیست است که بر روی گردشگران باز می باشد. در فاصله حدود 13 کیلومتری شهر رامنگار قرار گرفته و توجه بسیاری از گردشگران را به علت وفور حیوانات به خود جلب کرده و در طول سال باز است.

  • منطقه دیکالا | Dhikala Zone

دیکالا بزرگترین و متنوع ترین منطقه در کوربت است که از زیبایی طبیعی فراوان و حیوانات عجیب و غریب متعددی برخوردار است. دروازه ورودی آن، در 18 کیلومتری شهر رامنگر واقع شده و در این ناحیه می توانید حتی شب ها نیز اقامت داشته باشید.

  • منطقه دورگا دوی | Durga Devi Zone

در منطقه مرزی شمال شرقی پارک ملی جیم کوربت هندواقع شده و بهشتی روی زمین برای کسانی است که تماشای پرنده را درون طبیعت دوست دارند. دروازه ورودی آن، در فاصله تقریبی 36 کیلومتری از شهر رامانگار واقع شده است.

  • منطقه سیتابانی بافر | Sitabani Buffer Zone

منطقه سیتابانی بافر در زیرمجموعه پارک ملی جیم کوربت هند قرار گرفته ولی کمتر به آنجا تور برگزار می گردد. اگر می خواهید که درمحیطی آرام با زیبایی طبیعی لذت ببرید، بهتر است که به این منطقه پارک ملی بروید.

چگونه به پارک بروید؟

شهر رانگامار، شاید برترین روش برای رسیدن به پارک ملی کوربت هند است که مقر اصلی CTR را تشکیل می دهد. این شهر کوچک با جاده ها و ریل راه آهن با شهرهای بزرگ هند مانند دهلی، مرادآباد، نینیتال و بریلی ارتباط دارد. هنگامی که به رانگامار رسیدید، تنها نیم ساعت برای رسیدن به جیم کوربت هند از این شهر راه خواهید داشت. پارک ملی تنها 15 کیلومتر تا ایستگاه راه آهن فاصله دارد. با هر دو وسیله نقلیه مانند اتوبوس یا قطار می توانید به این منطقه سفر کنید.

برترین زمان برای بازدید

  • فصل زمستان - اکتبر تا فوریه

در فصل زمستان یا بین ماه های اکتبر تا فوریه، این پارک، مکانی واقعی برای تماشای پرندگان زیبا است. در این زمان، شما تنوع گونه های پرندگان را پارک ملی جیم کوربت هند خواهید دید. علاوه بر پرندگان، ببر با شکوه بنگال نیز در اطراف پارک دیده می گردد. بنابراین، شانس زیادی برای تماشا ببر وجود دارد. در طول گرمای روز زمانی دلپذیر برای استراحت و لم دادن حیوانات در زیر نور خورشید است. بنابراین می توانید آن ها را به راحتی پارک مشاهده کنید.

  • مونسون - در طی ماه های جولای تا سپتامبر

اگر چه فصل موسمی، زمانی مجذوب کننده برای بازتماشامایندگان پارک ملی جیم کوربت هند نیست. با این حال اگر در پی فصلی خلوت در این پارک هستید، در این زمان به تماشا سایت بیایید. در این تاریخ، آب و هوای کلی پارک کاهش می یابد و زمان جفتگیری آغاز می گردد. بنابراین، گردشگران می توانند شانس تماشا زندگی واقعی حیوانات را تجربه کنید. با این که به علت باران های شدید و لغزش زمین این فصل می تواند فصلی خطرناک باشد اما با تورلیدری عالی می توانید به تماشا این پارک بروید. بعلاوه در این فصل می توانید شاهد گیاهان و گل های عجیب و غریب در منطقه باشید.

  • فصل تابستان - در طول ماه های مارس تا ماه ژوئن

از ماه مارس تا اواسط ماه ژوئن، در هند فصل تابستان نامیده می گردد. در طول فصل تابستان، درجه حرارت بسیار بالا می رود و در طول روز، هوا بسیار گرم و سوزان می گردد. به طوری که ممکن است دما به 40 درجه سانتی گراد نیز برسد. بنابراین، در این زمان، نمی توان سفر و گردش خوبی در پارک ملی جیم کوربت هند داشت. با این وجود، این فصل را به عنوان برترین فصل بازدید می شناسند. چرا که به بازتماشامایندگان اجازه می دهد تا بیشترین حیوانات را در پارک ببینند. سفر به پارک، در طول این فصل و لذت بردن از رفتینگ در رودخانه و بازدید فراموش نشدنی از حیوانات در حال انقراض و گونه های پرندگان برترین سافاری را برای شما می سازد.

سافاری با فیل ها

یکی از هیجان انگیز ترین و سرگرم نماینده ترین سفرها، سافاری با فیل در پارک ملی جیم کوربت هند.است. سافاری فیل نه تنها به شما امکان نزدیک شدن به جانوران وحشی پارک را می دهد بلکه خود مجذوب کنندهیت دارد. بعلاوه شما را به بعضی از منطقه ها اصلی پارک که با جیپ نمی توانید به آنجا بروید، می رساند. علاوه بر این، این نوع سافاری، تضمین یک تور اکوتوریستی کامل در پارک است که به نوبه خود به مراحل حفاظت از پارک یاری می نماید. فیل ها با راهنمایی های فیل بان های زبده راهنمایی می شوند. منطقه ها محبوب سافاری فیل ها Bijrani و Dhikala هستند.

زمان بندی:

سافاری فیل ها دو بار در روز اجرا می شوند؛ 06:00 - 08:00 صبح و 03:00 - 05:00 صبح؛

منبع: corbettnationalpark.in

منبع: الی گشت
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1502

به "در پارک ملی جیم کوربت هند، به تماشا حیواناتی شگفت انگیز بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در پارک ملی جیم کوربت هند، به تماشا حیواناتی شگفت انگیز بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید