قبله تهران در راستا توسعه

به گزارش مجله پزشکی، در سالی که روزهای پایانی اش را سپری می کنیم، کمبود اعتبارات اقتصادی مهم ترین مانع بر سر راه اجرای پروژه های عمرانی بود، اما به رغم همه این مسائل و موانع دیدیم که چطور مدیریت شهری با تلاشی مضاعف ده ها پروژه خرد و کلان را آماده بهره برداری کرد.

قبله تهران در راستا توسعه

خبرنگاران- مهین قاسمخانی: این پروژه ها با هدف ارتقای سرانه های فرهنگی، ورزشی، خدماتی، عمرانی و ترافیکی اجرا شد. فرهاد افشار شهردار منطقه20 بعضی از این پروژه ها را فرامنطقه ای می داند و بر این باور است که تکمیل این طرح های عمرانی می تواند حتی بر زندگی شهفرایندان مناطق همجوار هم تأثیرگذار باشد.

سال جاری با تمام محدودیت هایی که در زمینه منابع اقتصادی وجود داشت، 40پروژه از جمله 5بوستان شاخص را به بهره برداری رساندید. با بهره برداری از این بوستان ها، سرانه فضای سبز منطقه20 چه تغییری نموده است؟

سرانه فضای سبز منطقه20 در مقایسه با مناطق دیگر مناسب است، اما با توجه به ویژگی های جغرافیایی شهرری و آلودگی هوای این منطقه، ما توسعه سرانه فضای سبز را همیشه در اولویت کاری خود داریم. به همین دلیل سال جاری 5بوستان به نام های بوستان بانوان، توسکا، خانواده، مینیاتور و زنبق را به بهره برداری رساندیم. در مجموع 23هکتار به سرانه فضای سبز منطقه20 اضافه شد و سرانه فضای سبز منطقه از 16/97 به 17/59 مترمربع برای هر نفر افزایش پیدا کرد. هریک از بوستان ها امکانات و تجهیزاتی دارند که در نوع خود کم نظیر است. به عنوان مثال بوستان بانوان با هدف بهره مندی بانوان از فضاهای اختصاصی امن و مفرح، با امکاناتی نظیر راستا دوچرخه سواری، تجهیزات بدنسازی، آلاچیق و المان های پارکی دراختیار بانوان نهاده شد. بوستان توسکا با مساحت 79هزارمترمربع به عنوان یکی از پروژه های ویژه این منطقه است. بوستان مینیاتور هم با وسعت 12هزارمترمربع و بوستان زنبق به وسعت 4500مترمربع از دیگر پروژه های مهم است. همچنین بوستان تفرجگاهی خانواده با کاربری شهربازی با مساحتی بیش از 3هکتار با امکاناتی نظیر وسایل مدرن بازی، آمفی تئاتر، محوطه کارتینگ، آبنما، برکه مصنوعی و... در اختیار شهفرایندان است.

در صحبت هایتان اشاره کردید که بعضی از پروژه های افتتاح شده فرامنطقه ای هستند. پایانه و پارک سوار جوانمردقصاب جزو همین پروژه هاست؟

بله. پایانه و پارک سوار جوانمرد قصاب یکی از طرح های مهم منطقه است. این پروژه به عنوان عظیم ترین پایانه پهنه جنوب تهران برای ساماندهی ترافیکی و حمل ونقل عمومی در نزدیکی ایستگاه مترو جوانمرد قصاب در 2بخش پایانه و پارک سوار احداث شده است. ساخت پایانه و پارک سوار جوانمرد قصاب از سال 1393 شروع شد و مساحت پایانه 23هزارمترمربع شامل 6خط اتوبوسرانی و 5خط تاکسیرانی است. پارک سوار جوانمرد قصاب هم در زمینی به مساحت 25هزارمترمربع با ظرفیت 570دستگاه خودرو ساخته شده است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تا شهریور سال1397 حدود 43درصد بود که بعد از سرعت بخشیدن به فرایند اجرای آن، در مردادماه سال جاری به طور کامل آماده بهره برداری شد.

یکی از طرح های مهمی که سال جاری با جدیت دنبال شد، ایجاد معبر کامل (تی او دی) بود. از این طرح بگویید و اینکه چرا بلوار شهدای ایرانیت را برای این منظور انتخاب کردید؟

بعداز مطرح شدن طرح ایجاد معابر کامل در تهران، منطقه20 نخستین منطقه ای بود که اقدام عملی خود را برای ایجاد چنین معبری شروع کرد و برای این منظور بلوار شهدای ایرانیت در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مناسب تشخیص داده شد. این معبر به دلیل عریض بودن، این امکان را به ما می داد تا تمام مدهای حمل ونقلی را در آن پیاده کنیم. هدف از اجرای این طرح اولویت دادن به حمل ونقل انسان محور و توسعه حمل ونقل پاک بود. تا به امروز 730متر از بلوار ایرانیت برای مدهای پیاده، دوچرخه و سواره مناسب سازی شده است. تأمین پیست پیاده رو استاندارد، ساخت راستا درجه یک دوچرخه به طول 1500متر و اتصال آن به ایستگاه مترو شهرری و توسعه فضای سبز به وسعت 2هزارمترمربع در این راستا طراحی و اجرا شده است. روشنایی فضای خیابان به صورت استاندارد و با استفاده از چراغ های پایه متوسط و متناسب با پیاده روی افراد تأمین شده است. نیمکت های پارکی هم در طول راستا نصب شده است. تا جایی که اطلاع دارم، تنها منطقه ای هستیم که توانستیم یک معبر کامل را آماده بهره برداری کنیم.

ری، شهری سیاحتی و زیارتی است. به همین دلیل همیشه پذیرای مسافران و زائرانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه می آیند و در نتیجه ساماندهی و اصلاح و تعریض معابر منطقه اهمیت زیادی دارد. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟

اصلاح و تعریض معابر همیشه یکی از مهم ترین طرح هایی است که مدیریت شهری به صورت مستمر آن را پیگیری می نماید. در سالی که به روزهای پایانی اش رسیده ایم، چندین طرح اصلاح و تعریض معبر در منطقه20 اجرا شد. یکی از مهم ترین این طرح ها در بلوار امام حسین(ع) حد فاصل خیابان دیلمان تا خیابان فداییان اسلام اجرا شد. در این طرح 700مترمربع معبرسازی شد. همچنین تعریض خیابان شهید غیبی حدفاصل خیابان ملت تا خیابان شهید خزایی از جمله طرح هایی بود که سال جاری به خاتمه رسید. در این طرح 12هزارمترمربع معبرسازی شد. دستاورد دیگر مدیریت شهری در حوزه اصلاح معابر، بازگشایی، تعریض و بهسازی معبر شهید صفر نعیمی در ضلع غربی حرم است که با هدف تسهیل تردد زائران حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اجرا شد. این معبر به دلیل آنکه به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) منتهی می گردد، محل تردد زائران است. در عین حال کم عرض بودن و وجود املاک معارض سبب شده بود تا تردد در این معبر با مسائل مضاعفی همراه باشد. ایجاد دسترسی از میدان سلمانی به خیابان یوسفی نژاد از دیگر پروژه های اصلاحی در معابر منطقه20 بود که سال جاری عملیاتی شد. هدف از اجرای این طرح تسهیل دسترسی معابر پیرامونی و ارتقای ایمنی ترافیکی است. در جریان اجرای این طرح، 300مترمربع معبرسازی اجرا شده است. پروژه بعدی ایجاد دسترسی از عظیمراه شهید آوینی به خیابان میثم شاقتصادی بود. در این طرح 120مترمربع زیرسازی و 180متر طول جدول گذاری شد. شهریور سال جاری بعد از آزادسازی یک ملک معارض، ساخت بلوار شهید فدایی به طول 350متر در خیابان هلال احمر، تقاطع خیابان سلمان فارسی شروع شد و اکنون این بلوار به طور کامل آماده بهره برداری شده است. هدف از ساخت این بلوار ساماندهی ترافیک و تسهیل در عبور و مرور خودروها در خیابان های هلال احمر و شهید فدایی بود.

محدودیت منابع اقتصادی و مسائلی که برسرراه توسعه سرانه های شهری ایجاد نموده بر کسی پوشده نیست. شما برای غلبه بر این محدودیت ها چه نموده اید؟

سیاست ما جذب سرمایه های بخش خصوصی است. از جمله پروژه های مشارکتی می توانم به احداث کارتینگ بوستان مادر در زمینی به وسعت 2هزارمترمربع و پروژه ایجاد راستاسبز ری اشاره کنم که به عنوان پاتوق اجتماعی شهفرایندان با وسعت 5هزارمترمربع در حال اجرا است.

ایجاد چمن مجموعه ورزشی مدرس به کجا رسید؟

مجموعه ورزشی مدرس یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مجموعه های ورزشی شهرری است. این مجموعه به لحاظ موقعیت مکانی در مرکز شهرری واقع شده و مخاطبان بسیاری دارد. ایجاد زمین چمن این مجموعه از سال1396 در دستورکار نهاده شد و اکنون مراحل پایانی را طی می نماید.

سال جاری مهم ترین دستاورد مدیریت شهری در بخش زیباسازی چه بوده است؟

مدیریت شهری در سالی که گذشت، از زیباسازی شهری غافل نبود. سال جاری نورپردازی پل های سواره رو شماره یک و شماره2 فاطمیون و شهید آوینی به اتمام رسید. با اجرای این طرح ها ایمنی فضاهای بی دفاع شهری افزایش یافت. همچنین 6دستگاه پل عابرپیاده در خیابان فداییان اسلام رنگ آمیزی شد. 263مترمربع نقاشی دیواری در میدان حضرت عبدالعظیم(ع) هم اقدام درخور توجهی بود که از سوی اداره زیباسازی منطقه انجام شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 276

به "قبله تهران در راستا توسعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبله تهران در راستا توسعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید