5 راه چاره برای استفاده ایمن بچه ها از فضای مجازی

به گزارش مجله پزشکی، اگر افراد خانواده شما در زمان همه گیری بیماری کرونا مجبور به ماندن در خانه هستند، محتمل است که فرزندانتان برای شرکت در کلاس های مدرسه و همچنین تماس با دوستان زمان بیشتری را در فضای مجازی بگذرانند.

5 راه چاره برای استفاده ایمن بچه ها از فضای مجازی

به گزارش، ارتباطات مجازی به بچه ها و نوجوانان یاری می نماید تا اثرات سوء این شرایط موقتی کم تر گردد و آنها را تشویق می نماید تا به زندگی روزانه خود ادامه دهند، ولی از طرف دیگر چالش های جدیدی برای والدین ایجاد می نماید. چطور می توانید از فضای اینترنت بیشترین استفاده نموده در حالی که کم ترین آسیب متوجه بچه ها گردد؟ حتی در شرایط عادی هم حفظ چنین تعادلی کار ساده ای نیست، حالا که بحث بحران سلامتی مثل بیماری کرونا هم مطرح است.

با فرزندان خود صادقانه راجع به کسانی که با آنها در ارتباط هستند و چگونگی ارتباطشان صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که اهمیت و ارزش تعاملات محبت آمیز و حمایتگرانه را می فهمند و این که رفتارهای تبعیض آمیز و نامناسب هرگز قابل قبول نیستند. آنها را تشویق کنید که اگر هر یک از این رفتارها را تجربه نموده اند فوراً موضوع را با شما یا شخص بالغ و معتمدی درمیان بگذارند. نسبت به حالات فرزندتان هنگام کار با اینترنت هشیار باشید که مثلاً آیا غمگین یا پنهان کار به نظر می رسد، یا اذیت و آزار اینترنتی را تجربه می نماید. به همراه فرزند خود قوانینی وضع کنید که چگونه و چه زمانی می توانند از این وسایل استفاده کند.

مطمئن شوید که لوازم الکترونیکی فرزندتان به آخرین نسخه نرم افزار و آنتی ویروس مجهز باشد و تنظیمات حریم خصوصی روشن باشد. دوربین (وب کم) را در صورت عدم استفاده بپوشانید. برای بچه های کوچک تر، از ابزارهایی نظیر برنامه های کنترل والدین بر اینترنت و جستجوی امن بهره ببرید، تا تجربیات آنلاین ایمنی داشته باشند.

در خصوص منابع آموزشی رایگان آنلاین محتاط باشید. فرزند شما هرگز نباید عکس یا اسم کامل خود را برای دسترسی به این منابع استفاده کند. به خاطر بسپارید که تنظیمات حریم خصوصی را کنترل کنید تا دریافت اطلاعات را به حداقل برسانید. به فرزند خود یاد دهید که اطلاعات شخصی خود را به خصوص در اختیار غریبه ها قرار ندهند.

رصتهایی برای فرزندتان ایجاد کنید تا ارتباطات آنلاین مثبت و ایمن با دوستان، خانواده و شما داشته باشند. در حال حاضر، ارتباط با دیگران مهم تر از همواره است و می تواند فرصتی عالی برای شما باشد تا در ارتباطات مجازی الگویی مناسب از لحاظ مهربانی و همدردی برای فرزندتان باشید.

به بچه ها خود آموزش دهید چطور می توانند از اطلاعات نادرست و محتواهای نامتناسب که می تواند موجب نگرانی بیشتر آنها در خصوص ویروس کرونا گردد، اجتناب نمایند. منابع دیجیتالی معتبر زیادی از سازمان هایی مانند یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در دسترس است که شما و فرزندتان را قادر می سازد با هم در خصوص ویروس اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه ها، اپلیکیشن ها، بازی ها و سایر سرگرمی های مناسب سنش را پیدا کنید.

رفتارهای خوب را در فضای مجازی و در تماس های تصویری تشویق کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا با همکلاسی هایش مهربان باشد و به آنها احترام بگذارد. مراقب پوشش فرزندانتان درجلوی دوربین باشید و اجازه ندهید از داخل اتاق خواب تماس تصویری بگیرند. سیاست ها و راه های تماس با مدرسه برای گزارش آزار و اذیت اینترنتی یا محتوای نامناسب آنلاین را بدانید.

وقتی بچه ها زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند، ممکن است در معرض تبلیغات بیشتری قرار بگیرند که غذاهای ناسالم، کلیشه های جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن شان را ترویج می نمایند. به فرزندتان یاری کنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت بهره ببرید تا با هم بعضی پیامهای منفی را شناسایی کنید.

گذراندن زمان در خانه می تواند فرصت خوبی برای فرزندان شما باشد تا از فضای مجازی برای انعکاس نظرات خود و حمایت از کسانی که در این بحران به یاری احتیاج دارند، استفاده نمایند.

فرزندان خود را تشویق کنید تا با بهره گیری از ابزارهای دیجیتال فعالیت جسمانی داشته باشند، به عنوان مثال تشویق به استفاده از ویدیوهای ورزشی آنلاین برای بچه های کوچک و بازی های ویدیویی که تحرک آنها را زیادتر می نماید.

به یاد داشته باشید که بین سرگرمی های آنلاین و فعالیت های غیرآنلاین تعادل برقرار کنید، به عنوان مثال اگر امکان دارد بیرون و در فضای آزاد هم وقت بگذرانید.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 430

به "5 راه چاره برای استفاده ایمن بچه ها از فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 راه چاره برای استفاده ایمن بچه ها از فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید