ویتامین دی ابتلا به ام اس را کاهش می دهد

به گزارش مجله پزشکی، متخصص مغز و اعصاب گفت: استفاده مناسب از ویتامین دی تنها راه پیشگیری از ام اس است که تا به امروز توسط دانشمندان اثبات شده است.

ویتامین دی ابتلا به ام اس را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگاران، مهران غفاری، متخصص مغز و اعصاب در مصاحبه با فارس درباره علائم شایع بیماری ام اس گفت: بیماری ام اس به صورت های مختلف نمایان می گردد ولی آنچه شایع است ام اس بیماری است که عود می نماید و از علائم آن می توان به تاری دید، ضعف، عدم تعادل و اختلال در راه رفتن اشاره نمود که به صورت حمله بروز می نمایند و با درمان یا بدون آن بهبود می یابند. مدتی بیماری خاموش است و پس از آن می توانیم حمله یا عود بیماری را داشته باشیم. ام اس در درصد کمی از بیماران به صورت پیشرونده است ولی معمولا یه صورت حملاتی است که بیماری در بین آنها غیرفعال است.

وی درباره تنها راه پیشگیری از ام اس که اثبات شده است گفت: سطح ویتامین دی باید در بدن مناسب باشد ولی راه های دیگری مثل داشتن رژیم های غذایی سالم و دوری از غذاهای فست فودی، انجام ورزش و دوری از استرس برای پیشگیری از این بیماری توصیه می گردد. اما کماکان آنچه اثبات شده جدای از زمینه های ژنتیکی، کمبود سطح ویتامین دی در بدن است که می تواند باعث ایجاد ام اس گردد.

متخصص مغز و اعصاب افزود: مصرف ویتامین دی با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت در افراد عادی کافی است اما در بیمارانی که ام اس دارند برای نیازسنجی باید اول آزمایش شوند.

غفاری درباره نرخ ابتلا در دو جنس گفت: در بیماری ام اسی که عود می نماید و خاموش می گردد نرخ ابتلای زنان دو تا سه برابر مردان است ولی در نوعی که کمتر شایع است و از ابتدا به صورت پیش رونده خود را نشان می دهد نرخ ابتلا در زن و مرد یکسان است.

وی با تاکید بر اینکه درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، گفت: درمان هایی وجود دارد که بسیار یاری نماینده است. 27 سال است که داروهای ام اس ساخته شده و داروهای قوی تری هم ساخته شده اند که به خوبی این بیماری را به ویژه در مراحل اولیه کنترل می نمایند. سال های آغاز بیماری بهترین زمان برای کنترل و درمان این بیماری است.

متخصص مغز و اعصاب درباره روش های تشخیص ام اس گفت: باید حمله ای در بیمار وجود داشته باشد که پزشک مجاب گردد وی به ام اس مبتلا شده است. پزشک باید تظاهر بالینی مثل تاری دید، عدم تعادل داشته باشد ولی اگر بیمار صرفا علائم حسی دارد باید توسط پزشک معاینه گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 829

به "ویتامین دی ابتلا به ام اس را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین دی ابتلا به ام اس را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید