کرونا در کدام استان ها صعودی و در کدام استان ها نزولی است؟

به گزارش مجله پزشکی، بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و طبق آخرین تحلیل داده های کشور از نظر شیوع کرونا، فرایند کشوری این بیماری در چند روز اخیر مجددا نزولی شده است.

کرونا در کدام استان ها صعودی و در کدام استان ها نزولی است؟

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا در روز 21 اردیبهشت ماه که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، برای ارزیابی فرایند گسترش بیماری کووید- 19 در استان های مختلف کشور از تحلیل فرایند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است. برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در پنج روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شده است. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر فرایند ابتلا و مرگ آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای روز های آخر محاسبه شد.

برای تحلیل بهتر، شاخص های پنج روز آخر وارد بررسی شد. برای تحلیل احتمالی شرایط منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دار د.

- در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا نزولی، اما شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است.

- در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دار د.

- در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص های فرایند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روز های بعد و با داده های درست تر می توان ارائه داد. وجود ناسازگاری داده ها به این معنا است که داده ها به خوبی قابل تفسیر نیستند و علل مشاهده آن می تواند متفاوت باشد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده ها توسط استان ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (آغاز اپیدمی در نقطه ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر) و یا مهاجرت ها به داخل استان و یا خروج از استان اشاره کرد.

البته باید کم شماری موارد و ثبت با تأخیر بیماران به صو رت جدی پیگیری شود.

بنابر گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت که در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه قرار گرفت، فرایند کشوری بیماری در چند روز اخیر مجدداً نزولی شده است. دوازده استان شامل قم، آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر، یزد و فارس فرایند نزولی را نشان می دهند. فرایند صعودی یا آغاز پیک در هشت استان شامل لرستان، مازندران، خوزستان، کرمان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و همدان مشاهده شد.

احتمالاً دو استان البرز و هرمزگان اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده اند. تصور می شود دو استان زنجان و خراسان جنوبی به مرحله ثبات رسیده باشند. در هفت استان سمنان، قزوین، کردستان، گیلان، گلستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی را از شرایط اپیدمی نمی دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

در عین حال در نمودار زیر می توانید فرایند ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در کشور مشاهده کنید:

کرونا در جهان

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت تا روز 21 اردیبهشت ماه، این سوال مطرح می شود که چه زمانـی یک مرگ به عنـوان مـرگ کووید-19 شـمرده می شـود؟. در حالی که کشور ها مرگ بیش از 278 هزار نفر از سه میلیون و 990 هزار نفر مبتلا به کووید-19 را تأیید کرده اند، اما سهم مرگ همه آن ها در این آمار، یکنواخت نیست. اروپا با بیش از 151 هزار گزارش مرگ در رتبه نخست قرار گرفته است و آمریکای شمالی با سرعت در حال پیشتازی از اروپاست.

در نگاه کلی با یک حساب سرانگشتی به نظر می رسد هفت درصد از مبتلایان کووید- 19 گزارش شده در جهان، جان خود را از دست می دهند، ولی پاسخ به این سادگی نیست. زیرا کشور های مختلف برای تعیین علت فوت شخص به دلیل کووید-19 روش های مختلفی دارند. برخی کشور ها مانند اسپانیا، آزمایشات تشخیصی کووید-19 را پس از مرگ انجام می دهند، در حالی که این روش در کشور هایی مانند آلمان، انگلیس یا ترکیه معمول نیست. بلژیک، آمار مرگ و میر کووید-19 در خارج از بیمارستان ها را نیز در آمار روزانه خود شمارش می کند. این بدان معناست که آمار مرگ این کشور شامل افرادی است که مظنون به مرگ در اثر ویروس کرونا هستند (بدون نتیجه آزمایش مثبت تأییدشده)، در حالی که کشور هایی مانند ایتالیا فقط مرگ و میر را در بیمارستان ها می شمرند. اسپانیا، اخیراً شمارش تعداد مرگ ومیر های غیرمترقبه در مناطقی که ویروس مشاهده شده بود را آغاز کرده است.

علاوه بر اشکالات عمده در تعریف مرگ ناشی از کووید- 19 در بسیاری کشورها، مردم به بیمارستان ها (به هرعلتی) مراجعه نمی کنند و علت مرگ ناشناخته می ماند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، نمی توان از این داده های خام برای سنجش تأثیر واقعی این بیماری و ایجاد سیاست های مهار کووید-19، استفاده کرد. دیوید اشپیگلالتر، استاد درک عمومی از خطر، ضمن اعلام تفاوت های موجود در تعریف مرگ هر کشور خاطر نشان می کند که بررسی تعداد همه علت های مرگ در دوره همه گیری، اندازه گیری بی طرفانه تری از تأثیر این بیماری است و به واقعیت نزدیکتر است. داده های جمع آوری شده توسط او و همکارانش نشان می دهد که هزاران نفر بیشتر از آمار های رسمی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اثر کووید-19 جان خود را ازدست می دهند. هرچند تجزیه و تحلیل این داده ها بر اسپانیا و انگلیس متمرکز شده است، اما الگوی موجود در سایر کشور ها را نیز نشان می دهد.

در عین حال طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، آمار جهانی ابتلا به کرونا ویروس تا روز 21 اردیبهشت ماه چهار میلیون و 114 هزار و 551 نفر بوده است که از این تعداد 280 هزار و 558 نفر جان باخته اند و میزان کشندگی این بیماری در جهان 6.8 درصد برآورد شده است. همچنین در روز 18 اردیبهشت ماه 83465 نفر، 19 اردیبهشت ماه 87729 نفر و در روز بیستم اردیبهشت ماه 95845 نفر در جهان به عنوان موارد جدید به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

15 کشور اول از نظر ابتلا به کرونا در جهان نیز در جدول زیر می آید:

درس آموخته های کشور های جهان در مواجهه با کووید- 19: این قسمت برزیل

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه، برزیل کشوری در منطقه آمریکای جنوبی، با مساحت 8.358.140 کیلومترمربع و جمعیت 212.335.590 نفر است. موارد کووید-19 در این کشور از تاریخ ششم اسفند ماه 1398 گزارش شد. در این کشور تا به امروز 136.519 مورد تأیید شده بیماری و 9.256 مورد مرگ با درصد کشندگی 6.8 گزارش شده است.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر است:

- اعلام شرایط اضطراری و محدودیت ورود اتباع خارجی به کشور

- محدودیت برگزاری اجتماعات عمومی و خدمات غیرضروری و تعطیلی مدارس

- حمایت های مالی از افراد کم درآمد و معافیت 9 میلیون خانوار با سطح درآمد پایین از پرداخت قبوض برق و گاز تا سقف ماهانه 150 رئال برزیل به مدت سه ماه

- بهره مندی کارکنان رسمی و کارفرمایان از برنامه کاری کوتاه مدت تحت حمایت دولت و در قالب بیمه بیکاری

- برنامه تأمین وعده های غذایی برای دانش آموزانی که مدارس آن ها تعطیل شده است

- پرداخت حقوق 15 روز اول مرخصی استعلاجی شاغلان مبتلا به کووید-19

- راه اندازی سیستم مخابراتی به منظور ثبت و رصد اطلاعات رفت و آمد های همه شهفرایندان به همراه اطلاعات مربوط به مبتلایان به کرونا و کنترل دمای بدن افراد با تب سنج.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 409

به "کرونا در کدام استان ها صعودی و در کدام استان ها نزولی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در کدام استان ها صعودی و در کدام استان ها نزولی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید