طرح جدید ترامپ برای دور زدن انتخابات آمریکا

به گزارش مجله پزشکی، فارس نوشت: منابع خبری به رسانه های آمریکا گفته اند ترامپ در جلسه ای روز چهارشنبه با مشاورانش درباره فرستادن الکتورهای وفادار به خودش به جلسه مجمع گزینندگان بی توجه به نتیجه انتخابات آمریکا رایزنی نموده است.

طرح جدید ترامپ برای دور زدن انتخابات آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز این خبر را گزارش داده و نوشته این نقشه بر اساس این فرض طراحی شده که مجالس ایالتی با نادیده دریافت نتیجه آرای مردمی، الکتورهایی را به مجمع گزینندگان بفرستند که رأی خودشان را به ترامپ بدهند.

نیویورک تایمز نوشته این طرح با آنکه از لحاظ عملی امکان پذیر است به صورت گسترده توسط کارشناسان رد شده و به عنوان توهین به دموکراسی توصیف شده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع گزارش داد دونالد ترامپ در جلسه ای روز چهارشنبه مشاورانش را در مورد این طرح تحت فشار قرار داده است.

بعد از آنکه رسانه ها اعلام نموده اند طبق برآورد آنها جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده دونالد ترامپ هنوز هیچ اظهارات علنی بر سر زبان نیاورده است.

گزارش رسانه های آمریکا حاکی است ترامپ روزهای اخیر را به بازی گلف، تماشای برنامه های تلویزیونی و انتشار پیغام هایی در توئیتر درباره تخلف در انتخابات گذرانده است.

منابع خبری به رسانه ها گفته اند مشاوران ارشد ترامپ در محافل خصوصی اذعان نموده اند که به نظر آنها شکایت های ترامپ در چندین ایالت برای به چالش کشیدن آرا شانسی برای موفقیت ندارند.

پیش بینی ها از پیروزی بایدن و امتناع ترامپ

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (13 آبان) برگزار گشت. برآورد رسانه های آمریکا تا این لحظه حاکی است جو بایدن 290 رأی الکترال و ترامپ 217 رأی الکترال کسب نموده اند.

طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند 270 رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می آورد.

تیم دونالد ترامپ از پذیرش شکست امتناع نموده و شکایت هایی را در چند ایالت علیه آنچه به گفته آنها تخلف ها و تقلب های انتخاباتی است مطرح نموده است. دست کم 2 ایالت تا کنون شکایت های ستاد انتخاباتی ترامپ را رد نموده است.

دو سازمان فعال در زمینه امنیت انتخابات در آمریکا با صدور بیانیه ای ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمینه تخلف در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را رد کردند.

سناریوی بازگشت ترامپ به روایت فرید زکریا

فرید زکریا، تحلیلگر مسائل بین المللی چند روز پیش با انتشار یک ویدئو به توضیح سناریویی پرداخته که طبق آن دونالد ترامپ ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند.

انتخاب رئیس جمهور [در آمریکا] فرایند پیچیده ای دارد چون این سیستم به گونه ای طراحی نشده که مستقیماً دموکراتیک باشد. در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت ها باید افرادی موسوم به الکتور (گزیننده) را انتخاب نمایند؛ این گزیننده ها سپس در جلسه ای به نامزدی که آرای مردمی را به دست آورده رأی می دهند و او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می نمایند.

زکریا در ادامه درباره سناریوی مذکور می گوید: حالا، سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاده، اما در روزهای بعد بایدن پیشتاز می گردد. جمهوری خواستار، [به وسیله تنظیم شکایت نامه] با ده ها هزار رأی پستی مخالفت می نمایند؛ دموکرات ها شکایت های متقابلی طرح می نمایند.

او در ادامه تصریح می نماید در چنین شرایطی، با توجه به ابهامات پیش رو، مجالس ایالتی تصمیم می گیرند خودشان الکتورها را انتخاب نمایند. زکریا می گوید: مجالس ایالتی، با توجه به این شرایط مبهم، تصمیم می گیرند خودشان الکتورها را انتخاب نمایند. مسئله نگران نماینده اینجا است: از میان 9 ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجلس ایالتی 8 تای آنها در کنترل جمهوری خواستار است.

وی افزود: اگر یک یا چند تا از این ایالت ها بگویند که آرا مشکل داشته اند و در آنها تخلف اجرا شده می توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال نمایند، که قاعدتاً الکتورهای جمهوری خواه خواهند بود. دموکرات ها ممکن است با این موضوع مخالفت نمایند و شکایت نامه هایی تنظیم نمایند. بعضی از آن ایالت ها فرماندارها یا وزرای داخلی شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.

وی افزود: این مسئله، ابهام ها را دو چندان می نماید اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری خواستار باشد. چون، زمانی که کنگره روز 6 ژانویه برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می دهد، مشروعیت بعضی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری خواستار کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ یک از دو کاندید، 270 رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.

زکریا در ادامه می گوید: در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می گوید مجلس نمایندگان باید با رأی گیری سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را معین کند. در این رأی گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات امسال] باقی بمانند، 26 ایالت رأیشان جمهوری خواه، 23 ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 724

به "طرح جدید ترامپ برای دور زدن انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جدید ترامپ برای دور زدن انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید