هویت برند چیست و چگونه می توان آن را طراحی نموده و توسعه داد؟

به گزارش مجله پزشکی، همانطور که هر کدام از ما هویت منحصربه فردی داریم که ما را از سایرین متمایز می نماید، برندها نیز برای پیروز شدن در دنیای کسب و کار باید هویت خاص خود را داشته باشند. بنابراین یکی از مسائل مهم در توسعه کسب و کار، طراحی هویت برند است. در ادامه با جزئیات بیشتری در خصوص طراحی برند آشنا خواهیم شد. در نهایت، به آنالیز این موضوع می پردازیم که چگونه یک هویت برندی قوی را توسعه دهیم تا به سهم بازار مدنظرمان در میان رقبا دست پیدا کنیم.

هویت برند چیست و چگونه می توان آن را طراحی نموده و توسعه داد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

هویت برند چیست؟

هویت برند عبارت است از مجموعه تمامی المان هایی که یک شرکت به منظور ارائه تصویری واضح از کسب وکار خود به مشتریان هدف ایجاد می نماید. به علاوه، دقت داشته باشیم که هویت برند با تصویر برند و همچنین فرآیند برندینگ متفاوت بوده و نمی توان آن ها را به جای یکدیگر به کار برد.

به عبارت ساده تر، اصطلاح برندینگ به مجموعه فعالیت هایی اشاره دارد که در جهت ایجاد برندی متمایز انجام می دهیم، اما برند به تصور، ذهنیت، احساس و درک سایرین نسبت به کسب وکار مدنظرشان اشاره دارد. برای مثال، فرض کنید که دانش آموز دوره دبیرستان هستید و قصد دارید تا دبیر علوم خود را تحت تأثیر قرار دهید. در چنین شرایطی، باید سعی کنید تا برند شخصی منحصربه فرد خودتان را ایجاد کنید. بنابراین کوشش می کنید تا رفتار مناسبی با همکلاسیان و اطرافیانتان داشته باشید.

همچنین برای ایجاد تصویر ظاهری مثبت در ذهن دبیر خود همیشه سعی می کنید تا با ظاهری آراسته سر کلاس حاضر شوید. برای مثال، مدل موی ثابتی برای خود انتخاب نموده، کفش های جدید تهیه می کنید یا در تیم بسکتبال مدرسه ثبت نام می کنید. در این مثال، هر یک از المان های کفش، مدل مو یا تیم بسکتبال هویت برند شخصی شما را تشکیل می دهند.

بنابراین در حالت کلی می توان گفت که هویت برند شرکت شما چیزی است که کسب وکارتان را برای مشتریان هدف قابل شناسایی می نماید. در حقیقت، مخاطبین هدف هر کسب وکار هویت برند آن را با محصول یا سرویس کسب وکار مد نظر مرتبط می دانند. از سوی دیگر، هویت برند چیزی است که ارتباط مابین مشتریان و کسب وکار مد نظرشان را برقرار نموده و منجر به وفاداری آنان می شود. همچنین هویت برند معین می نماید که مشتریان هدف چه درک و تصوری از برند کسب وکار مربوطه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی 100 نمونه از برندهای معروف و با ارزش جهان در صنایع مختلف

چگونه می توان یک هویت برند قوی را توسعه داد؟

1. خود را بشناسید

پیش از تشخیص و شناسایی المان های تشکیل دهنده هویت برند مورد نظر، احتیاج است تا ویژگی های خودتان یا کسب وکارتان را به عنوان یک برند منحصربه فرد بشناسید. برای این منظور می توانید به پاسخ سؤالاتی همچون موارد زیر بیاندیشید:

  • مأموریت شما چیست؟
  • چه عقاید و ارزش هایی دارید؟
  • به عنوان یک فرد چه شخصیتی را به منزله برند شخصی خود مدنظر دارید؟ چه شخصیتی برای برند کسب وکار خود قائل هستید؟
  • چه ویژگی ها و نقاط قوتی شما یا کسب وکارتان را از رقبا متمایز می سازد؟
  • به عنوان یک برند شخصی یا برند کسب وکار منحصربه فرد چه پیغامی برای مخاطبین دارید؟
هویت برند - خود را بشناسید

در واقع، پاسخ به هر یک از سؤالات فوق برند شخصی یا برند کسب وکار مد نظر را تعریف می کنند. بنابراین پیش از آغاز به ساخت هویت برند، دست یابی به درک صحیحی در خصوص آن ها لازم و لازم است. حال اگر با توجه به تمام این سؤالات توانایی کافی برای شناخت خودتان یا کسب وکارتان به عنوان یک برند منحصربه فرد را ندارید، می توانید برای دست یابی به این موضوع سؤالات زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

  • چرا این کسب وکار را آغاز کردیم؟
  • پایبندی به چه ارزش ها و عقایدی در کسب وکار برایمان مهم هستند؟
  • چه کارهایی را بهتر از سایر کسب وکارها انجام می دهیم؟
  • چه ویژگی هایی ما را از دیگران متمایز می نماید؟
  • چگونه می توانیم کسب وکارمان را در 3 کلمه توصیف کنیم؟
  • اگر بخواهیم مشتریان برند کسب وکارمان را در 3 کلمه توصیف کنند، آن کلمات چه هستند؟

حال که به خوبی از ویژگی های کسب وکار خود به عنوان یک برند مطلع شدید، زمان ایجاد هویت برند فرا رسیده است. در واقع، هویت برند به کسب وکارتان رنگ واقعیت داده و از این طریق می توانید ویژگی های آن را به مخاطبین هدف ارائه کنید.

2. طراحی؛ پایه و اساس هویت برند

همان طور که در مثال دانش آموز دبیرستانی اشاره نمودیم، کفش های جدید هویت برند شخصی شما را به عنوان یک دانش آموز ایجاد کردند. بنابراین می توان گفت که طراحی در ساخت هویت برند کسب وکار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

از جمله المان های تشکیل دهنده هویت برند می توان به لوگو، بسته بندی کالاها، دیزاین وب سایت، گرافیک استفاده شده برای پست های شبکه های اجتماعی کسب وکار، کارت ویزیت، لباس فرم کارمندان و مواردی از این دست اشاره نمود. در واقع، المان های مذکور معین می کنند که هویت برند کسب وکارتان چیست و در نتیجه مشتریان هدف چه تصویر، درک و احساسی نسبت به شرکت مورد نظرشان داشته باشند.

به بیان دیگر، طراحی برند منجر به ایجاد هویت برند شده و این موضوع نیز موجب شکل گیری کسب وکاری پیروز با برندی معتبر در میان مشتریان می شود.

پیش از اقدام به طراحی دارایی های برند خود (لوگو، بسته بندی کالاها، طرح وب سایت، گرافیک شبکه های اجتماعی کسب وکار، کارت ویزیت، لباس فرم کارمندان) احتیاج است تا یکسری مفاهیم پایه ای در خصوص چگونگی طراحی و تأثیرگذاری آن ها روی هر یک از المان های مذکور را آنالیز کنیم.

تایپوگرافی

تایپوگرافی همان طور که از نامش تعیین است، به فونت و نوع فونت به کار رفته در نوشتار روی هر یک از المان های لوگو، بسته بندی کالاها، وب سایت و … اشاره دارد. به طور کلی، 4 نوع تایپوگرافی رایج برای استفاده در نوشتارهای مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  • فونت های Serif: از جمله معروف ترین فونت های Serif می توان به Times New Roman و Garamond اشاره نمود. در واقع، این فونت ها از نظر ظاهری در انتهای هر حرف به نوعی حالت دندانه و لبه را اضافه می کنند. به طور کلی، فونت های Serif برای القای حس قابلیت اعتماد، سنتی و کلاسیک بودن برند به مخاطبین، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فونت های Sans serif: در مقابل فونت های Serif فونت های Sans serif را داریم که از جمله معروف ترین آن ها می توان به فونت های Helvetica و Franklin Gothic اشاره نمود. این فونت ها دندانه های کنار حروف را حذف نموده و لبه هایی به اصطلاح صاف به حروف می بخشند. به طور کلی، فونت های Sans serif برای القای تصویری مدرن و جذاب از برند کسب وکار مد نظر مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فونت های Script: این فونت ها برای شبیه سازی نوشتار دست نویس مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله معروف ترین فونت های Script می توان Allura و Pacifico اشاره نمود. در حالت کلی، این فونت ها برای ارائه تصوری لوکس یا ظریف از برند مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فونت های Display: این فونت ها از المان های مختلفی تشکیل شده اند. به طوری که هر فونت Display المان های مختص خود را داراست. در واقع، با استفاده از این فونت می توانید ویژگی هایی ظاهری همچون حاشیه، سایه و خطوط داخلی را به حروف کلمات اضافه نمود. در حقیقت، این فونت ها معمولاً برای ایجاد خبرهای کوتاه، به یاد ماندنی و جالب توجه به کار گرفته می شوند.

پالت رنگ

گام بعدی برای طراحی المان های هویت برند انتخاب پالت رنگی مناسب است. به طور معمول، کاربران و مشتریان پیوندهای روان شناختی قدرتمندی با رنگ های مختلف دارند. به عبارت بهتر، هر یک از کاربران بسته به فرهنگ رایج خود می توانند درک و برداشت متفاوتی از رنگ های به کار رفته در طراحی برند شما داشته باشند. برای همین منظور در ادامه مفهوم روان شناسی هر رنگ در برندسازی را به منظور استفاده از رنگ های استراتژیک تر آنالیز می کنیم.

  • قرمز: قرمز رنگ شور و هیجان است. از همین روی انتخاب رنگ قرمز برای طراحی برندهایی مناسب است که دارای هویت برندی پرهیجان، بلندآوازه، پرشور و جوان هستند.
  • نارنجی: نارنجی یکی دیگر از رنگ های پرانرژی است، اما کاربردی کمتری نسبت به رنگ قرمز دارد. این رنگ معمولاً برای برندهایی مناسب است که تمایل دارند تا از دیدگاه مخاطب برندی محبت آمیز و پویا به نظر برسند.
  • زرد: زرد رنگ خوشحالی و خوشبختی بوده و می تواند احساس سرگرمی، صمیمت و همچنین مقرون به صرفه بودن را به مخاطب القا نماید.
  • سبز: رنگ سبز بیان کننده شادی و نشاط بوده و به طور معمول قابلیت استفاده در تمامی طراحی های هویت برند را دارد. به طور کلی، رنگ سبز در فرهنگ های مختلف تداعی کننده پول یا طبیعت است. بنابراین اگر برند شما با یکی از این دو مورد ارتباط دارد، می توانید رنگ سبز را در طراحی برند خود استفاده نمایید.
  • آبی: این رنگ تقریباً جذاب ترین رنگ در میان طیف رنگ های مختلف است. به طور کلی، رنگ آبی به شما یاری می نماید تا در نظر مخاطبین، برندی باثبات و قابل اعتماد ظاهر شوید. بنابراین اگر می خواهید تا برند کسب وکار خود را برای جذب گروه وسیعی از مخاطبین طراحی کنید، استفاده از رنگ آبی انتخاب مناسبی به نظر می رسد.
  • بنفش: بنفش رنگ رویدادها، کالاها و خدمات رازآلود، فانتزی و لوکس است. بنابراین اگر می خواهید برندی فانتزی، تجملاتی یا رازآلود داشته باشید، استفاده از رنگ بنفش انتخاب مناسبی است.
  • صورتی: صورتی رنگی ظریف بوده و برای گروه مخاطبینی از جنس خانم انتخاب مناسبی است. همچنین می تواند برای ایجاد احساس آرامش در مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین برای طراحی برندی همسو با مخاطبین خانم برند، می توانید از رنگ صورتی بهره ببرید.
  • قهوه ای: رنگ قهوه ای شاید یکی از کم استفاده ترین رنگ ها برای طراحی برند است. با این حال استفاده مناسب از آن می تواند موجب ایجاد تمایز در میان رقبا شود. به طور کلی، رنگ قهوه ای حس جدیت، قاطعیت و حمایت مداوم را القا می نماید. همچنین این رنگ بیشتر مورد توجه آقایان بوده و برای این گروه انتخاب مناسبی به نظر می رسد.
  • مشکی: اگر می خواهید به عنوان برندی مدرن و پیشرفته در ذهن مخاطبین ماندگار شوید، هیچ رنگی به اندازه رنگ مشکی نمی تواند برای القای این حس در مخاطب تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: رنگ در برندسازی؛ انتخاب رنگ چگونه بر برند شما تاثیر می گذارد؟

فرم یا شکل طراحی

از جمله دیگر موارد تأثیرگذار در طراحی برند فرم و شکل آن است. در حقیقت، شکل هر یک از دارایی های مربوط به هویت برند می تواند بر واکنش و برداشت کاربر از برند مربوطه تأثیرگذار باشند. برای مثال، لوگویی که به صورت کامل از اشکال دایره ای و لبه های صاف طراحی شده است، نسبت به لوگوهای حاوی اشکال مربعی و دارای لبه های تیز تأثیر بسیار متفاوتی روی مخاطبین خواهد داشت. فرم اشکال مختلف به چند دسته کلی قابل تقسیم هستند:

  • اشکال دارای لبه های گرد: این گروه از اشکال مانند دایره یا بیضی حس دوستی، همدلی و عشق را به مخاطب منتقل می کنند. همچنین می توانند تداعی کننده ظرافت و زیبایی المان های هویت برند مد نظر باشند.
  • اشکال دارای لبه های تیز: این اشکال مانند مربع، مستطیل و مثلث احساس قدرت، ثبات، تأثیرگذاری و قابل اعتماد بودن را به مخاطب منتقل می کنند. با این حال در استفاده از این فرم برای طراحی المان های هویت برند باید دقت کافی داشته باشید. چرا که در صورت عدم تناسب کافی مابین اشکال و رنگ های به کار رفته در المان ها ممکن است کاربران نتوانند ارتباط مناسبی با برند کسب وکارتان برقرار کنند.
  • خطوط مستقیم: این خطوط هم قدرت تأثیرگذاری منحصربه فرد خود را دارند. به طوری که خطوط عمودی نشان دهنده قدرت و تأثیرگذاری بوده و خطوط افقی نیز تداعی کننده مهربانی، آرامش و راحتی هستند.
تاثیر فرم یا شکل طراحی المان ها در هویت برند

3. توسعه هویت برند

پس از مطلعی کامل نسبت به نحوه تأثیرگذاری فونت، رنگ و اشکال مختلف در طراحی المان های تشکیل دهنده هویت برند، اکنون می توانید نسبت به توسعه هر یک از این المان ها در نهایت توسعه برند خود اقدام کنید.

در حالت کلی، بسته به ماهیت هر کسب وکاری می توان تعداد مختلفی از المان های مذکور را برای تشکیل هویت برند به کار برد. همچنین هر یک از این المان ها نیز بسته به ماهیت کسب وکار مورد نظر می توانند از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار باشند.

برای مثال، کسب وکاری همچون رستوران برای ایجاد هویت برند خود باید تمرکز زیادی روی فرم المان های به کار گرفته شده و همچنین فضای فیزیکی رستوران داشته باشد. به عنوان یک مثال دیگر، آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایجاد هویت برند خود احتیاج است تا روی صفحات وب سایت و رسانه های اجتماعی مورد استفاده تمرکز کنند. در ادامه، میزان تأثیرگذاری هر یک از المان های فوق در هویت برند را با جزئیات بیشتری مورد آنالیز قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع برند؛ معرفی 25 نوع برند مختلف و کاربردهای آن ها در جهانی کسب وکار

لوگو

طراحی لوگوی هر کسب وکار به منزله ساخت سنگ بنای هویت برند است. بنابراین در هنگام طراحی لوگو باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • لوگوی کسب وکار باید به وضوح قابلیت برقراری ارتباط با مخاطب را داشته، ارزش و هدف برند مربوطه را منتقل کند.
  • ظاهری ساده، جذاب و مرتب داشته و از آوردن المان های بی شمار به همراه جزئیات آن ها خودداری شود.
  • کلاسیک بوده و از تمرکز زیاد روی ترندهای اخیر خودداری شود. چرا که در این صورت ممکن پس از زمانی کوتاهی در حدود 6 ماه لوگوی مورد نظر جذابیت خود را برای مخاطبین از دست بدهد!
  • در طراحی لوگو از استانداردهای صنعت و حوزه فعالیت مربوطه پیروی شود. همچنین می توان از روی عمد برای جلب توجه مخاطبین کاری کاملاً متناقض با استانداردهای مذکور طراحی کرد!
  • لوگوی طراحی شده باید قابلیت ایجاد تأثیری ماندگار روی مخاطبین را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: فرق برند و نام تجاری و لوگو چیست؟

وب سایت

به طور معمول، وب سایت هر کسب وکار یکی از مهم ترین المان های تأثیرگذار در ایجاد هویت برندی معتبر است. به علاوه، این المان در رابطه با کسب وکارهای آنلاین یا محصولات دیجیتال اهمیت دو چندان داشته و مشتریان آن معمولاً پیش از اقدام به خرید از وب سایت کسب وکار مربوطه بازدید می کنند. بنابراین برای ایجاد هویت برند مد نظرتان باید تمرکز ویژه ای روی طراحی سایتی متناسب با برند کسب وکارتان داشته باشید.

بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات در فرایند ایجاد هویت برند در خصوص کسب وکارهایی که محصول فیزیکی فراوری می کنند از اهمیت بیشتری برخوردارند. در حقیقت، این موضوع در خصوص مشتریانی که یک بطری آب خریداری می کنند تا کاربرانی که لباسی را به صورت آنلاین سفارش می دهند، اهمیت داشته و می تواند روی تجربه کاربری آن تأثیرگذار باشد.

بنابراین اهمیت تجربه کاربری مثبت در ایجاد وفاداری در مشتریان، اعتماد به برند و همچنین جذب مشتریان بالقوه را دست کم نگیرید. چرا که بسته بندی خوب محصولات فرصتی عالی برای ارائه تصویری مثبت از برند کسب وکارتان است.

تاثیر بسته بندی محصولات در هویت برند

کارت های ویزیت

به طور کلی، در جهانی کسب وکار، هر نوع فعالیتی احتیاج به یک سری کارت های ویزیت دارد. در حقیقت این کارت ها امکان معرفی مختصر کسب وکار را فراهم می کنند. بنابراین با طراحی خوب روی کارت های کسب وکارتان می توانید تصویری مثبت از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در طراحی کارت ها سادگی را رعایت نموده، لوگوی شرکت را در قسمتی از آن ثبت نموده و در بخش دیگر راه های ارتباطی را چاپ نمایید.

طراحی ایمیل

اتخاذ استراتژی های منحصربه فرد در طراحی ایمیل های ارسالی به مخاطبین روشی عالی برای جذب، تأثیرگذاری روی مشتریان و رونق کسب وکار است. در حقیقت، دیزاین پیغام های ارسالی برای مخاطبین می تواند منجر به واکنش های مثبت در آنان شود. بنابراین اگر ارسال ایمیل به مشتریان به عنوان فاکتوری کلیدی در توسعه در کسب وکار است، باید استراتژی طراحی مناسبی برای آن ها اتخاذ نموده و بدین طریق از رقبای خود پیشی بگیرید.

برای این منظور به هدف ایمیل های ارسالی فکر کنید. آیا می خواهید ارتباط شخصی با مخاطب برقرار کنید؟ پس در این صورت احتیاج است تا متونی کوتاه، جذاب و ساده ارسال کنید. اگر سعی در آموزش مطلبی به مخاطبین دارید، احتیاج است تا متون ارسالی فرمت مناسبی داشته، به راحتی قابل خواندن بوده و اسکن کردن آن ها راحت باشد. همچنین برای درک بهتر مطلب می توانید از تصاویر هم بهره ببرید. به علاوه، اگر هدف از ارسال ایمیل معرفی محصولات فراوریی جدیدتان باشد، در این مورد می توانید تمرکزتان را روی تصاویر چند محصول خیره کننده از کسب وکارتان قرار دهید.

4. ایجاد راهنما برای پیاده سازی هویت برند

پس از ایجاد المان های مرتبط با هویت برند اکنون باید از پیاده سازی مناسب آن ها اطمینان حاصل کنید. برای این منظور می توانید هدایت برای استایل برند کسب وکارتان ایجاد کنید. در واقع، این راهنما یاری می نماید تا از پیاده سازی صحیح المان های هویت برند خودتان اطمینان حاصل نموده و در آینده نیز هدایت برای طراحی المان های جدید داشته باشید. بنابراین در راهنمای خود نکاتی همچون المان های طراحی شده، زمان و چگونگی به کارگیری از هر یک از آن ها را ذکر کنید. در این صورت مشتریان کسب وکارتان همیشه تصوری پایدار از برند شما خواهند داشت.

جمع بندی

اکنون می دانید که چگونه المان های یک برند را طراحی کنید و چه نکاتی را در طراحی مد نظر قرار دهید. بنابراین به راحتی خواهید توانست هویت برند را بسازید و آنگونه که می خواهید کسب و کار خود را ارائه دهید. در مرحله بعد باید اعتماد مشتریان را جذب کنید و برند خود را به عنوان برندی معتبر جابیندازید. برای این منظور پیشنهاد می کنیم مطلب 8 راه موثر برای ایجاد اعتماد به برند در میان مشتریان را نیز مطالعه کنید. نظر شما در خصوص هویت برند چیست؟ آیا تا به امروز هویت برندی مختص به خود یا کسب وکارتان ایجاد نموده اید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 592

به "هویت برند چیست و چگونه می توان آن را طراحی نموده و توسعه داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هویت برند چیست و چگونه می توان آن را طراحی نموده و توسعه داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید