رقابت برترین طراحی کتاب الکترونیک و طراحی کتاب گویا در چهارمین نشان شیرازه

به گزارش مجله پزشکی، به گزارش خبرنگاران ، سال جاری چهارمین دوره نشان شیرازه (دوسالانه هنر طراحی کتاب ایران) برگزار خواهد شد. نشان شیرازه جایزه ای است که هر دو سال به شکل یا فیزیک کتاب های منتشرشده و پدیدآورندگان هنری آن (تیم طراحی) بر مبنای ارزش های توأم زیبایی و عملکرد اهدا می گردد و طی سال های اخیر توانسته به جایزه ای معتبر در میان طراحان گرافیک و همچنین اهالی نشر شناخته گردد.

رقابت برترین طراحی کتاب الکترونیک و طراحی کتاب گویا در چهارمین نشان شیرازه

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ماهیت اصلی چهارمین دوره همانند دوره های قبلی است و در بخش مسابقه پیکره کتاب موضوعاتی چون برترین طراحی کتاب تصویری، برترین طراحی کتاب مصوّر، برترین طراحی کتاب غیر تصویری، برترین طراحی کتاب علمی ـ آموزشی، برترین طراحی کتاب گویا، برترین طراحی کتاب الکترونیک، برترین مدیر هنری نشر و برترین ناشر حامی طراحی کتاب به رقابت گذاشته می شوند.

همچنین در بخش مسابقه اجزای کتاب برترین طراحی گرافیک جلد کتاب با تصویر، برترین طراحی گرافیک جلد کتاب با نوشتار (خوشنویسی و تایپوگرافی)، برترین طراحی گرافیک متن در صفحه آرایی کتاب های گروه سنی کودک و نوجوان، برترین طراحی گرافیک متن در صفحه آرایی کتاب بزرگسال و برترین طراحی قلم (فونت) متن واقع شده است.

این موضوع بهانه ای شد تا دقایقی با کوروش پارسانژاد دبیر چهارمین دوره نشان شیرازه به گفت وگو بنشینیم و نکات و ویژگی های این دوره را از زبان وی بشنویم. پارسانژاد معتقد است که طراحی جلد کتاب در ایران یکی از زنده ترین بخش های حرفه ای طراحی گرافیک است و طی دهه های اخیر پیروز عمل نموده.

هدف اصلی و رویکرد نشان شیرازه در گام چهارم چیست؟

هدف اصلی ما در نشان شیرازه انتخاب کتاب هایی که از نظر طراحی مسیری درست، خلاق و تازه ای را پیش گرفتند. ما در این دوره کوشش می کنیم به بحث طراحی کتاب در بخش ها و حوزه های مختلف توجه و همه را به تفکیک آنالیز کنیم.

یکی از ابداعات نشان شیرازه در چهارمین دوره افزوده شدن دو بخش جدید است، کمی در این زمینه برایمان بگویید.

بله. سال جاری دو بخش کتاب های الکترونیک و کتاب های گویا را به بخش های دیگر اضافه کردیم.

درباره ضرورت افزوده شدن این دو بخش به نشان شیرازه کمی شرح بفرمایید.

در همه جای جهان بخصوص در ایران به دلیل گرانی مواد اولیه چاپ کتاب مثل کاغذ استقبال از کتاب های الکترونیک رشد زیادی پیدا نموده است، از آنجایی که فراوری کاغذ به محیط زیست هم صدمه می زند حضور کتاب های گویا و الکترونیک در کنار کتاب های کاغذی روز به روز پررنگ تر می گردد. هرچند کتاب های کاغذی همچنان صندلی و محبوبیت خود را در میان مردم دارند و از نظر حسی ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار می نمایند اما باید گفت که کتاب های الکترونیک نیز سال های زیادی است که منتشر می شوند و به مرور مخاطبان گسترده تری پیدا نموده اند.

کتاب های الکترونیک معمولا فرمت معین و ساد ه ای دارند، بنظر شما آیا قابلیت رقابت در این مسابقات را دارند؟

در این بخش فقط به آثاری توجه خواهد شد که حضور طراح کتاب در آن پررنگ است. در بخش کتاب صوتی نیز به طراحی جلد و لیبل لوح فشرده کتاب توجه خواهد شد.

به طور کلی شرایط صنعت نشر کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

امیدوارم شرایط خاصی که همه جهان به دلیل ویروس کرونا با آن درگیر هستند به خاتمه برسد زیرا این موضوع در صنعت نشر ما تاثیر گذاشته است . گرانی مواد اولیه مورد احتیاج طی سال های اخیر از یک طرف و کووید 19 هم از طرف دیگرفشارهای زیادی بر ناشران وارد نموده است و امیدوارم این مسائل از سر راه صنعت نشر کشور برداشته گردد تا تیراژ کتاب ها به یک حداقل معقولی برسد. معتقدم وقتی ناشری کتابی چاپ می نماید حداقل باید سه هزار نسخه تیراژ داشته باشد اما ناشران الان بعضی از کتاب های خود را در 200 یا نهایتا 500 نسخه به چاپ می رسانند که این آمار برای صنعت نشر فاجعه است و امیدوارم شرایط به شکل عادی برگردد زیرا ما بالغ بر 80 میلیون نفر جمعیت داریم و کتاب هایمان باید با تیراژ بسیار بالاتری منتشر شوند.

یکی از دلایلی که ناشران به بحث طراحی گرافیک کتاب کمتر اهمیت می دهد همین کاهش تیراژ است، از نظر شما این موضوع چقدر موثر است؟

وقتی یک ناشر عناوین جدید خود را در تیراز 200 نسخه چاپ می نماید به طور طبیعی از چاپ افست دیگر استفاده نمی نماید به سراغ چاپ های دیجیتال یا ریسوگراف می رود. این موضوع موجب می گردد به مرور یکسری از مشاغل هم از بین بفرایند و این سوال مطرح می گردد که برای یک کتاب 200 نسخه ای آیا جایی باقی می ماند که یک طراح گرافیک، طراحی جلد مناسبی ارایه کند یا طراحی داخلی کتاب را انجام دهد؟ آیا ناشر می تواند هزینه های طراحی کتاب را پرداخت کند؟ همه این سوالات نگرانی هایی است که امیدوارم به زودی رفع گردد.

طراحی جلد کتاب در ایران چه میزان شناخته شده است؟

طراحی جلد کتاب در ایران یکی از زنده ترین و حرفه ای ترین بخش های طراحی گرافیک است و طی دهه های اخیر بسیار پیروز عمل نموده است و طراحان حرفه ای درجه یکی در این عرصه کارهای ماندگاری انجام داده اند. اما در این میان وقتی ناشر نتواند کتاب منتشر کند یا با تیراژهای پایین اثر خود را به چاپ برساند چه اتفاقی برای این تخصص ها می افتد؟ بسیاری از آن ها به سمت فراموشی و نابودی می فرایند و کار به دست اپراتورها و غیرحرفه ای ها سپرده می گردد.

در این میان نشان شیرازه می تواند نوعی یادآوری برای نشان دادن صندلی و اهمیت این افراد در صنعت نشر است.

بله. نشان شیرازه کوشش نموده است که این هدف را با معرفی افراد برگزیده دنبال کند. از سوی دیگر خوشبختانه ناشران در سال های اخیر بیشتر به اهمیت طراحی داخل کتاب در کنار روی جلد آن پی برده اند.

سال جاری برای تجلیل یا تقدیر از پیشکسوتان این حوزه آیا برنامه ای پیش بینی شده است؟

در این زمینه صحبت هایی با شورای سیاستگذاری شده اما هنوز قطعی نیست و ممکن است در جلسات آینده بحث تقدیر از پیشکسوتانی که سال ها در حوزه طراحی کتاب فعال بوده اند مطرح و درباره آن تصمیم گیری گردد.

و در خاتمه بگویید پیش بینی شما از زمان برگزاری مراسم اختتامیه نشان شیرازه چه زمانی است؟

همان طور که در فراخوان اعلام شد 15 بهمن ماه آخرین فرصت ارایه اثر به دبیرخانه است و پیش بینی می گردد اسفند ماه سال جاری مراسم اختتامیه چهارمین نشان شیرازه برگزار گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 787

به "رقابت برترین طراحی کتاب الکترونیک و طراحی کتاب گویا در چهارمین نشان شیرازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت برترین طراحی کتاب الکترونیک و طراحی کتاب گویا در چهارمین نشان شیرازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید