چگونه ایرلاین ها می فهمند که آیا پرواز در شرایط بد آب و هوایی ممکن است یا خیر؟

به گزارش مجله پزشکی، پرواز در شرایط بد آب و هوایی

تا به حال شده که وقتی هوا طوفانی است با خود خیال کنید که در این شرایط اصلا پرواز انجام نخواهد شد، اما ایرلاینی که از آن بلیط هواپیما تهیه نموده اید به شما بگوید که هواپیما طبق برنامه پرواز می نماید؟ یا اینکه شما فکر کنید که هوا آنقدرها هم بد نیست و به شما اطلاع داده گردد که به خاطر شرایط آب و هوایی، پرواز شما لغو شده است؟ به نظر شما پرواز در شرایط بد آب و هوایی از چه قوانینی پیروی می نماید؟ با خبرنگاران همراه باشید تا با هم به آنالیز این موضوع بپردازیم.

چگونه ایرلاین ها می فهمند که آیا پرواز در شرایط بد آب و هوایی ممکن است یا خیر؟

برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما اینجا را کلیک کنید

پرواز در شرایط بد آب و هوایی

زمانی که پروازی قرار است انجام بگیرد، همه شرایط از جمله آب و هوا در نظر گرفته می گردد. وقتی هوا ترکیبی از باد، یخ، برف و باران است، احتمال آن زیاد است که با خود بگویید که حتما تعطیلات من با پرواز لغو شده خراب خواهد شد. قطعا پروازهای زیادی به این علت هر روزه در سراسر دنیا کنسل می شوند اما خبر خوب این است که به گفته سخنگوی بوئینگ، جان درن، بسیاری از هواپیماها برای پرواز در شرایط سخت گواهی و طراحی شده اند. شرایط سختی که شاید در کمتر جای دنیا اتفاق بیوفتد.

اداره هوانوردی فدرال (FAA) دارای لیستی طولانی از احتیاجهای پرواز برای هواپیماهای تجاری است که فراوری نمایندگان به طور کلی از آن ها از لحاظ امنیت، پیشی گرفته اند. بسیاری از قوانین طراحی شده اند تا اطمینان حاصل گردد که هواپیما می تواند پرواز در شرایط بد آب و هوایی داشته باشد. جان نانس، کاپیتان هواپیمایی و تحلیلگر حمل و نقل هوایی اینطور می گوید: لغو شدن پرواز به علت شرایط آب و هوایی که هواپیما نتواند در آن پرواز کند، به ندرت اتفاق می افتد. معمولا پرواز شما به این علت کنسل می گردد که خود فرودگاه کار نمی نماید یا خود شرکت هواپیمایی تصمیم می گیرد که چند پرواز را به دلایل عملیاتی لغو کند.

این گفته ما را به خبر بد می رساند: تنها پیش بینی بعضی از مسائل و تاخیرات طولانی می تواند ایرلاین ها را مجاب کند که پرواز مورد نظر را کنسل نمایند.

پس می توان از جهتی گفت که اگر شما پروازی برای امروز یا فردا دارید، محتمل است که تصمیم پرواز کردن یا نکردن آن، همین حالا از طرف مسئولین مربوطه گرفته شده باشد. برای جلوگیری از اینکه شما به فرودگاه رفته و متوجه شوید که پروازتان کنسل شده، بهتر است قبل از رفتن از وبسایت فرودگاه را به صورت آنلاین چک کنید و یا با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود تماس حاصل نمایید.

حالا می خواهیم به سراغ آن برویم که ببینیم کدام فاکتورها (آب و هوایی) باعث می شوند که این تصمیم یعنی لغو پرواز گرفته گردد؟ هر شرایط آب و هوایی خاص، خطرات و مسائل خود را به همراه خواهد داشت.

شرایط آب و هوایی مختلف

باد

در هوای صاف، باد به ندرت یک علت مهم محسوب می گردد و تنها زمانی به صورت جدی در نظر گرفته می گردد که نه در جهت باند فرودگاه بلکه از پهلوها وزیده گردد. نانس می گوید: اگر باند فرودگاه خشک باشد، بیشتر هواپیماها می توانند در باد مخالف با سرعت 25 گره (حدودا 48 کیلومتر) حرکت نمایند.

اما در برف یا باران (یا هر شرایط دیگری که باند فرودگاه را سُر کند)، تحمل باد مخالف از سوی هواپیما کمتر می گردد. در این شرایط، برای خلبان بسیار سختتر است که در مرکز باند بدون هیچگونه منحرف شدن بماند، مخصوصا وقتی که فرود یک هواپیما با سرعت 150 مایل بر ساعت در حال اجرا است. ترمزها عامل مهمی هستند زیرا یک خلبان نمی تواند تنها با رانش معکوس بدون استفاده از ترمزها، هواپیما را متوقف کند.

هر ایرلاینی قوانین متفاوتی را پیروی می نماید که در آن جدولی است که از آن برای مشخص حداکثر سرعت باد مخالف استفاده می نماید. اگر یک طوفان زمستانی شدید اتفاق افتاده و باعث ایجاد یخ در باند فرودگاه ها گردد، حتی یک باد مخالف معمولی می تواند از حد مجاز فراتر رود و برخواست یا فرود را ناامن کند.

برف

برف کم یا میانه نمی تواند پرواز را لغو کند، این در حالی است که در صورت بارش شدید برف این امکان وجود دارد. حتی هواپیماهایی که قبل از برخواست، برف از روی آن ها پاک شده هم احتیاج دارند که در باندی پرواز نمایند که در آن برفی وجود نداشته باشد یا در حداقل ترین حالت ممکن باشد.

در این شرایط خلبانان احتمال این را دارند که وقتی برف به حالت آب در آمده و یا زمانی که برف در جایی انباشت شده، با مشکل در رسیدن به سرعت مورد احتیاج، روبرو شوند. علاوه بر آن، کشیدن شدن هواپیما ممکن است به قدری زیاد باشد که هواپیما نتواند قبل از آنکه به انتهای باند برسد، تیک آف کند. مشکل در دید نیز یکی دیگر از عواملی است که ممکن است رخ دهد.

در نتیجه: برف نه چندان شدید باعث کنسل شدن پرواز نمی گردد، اما کولاک و برف شدید عامل مهمی در لغو شدن پرواز هستند.

باران منجمد

نانس می گوید: یکی از شرایطی که ما در آن پرواز نمی کنیم، باران منجمد است. وقتی فرودگاه با باران روبرو می گردد، در حالی که درجه حرارت در نزدیکی دمای صفر است، مسئولین فرودگاه تصمیم به بستن فرودگاه گرفته و به احتمال زیاد، بسیاری از پروازها لغو خواهند شد.

چرا؟ در چنین شرایطی، هواپیما قبل از آنکه تجهیزات یخ زدایی بتوانند وارد عمل شوند، یخ می زند و احتمالا بخش های مختلف فرودگاه نیز بر اساس یخ، دچار خرابی می شوند. کنترل هواپیما می تواند به علت یخ مشکل گردد، تجهیزات بحرانی یخ زده و ترمز گرفتن نیز، ناممکن خواهد بود.

استراتژی های نو

تمام شرکت های هواپیمایی و سازمان های هوانوردی، تمام تلاششان را می نمایند تا از لغو پرواز در شرایط بد آب و هوایی جلوگیری گردد. استراتژی های نوی در چند سال گذشته نیز انجام شده که اگر ایرلاینی مسافران را در یک هواپیمای پارک شده بیشتر از 3 ساعت نگه دارد، جریمه خواهد شد. نانس اعتقاد دارد که بهتر است از ابتدای کار به یک مسافر گفته گردد که پروازش لغو خواهد شد تا اینکه فرودگاه و آسمان پر از هواپیماهایی باشد که نمی توانند تیک آف نمایند یا در باند فرود بیایند.

منبع: nationalgeographic.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 آذر 1403 بروزرسانی: 15 آذر 1403 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1784

به "چگونه ایرلاین ها می فهمند که آیا پرواز در شرایط بد آب و هوایی ممکن است یا خیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ایرلاین ها می فهمند که آیا پرواز در شرایط بد آب و هوایی ممکن است یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید