طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان ، آسان ترین دستور پخت

به گزارش مجله پزشکی، کیک اسفنجی دستور پخت آسان تری نسبت به دیگر کیک ها در دنیای شیرینی پزی دارد، به همین دلیل در بیشتر دورهمی ها برای پذیرایی آماده و سرو می گردد. روش های مختلفی از پخت این کیک وجود دارد که می توانید در کتاب کاله دستور کیک اسفنجی ساده را بخوانید. گاهی مقادیر گفته شده در روش های پخت این کیک، افراد را به اشتباه می اندازد تا جایی که کیک شان خام یا سفت می گردد. در این مطلب طرز تهیه کیک اسفنجی با مقدار گیری لیوان را برای تان خواهیم گفت تا در مقدار گیری مقادیر گفته شده مسئله ای نداشته باشید.

طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان ، آسان ترین دستور پخت

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان

  • آرد کیک یک و یک چهارم لیوان
  • شکر یک ونیم لیوان
  • شیر یک لیوان
  • کره نرم شده یک لیوان
  • تخم مرغ بزرگ 4 عدد
  • بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
  • وانیل یک قاشق چای خوری

مواد لازم برای تهیه فیلینگ

  • کره نرم شده یک دوم لیوان
  • پودر قند دو و نیم لیوان
  • خامه غلیظ یک دوم لیوان
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • پودر قند برای تزئین

پیش نمایش در زبانهٔ تازه

طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان

1. قالب را آماده کنید

در طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان ابتدا مواد لازم را طبق دستور آماده نموده و اجازه دهید به دمای محیط برسند. بعد از آماده کردن مواد، دو قالب کیک 20 سانتی متری را برای پخت کیک با روغن کمی چرب نموده و در نهایت آن ها را آردپاشی کنید. حال دمای فر را روی 160 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم گردد. در این فاصله بقیه مراحل پخت کیک را پیش ببرید.

2. مواد خشک را مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان نوبت به مخلوط کردن مواد خشک می رسد. قبل از هر کاری یک و یک چهارم لیوان آرد گفته شده را سه بار الک کنید تا کیک سبک تری داشته باشید. بعد از الک کردن آرد، آن را با بیکینگ پودر و شکر در یک کاسه ریخته و با دور میانه هم زن بزنید تا یک دست مخلوط شوند.

3. مواد تر را مخلوط کنید

در ادامه تهیه کیک اسفنجی یک کاسه مناسب انتخاب نموده و تخم مرغ ها را در آن بشکنید سپس با دور میانه هم زن آن را بزنید تا تخم مرغ رنگ پریده شده و کش بیاید. در ادامه کره، شیر و وانیل را هم اضافه و خوب با یکدیگر مخلوط شان کنید. برای آن که کره زودتر نرم گردد و به دمای محیط برسد، می توانید آن ها را به قطعات کوچک تر تقسیم یا از مایکروویو بهره ببرید. حال که مخلوط تان آماده است آن را به مخلوط خمیر و شکر اضافه کنید. دقت داشته باشید در این مرحله خیلی خمیر را هم نزنید چراکه بافت کیک تان خشک و سفت می گردد. در صورت نداشتن شیر، طرز تهیه کیک اسفنجی با ماست را در کتاب کاله بخوانید و آن را امتحان کنید.

4. مایه کیک را در قالب بریزید

حال نوبت آن است که مایه آماده شده را به صورت مساوی در قالب های کیک بریزید. آن ها را دو بار بر یک سطح صاف بکوبید تا هوای اضافه شان گرفته شده و بهتر پف نمایند. قالب ها را برای 30 دقیقه در فر گذاشته تا خوب طلایی شوند. قالب ها را بعد از گذشت 30 دقیقه بیرون بیاورید و آن ها را روی یک توری خنک نماینده قرار دهید تا راحت تر کاغذ روغنی آن ها را بردارید. تا خنک شدن کیک تان به سراغ آماده کردن فراستینگ تان بروید. کیک اسفنجی تان را در توستر هم می توانید آماده کنید، طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر در کتاب کاله به خوبی شرح داده شده است.

فراستینگ را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان باید فراستینگ روی کیک را آماده کنید پس پودر قند، خامه، وانیل و کره نرم شده را در یک کاسه مناسب بریزید و با دور تند هم زن آن قدر بزنید تا کامل صاف گردد. حال که فراستینگ تان آماده است به سراغ کیک اسفنجی تان بروید و فراستینگ را به صورت کامل روی کیک بریزید. از سویی دیگر می توانید با یک چاقوی تیز کیک را به صورت افقی لایه لایه برش داده و هر لایه را با فراستینگ، موز و گردو خردشده بپوشانید. لایه ها را روی هم قرار داده و در نهایت با پودر قند و خرده های میوه آن را تزئین کنید. در کتاب کاله هم طرز تهیه گاناش شکلاتی و طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک شرح داده شده است.

کیک اسفنجی را به راحتی با خرده میوه های تازه در منزل تزئین کنید.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک اسفنجی

رعایت میزانهای گفته شده در تهیه کیک اسفنجی بسیار اهمیت دارد اما گاهی به علت نداشتن یک پیمانه مناسب یا عدم استفاده از ترازو برای میزان گیری مواد، کیک خوب پف نمی نماید. برای آن که در میزان گیری های مواد لازم مسئله ای نداشته باشید می توانید از لیوان بهره ببرید. با این حال احتیاج است نکات تکمیلی برای پخت بهتر آن را بدانید که در ادامه در قالب پرسش و پاسخ به آن اشاره خواهیم کرد.

چه مواردی به پف بهتر کیک اسفنجی یاری می نماید؟

هنگام آماده کردن کیک اسفنجی تخم مرغ ها را آن قدر خوب هم بزنید که به صورت نوار ضخیمی در بیاید. از سویی دیگر مواد خشک کیک را قبل از اضافه کردن به تخم مرغ حتما الک کنید تا کیکی سبک و پف نموده داشته باشید. در آخر هم دقت داشته باشید که زیاد ماندن کیک در فر، بافت آن را خشک نموده و پف آن را از بین می برد.

کیک اسفنجی را برای چه مدت می توان نگه داری کرد؟

نگه داری این کیک خوشمزه هم در یخچال و هم در فریزر امکان پذیر است تا جایی که شما می توانید آن را تا سه روز در ظرف در بسته در یخچال نگه داری کنید. برای نگه داری آن در فریزر ضروری است که لایه های کیک را جداگانه در فویل بپیچید تا با گذاشتن در یک ظرف در بسته بتوانید برای یک ماه آن را در فریزر بگذارید. قبل از سرور کیک اسفنجی تان یک شب آن را در یخچال بگذارید و بعد از آن که به دمای محیط رسید، فراستینگ را انجام دهید.

مهم ترین علت ترک خوردن روی کیک ها چیست؟

اگر در طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان روی کیک تان ترک خورد نگران نباشید چون که می توانید با کمی مارمالاد یا میوه های خرد شده روی آن را تزئین کنید. با این حال مهم ترین دلایل ترک خوردگی روی کیک هم زدن بیش از حد آرد، کوچک بودن قالب کیک و پر کردن بیش از حد آن است.

چرا کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان شنماینده است؟

اگر کیک تان با این دستور پخت شنماینده به نظر می رسد قطعا تزئین آن سخت خواهد بود و طبق دستورالعمل پیش نرفته اید. مهم ترین علت آن هم عدم استفاده کافی از تخم مرغ در مایه کیک تان است. به تعداد تخم مرغ، بزرگ یا میانه بودن آن حتما دقت داشته باشید. مورد بعدی که می توان به آن اشاره نمود، استفاده بیش از حد از آرد در مخلوط کیک است. طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخم مرغی را در کتاب کاله بخوانید تا راحت تر کیک اسفنجی را آماده کنید.

علت خشک بودن کیک اسفنجی چیست؟

اگر کیک شما با طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان باز هم خشک شده است، مهم ترین علت آن رعایت نکردن میزان تخم مرغ و میزان آن ها است. داغ بودن فر، رعایت نکردن دما و زمان پخت کیک از مهم ترین دلایل خشکی کیک های اسفنجی است پس احتیاج باید به دستور پخت و مواد لازم گفته شده دقت گردد. اگر فرتان مشکل دارد می توانید در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را بخوانید.

چه طعم هایی از کیک اسفنجی را با این روش می توان پخت؟

مهم ترین علتی که بیشتر افراد به کیک اسفنجی علاقه دارند پخت آن به روش های مختلف و با طعم های فرق دارد. در کتاب کاله طرز تهیه کیک هویج اسفنجی و طرز تهیه کیک پرتقالی اسفنجی شرح داده شده است که در فر یا توستر می توانید آن را برای خود و عزیزان تان آماده کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1659

به "طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان ، آسان ترین دستور پخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک اسفنجی با میزان گیری لیوان ، آسان ترین دستور پخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید