طرز تهیه عدس پلو دمی با و بدون گوشت چرخ کرده

به گزارش مجله پزشکی، عدس پلو یک غذای خوشمزه و مقوی است. برخی خانواده ها این غذای برنجی را با گوشت چرخ کرده درست می کنند اما برخی هم آن را بدون گوشت و به صورت گیاهی ترجیح می دهند. از طرف دیگر گاهی برخی ترجیح می دهند این پلو را به صورت آبکش درست کنند و عده ای می خواهند آن را به صورت دمی بپزند. از آن جایی که قبلا طرز تهیه عدس پلو به صورت آبکش را بررسی کرده ایم این بار و در ادامه این مطلب می خواهیم طرز تهیه عدس پلو دمی هم با گوشت و هم بدون گوشت را بررسی کنیم.

طرز تهیه عدس پلو دمی با و بدون گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه عدس پلو دمی بدون گوشت چرخ کرده

  • عدس 1 فنجان
  • برنج 2 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 1 حبه
  • فلفل، زردچوبه و ادویه پلویی به مقدار لازم
  • زعفران آسیاب شده به مقدار لازم
  • کشمش پلویی به مقدار لازم
  • خرما به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو دمی بدون گوشت چرخ کرده

1. عدس را بپزید

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو دمی درست مثل طرز تهیه با گوشت چرخ کرده کته این است که 2 فنجان آب را به جوش بیاورید. عدس آبکش شده و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را اضافه کنید سپس حرارت را کم کنید و حدود 15 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا بپزد و خوب پخته شود، اما نرم نباشد (عدس باید شکل خود را حفظ کنند). بعد عدس ها را آبکش کنید و کنار بگذارید.

2. آماده کردن پیاز و مخلوط کرد آن با عدس

حالا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در قابلمه ای گرم کنید. پیاز خلال شده را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا سیر و پیاز خوب سرخ شوند. بعد عدس پخته شده را اضافه کنید و هم بزنید. سپس یک چهارم قاشق چای خوری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه پلویی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

3. دم کردن عدس پلو و تزیین آن

در یک قابلمه بزرگ، شش فنجان آب را با یک قاشق غذاخوری نمک بجوشانید. برنج را اضافه کنید و بگذارید با حرارت زیاد بجوشد. برنج را به مدت 10 تا 12 دقیقه با حرارت میانه بپزید تا دانه های برنج نرم شوند. در حین پختن برنج عدس را اضافه کنید و گاهی اوقات هم بزنید تا در نهایت آب موجود بخار شود. بعد مقداری از زعفران دم کرده را روی برنج و مخلوط عدس و پیاز را بریزید و در قابلمه که رویش دم کنی کشیده اید را بگذارید و اجازه دهید برنج به مدت 45 تا یک ساعت دم بکشد.

حالا عدس پلوی دمی خود را در ظرف مناسب سرو بریزید و رویش را با کشمش و خرمایی که خوب شسته اید و در مقداری کره تفت داده اید تزیین کنید. می توانید از خلال پسته و بادام هم برای تزیین این غذای خوشمزه استفاده کنید.

اگر دوست دارید جزییات تهیه برنج دمی ایرانی ساده را هم بدانید می توانید آن را در کتاب کاله مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو دمی با گوشت چرخ کرده

  • عدس 1 فنجان
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • برنج 2 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 1 حبه
  • فلفل، زردچوبه و ادویه پلویی به مقدار لازم
  • زعفران آسیاب شده به مقدار لازم
  • کشمش پلویی به مقدار لازم
  • خرما به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو دمی با گوشت چرخ کرده

1. آماده کردن مایه داخل عدس پلو

برای تهیه عدس پلو دمی با گوشت چرخ کرده درست مثل طرز تهیه عدس پلو بدون گوشت باید ابتدا عدس را که خوب خیسانده اید تا نفخش گرفته شود را در مقداری آب بپزید و هم زمان که عدس می پزد، پیاز داغ را آماده کنید. برای این کار پیاز خرد شده را در مقداری روغن سرخ کنید و بعد که نرم شد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود. به مخلوط ادویه لازم از جمله زردچوبه، نمک، فلفل و البته ادویه پلویی را اضافه کنید و خوب هم بزنید در آخر هم سیر را بریزید و هم بزنید و در نهایت مقداری زعفران دم کرده را اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد.

2. دم کردن عدس پلو

حالا در دومین مرحله از طرز تهیه عدس پلو دمی با گوشت چرخ کرده نوبت آن است که برنج را که از قبل خیسانده اید با مقداری نمک و آب و البته روغن روی گاز بگذارید تا بپزد و در مرحله آخر مایه عدس پلو را اضافه کنید و هم بزنید تا در برنج مخلوط شود. بعد در قابلمه که رویش دم کنی گذاشته اید را روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید عدس پلوی شما به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.

نکات تکمیلی برای تهیه عدس پلو

عدس پلو یک وعده غذایی خوشمزه و مغذی است و در واقع با پخت کته عدس پلو خیلی سریع تر می توانید آن را آماده کنید و به نوعی عدس پلو سریع داشته باشید. اما دانستن نکات و فوت و فن های آن کمکتان می کند عدس پلوی خاص تر داشته باشید را هم در ادامه بخوانید.

نکات مهم برای عدس

عدس نقش اصلی را در عدس پلو بازی می کند پس حتما باید نکاتی را در تهیه آن مدنظر داشته باشید. اولین نکته این است که عدس مناسب را انتخاب کنید. عدس مناسب برای عدس پلو همان عدس ریز گوشتی است و نکته مهم دیگر این است که عدس را آنقدری نپزید که له شود و پوستش از آن جدا شود. ضمناً هنگام پخت عدس در قابلمه را نگذارید. نکته مهم دیگر در تهیه عدس این است که حتما آن را قبل از پخت برای یک تا دو ساعت خیس کنید.

ادویه های مناسب عدس پلو

عدس پلو هم مثل همه غذاها با ادویه و چاشنی مزه می گیرد پس در انتخاب ادویه های عدس پلو دقت کنید. بهترین ادویه ها برای عدس پلو شامل زیره، هل، پودر گل محمدی، پودر دراچین و تخم گشنیز است. یادتان باشد این ادویه ها به گرفتن بوی گوشت کمک شایانی می کند.

تزیین عدس پلو

بهترین موادی که می توانید برای تزیین عدس پلو استفاده کنید سوای کشمش، خرما و پیاز سرخ شده شامل خلال پرتقال، گردو و البته زرشک و برنج زعفرانی است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1692

به "طرز تهیه عدس پلو دمی با و بدون گوشت چرخ کرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدس پلو دمی با و بدون گوشت چرخ کرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید