آموزش و پرورش با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زند

به گزارش مجله پزشکی، عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت آموزش و پرورش، چون نظام جامع مدیریت نیروی انسانی و نظام برنامه ریزی منابع انسانی را ندارند با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زنند.

آموزش و پرورش با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

آبه گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، احمد نادری عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه با حکم ستاد ملی کرونا، مدارس از 15 شهریور بازگشایی شده است گفت: بنده چنین چیزی را جایی ندیدم و از وزیر بهداشت می خواهم که شرح دهد آیا ایشان اجازه دادند که سال جاری بر خلاف سال های گذشته، از 15 شهریور، مدارس آغاز گردد؟.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور از دو، سه ماه قبل اعلام کردند که از 15 شهریور مدارس آغاز گردد و آن موقع موج دوم کرونا نبود و ما در موج دوم کرونا، مدارس را آغاز کردیم و همان زمان به صورت رسانه ای از وزیر بهداشت پرسیدیم شما که به صورت تخصصی عهده دار امور بهداشتی کشور هستید و امور مربوط به کرونا به طور تخصصی به شما مرتبط می گردد، آیا با این موضوع موافقید؟ که هیچ جوابی نیامد.

نادری ادامه داد: اکنون هم خواهش می کنم از ایشان که به عنوان مرجع تخصصی، پاسخ دهد. ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد هستیم که این کار غیرمتعارف بود و لازم نبود و بر اساس یک سری لج و لجبازی ها و چیز هایی شبیه آن انجام شد.

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معتقدم یک نظام برنامه ریزی منابع انسانی در آموزش و پرورش نداریم و باید به سمت آن برویم، گفت: در بعد کلان تر برنامه ریزی منابع انسانی باید یک نظام جامع مدیریت انسانی داشته باشیم. یعنی یک نظامی که از جذب، تربیت، تأمین، به کارگیری، جبران خدمات، ارزیابی صلاحیت و عملکرد، ارتقا، توانمندی و مهارت و بازنشستگی فرهنگیان را در بر می گیرد.

وی اضافه نمود: نظام برنامه ریزی منابع انسانی که ذیل نظام جامع است به این معنی است که یک محاسبه و برآورد احتیاج برحسب جنسیت، دوره تحصیلی، منطقه و ... داشته باشیم و آنوقت به سراغ روش های اضطراری نمی رویم مثلا معلم خرید خدمت یا سرباز معلم بگیریم. البته باید این نیرو هایی که هستند توسط قانونگذار معین تکلیف گردد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: مسئله این است که در وزارت آموزش و پرورش، چون نظام جامع مدیریت نیروی انسانی و نظام برنامه ریزی منابع انسانی را ندارند به روش های اضطراری متوسل می شوند که روش های اضطراری عملا با دور زدن قانون انجام می گردد. با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زنند.

وی با تأکید بر اینکه بار ها معترض شدم و بار ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را مطرح کردم، گفت: ماده 28 می گوید تأمین بخشی از نیرو های خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن به وسیله دانشگاه وجود ندارد و مطابق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش به وسیله دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه بلامانع است. اینجا به صراحت می گوید رشته هایی که نیست. 15 رشته در دانشگاه فرهنگیان هست که آموزش و پرورش آن را نادیده گرفت.

نادری ادامه داد: مدام می گویند که آموزش و پرورش احتیاج به نیرو دارد؛ اگر احتیاج به نیرو هست، پس چرا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کم می گردد؟ می گویند برنامه هفتم توسعه در راه است و باید تدوین گردد، منتها برنامه ششم را هم دور زدند. بند (ب) ماده 63 را ملاحظه کنید.

وی خطاب به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: آقای الهیار می گوید اگر نظام جامع مدیریت منابع انسانی و نظام برنامه ریزی منابع انسانی را اجرا کنیم آیا اجازه داریم، آیا تهدید به استیضاح نمی شویم؟ این چه مدل بحث کردن است؛ آیا مجلس گفته است که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را کم کنید و دانشگاه فرهنگیان را ورشکسته کنید؟ آیا مجلس گفته است که صندوق ذخیره فرهنگیان را که با خون دل فرهنگیان تأسیس شده است در امتیاز یک عده سیاسی کار بدهید که 8000 میلیارد تومان از آن اختلاس گردد؟.

نادری اضافه نمود: به یاد نمی آورم که هیچ مجلسی این را گفته باشد. شاید بهتر باشد که دوستان در آموزش و پرورش تجدیدنظر نمایند و نقدها را بپذیرند. برای تصمیم آینده، باید یک نوع از کار کارشناسی دقیق مبتنی بر آسیب شناسی را داشته باشیم تا بتوانیم برای آینده مان تصمیم گیری کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه نمود: ممکن است که به ما هم در مجلس نقد هایی وارد باشد، ولی مسئله این است که آیا همه این ایرادات به ما وارد است؟ دوستان آموزش و پرورش هم ایراداتی داشتند و دارند. اگر ایرادات را بپذیریم، می توانیم برای صندلی آموزش و پرورش در آینده برنامه ریزی کنیم.

وی اضافه نمود: اگر منزلت اجتماعی معلم را با یک متغیر مستقل در نظر بگیریم، چند متغیر وابسته دارد. متغیر وابسته اول، نظام جبران خدمات و تأمین رفاه است که رتبه بندی هم بخش زیادی متناظر بر همان هست. جبران خدمات معلمان ما تابع قانون مدیریت خدمات کشوری است و در واقع میزان پرداخت آن ها با همین حکم است.

عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون خدمات کشوری می گوید برای کارمندان مزایایی هست و کسانی قانون را نوشتند که خودشان در فضای کارمندی بودند و در فضای معلمی نبودند. نتیجه این شد که این ها هیچ درکی از معلمی نداشتند و به آن سمت رفت که مثلا معلم نمی تواند حق مأموریت داشته باشد؛ لذا ویژگی های حرفه ای معلمی رعایت نشده و باید به سمتی برویم که با نظام رتبه بندی و چیز های شبیه به آن پوشش دهیم.

نادری اضافه نمود: متغیر بعدی، بحث ارتقای مهارت، توانمندی و مهارت های حرفه ای است که نظام آموزش و پرورش تقریبا در این بخش تعطیل است؛ در این طرح هرچقدر مهارت معلم بیشتر باشد، منزلت اجتماعی بیشتری دارد که کم توجهی آموزش و پرورش به این نکته مشهود است و متغیر سوم هم بحث اقدامات فرهنگی متناسب در حیطه های مختلف است که می توان به قدردانی از معلمان و استفاده از معلمان در جا هایی که باید تصمیم سازی گردد، اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آذر 1399 بروزرسانی: 3 آذر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 684

به "آموزش و پرورش با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و پرورش با استخدام به وسیله ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید