رطوبت هوا به سوخت پاک تبدیل می گردد

به گزارش مجله پزشکی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، با توجه به روش نوینی که محققان برای فراوری سوخت هیدروژن یافته اند، دیگر راندن خودرویی که با هوا کار می نماید، چندان عجیب نخواهد بود.

رطوبت هوا به سوخت پاک تبدیل می گردد

هیدروژنی که با استفاده از الکترولیز (با یاری آب و برق) فراوری می گردد یک جایگزین مناسب برای سوخت های فسیلی است که دی اکسید کربن فراوری می نمایند. اما دستگاه های فعلی نیازمند قطعات پیچیده ای مانند فلزات نادر و دسترسی به آب خالص هستند و به همین علت رقابت برای دستیابی به ذخایر محدود و آب شرب ایجاد می نمایند.

اما محققان نمونه اولیه یک الکترولیزگر نو ابداع نموده اند که به جای آب مایع، رطوبت هوا را جذب می نماید. به طور دقیق تر در این روش پس از جذب رطوبت، آب جمع آوری شده به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می گردد. سوخت هیدروژن به دست آمده از این روش یک دستگاه را به کار انداخت.

پژوهشگران دانشگاه ملبورن اعلام نموده اند ایده نمونه اولیه چنین ابزاری به تامین سوخت هیدروژن در منطقه ها خشک و دورافتاده با کمترین تاثیرگذاری در محیط زیست یاری می نماید. آنها در پژوهش خود توانستند حتی در هوایی که رطوبت آن 4 درصد بود، فرایند الکترولیز را انجام دهند.

گانگ کوین لی یکی از مولفان ارشد پژوهش می گوید: ما یک الکترولیزگر مستقیم هوا یا DAE ابداع نموده ایم. این ماژول از الکترولیت گیرنده رطوبت هوا استفاده می نماید که به طور مداوم در معرض اتمسفر زمین واقع شده است. چنین الکترولیتی پتانسیل زیادی برای تبدیل رطوبت هوا دارد و به همین علت هنگامیکه به یک مخزن انرژی تنو پذیر متصل گردد، برای فرایند الکترولیز و فراوری هیدروژن آماده خواهد بود.

تحقیق مذکور در ژورنال نیچر کامونیکیشنز منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1401 بروزرسانی: 20 شهریور 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1545

به "رطوبت هوا به سوخت پاک تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رطوبت هوا به سوخت پاک تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید