مشوق های سرمایه گذاری در ایلام با 35 کیلومتری تهران یکسان است!

به گزارش مجله پزشکی، خبرنگاران/ایلام در نشستی که با حضور معاون برنامه ریزی و امور مالی و کارشناسان مالی و کشاورزی برگزار گردید، عنوان شد که کشاورزی استان با اعتبارات استانی راه به جایی نمی برد؛ باید از یک سو ظرفیت طرح های ملی به بهترین شکل بهره برد و از سوی دیگر مشوق های سرمایه گذاری در استانی مانند ایلام نباید با 35 کیلومتری تهران یکسان باشد.

مشوق های سرمایه گذاری در ایلام با 35 کیلومتری تهران یکسان است!

همایون مظاهری معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام، در این نشست اظهار کرد: برای برنامه ریزی توسعه بخش کشاورزی داشتن آمار دقیق امری لازم است و در این راستا وزارت از چند سال گذشته تا به امروز نسبت به ایجاد سامانه پهنه بندی و همچنین تهیه کاداکس اراضی اقدام نموده که می تواند در توسعه بخش کشاورزی راهگشا باشد و اطلاعات دقیقی جهت برنامه ریزی محققین ارائه کند.

احیای دشت های خوزستان و ایلام اقدامی مهم بود

وی با بیان اینکه در جهت توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی اقدامات خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته است، توضیح داد: احیای دشت های خوزستان و ایلام اقدامی مهم بود که این طرح در استان شامل احیا و بازسازی و نوسازی اراضی در سطح 47000 هکتار بود؛ خوشبختانه عملیات اجرایی و آن به انتها رسیده و در حال حاضر 47 هزار هکتار اراضی مشمول این طرح به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند و فاز دوم این طرح در حدود 9 هزار هکتار بوده که در صورت تامین اعتبار وارد فاز اجرایی خواهد شد.

معاون جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: طرح سامانه گرمسیری حدود 18 هزار هکتار بوده و کار اجرایی شبکه های فرعی و اجرای سیستم های نوین آبیاری در داخل مزرعه که از تعهدات سازمان جهاد کشاورزی بوده صورت گرفته و باید وزارت نیرو نسبت به ایجاد شبکه اصلی انتقال آب اقدام کند.

مظاهری گفت: طرح رودخانه مرزی نیز شامل 120 هزار هکتار از اراضی استان بوده که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به بهره برداری رسیده است.

حدود 20 هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل خواهد شد

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات در دست اجرا در زمینه زیرساخت های بخش کشاورزی طراحی و مطالعه و اجرای بیش از 18 ایستگاه پمپاژ آب است که با بهره برداری از این طرح ها حدود 20 هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل خواهد شد و 70 درصد این اراضی جهت توسعه باغات در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در مجموع تا به امروز بیش از 2000 میلیارد تومان در بخش زیرساخت های کشاورزی سرمایه گذاری شده و با بهره برداری نهایی از این طرح ها سطح اراضی آبی از 75 هزار هکتار به 150 هزار هکتار خواهد رسید.

معاون برنامه ریزی و مالی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: مهمترین اقدام در بخش دام و طیور، تکمیل زنجیره فراوری در این بخش است چرا که در حال حاضر بیش از 1470 واحد فراوریی وجود دارد که جهت فعالیت آنها نیازمند تکمیل زنجیره فراوری هستیم و در این راستا طرح های مزرعه مرغ مادر جوجه یک روزه گاوداری شیری 2000 راسی و کشتارگاه تهیه و جهت جذب سرمایه گذار ارائه شده است.

یکی از معضلات سرمایه گذاری در استان وجود معارضین محلی است

مظاهری توضیح داد: یکی از معضلات سرمایه گذاری در استان وجود معارضین محلی بوده که منجر به عدم تمایل سرمایه گذار به سرمایه گذاری در داخل استان می گردد و مسئله دوم نبود مشوق هایی است که سرمایه گذاران را مجاب به سرمایه گذاری در استان کند.

ابوطالب کاظمی ، کارشناس اقتصاد، نیز در این نشست، اظهار کرد: میانگین اعتبارات تملک دارایی اختصاص یافته به جهاد کشاورزی استان، دوازده و نیم درصد است.

وی گفت: در توسعه یک فرایندی تحت عنوان تغییرات ساختاری داریم این تغییرات ساختاری می گوید از بخش خدمات به خدمات نوین می رسیم و این فرایندی است که باید کامل گردد. این فرآیند می گوید باید بخش کشاورزی را کامل کنیم و سپس وارد بخش صنعت شویم و صنعت را کامل کنیم و وارد بخش خدمات شویم و آن را نیز به خدمات نوین ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه ساختاری که برای کل بودجه کشور معین شده است نگاه توسعه محور است و مراحل کاملا تعریف شده است، توضیح داد: استان ایلام فرایند توسعه را طی ننموده و رتبه استان ایلام از نظر توسعه یافتگی 23 است، بنابراین اختصاص بودجه به استان باید شرایط خاص خود را داشته باشد.

عدم توازن منطقه ای بین استان های کشور وجود دارد

کاظمی توضیح داد: عدم توازن منطقه ای بین استان های کشور وجود دارد و تا وقتی که امکانات به طور متناسب تقسیم نگردد این روش تقسیم بودجه هم درست نیست و اگر می خواهیم کاری انجام گردد پیشنهاد بنده این است که هم دولت در سرمایه گذاری در استان هایی مانند ایلام سنگ تمام بگذارد و سرمایه گذاری کلان انجام دهد و اگر سرمایه گذاران ببینند که دولت سرمایه گذاری کند سرمایه گذاران خصوصی هم تشویق می شوند.

سرمایه گذار حافظه فیل، قلب گنجشک و پای آهو دارد

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کرد، گفت: سرمایه گذار حافظه فیل، قلب گنجشک و پای آهو دارد و باید شرایط لازم را فراهم کرد. مشوق های سرمایه گذاری در استان با ایلام با 35 کیلومتری تهران یکسان است که این عادلانه نیست.

خدابخش داودی نصر کارشناس ارشد کشاورزی نیز اظهار کرد: کل سرمایه گذاری صورت گرفته در استان بین 2 تا 5 درصد است این سرمایه گذاری با نقشی که بخش کشاورزی در فراوری ناخالص ملی دارد متناسب نیست و فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در سال 97 نقش کشاورزی در فراوری ناخاص کشور 7.1 و در سال 98، 8.3 و اینکه در شرایط تحریم های ظالمانه رشد کشاورزی منفی نشد موفقیت بزرگی است.

داودی نصر توضیح داد: سهم کشاورزی استان در فراوری ناخالص استان در سال 97، 6.1 درصد و در سال 98 ، 6.8 درصد بود که در این شرایط رتبه قابل قبولی است. برای توسعه بخش کشاورزی استان هم باید اعتبارات افزایش یابد و هم زمینه های سرمایه گذاری فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 966

به "مشوق های سرمایه گذاری در ایلام با 35 کیلومتری تهران یکسان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشوق های سرمایه گذاری در ایلام با 35 کیلومتری تهران یکسان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید