آنچه باید در هنگام سوختگی انجام دهیم

به گزارش مجله پزشکی، تهران (پانا) - یکی از تلخ ترین تجربه هایی که ممکن است در طول زندگی داشته باشید، سوختگی است. ممکن است با تمام دقتی که در انجام کارهای خود دارید، باز هم به صورت ناگهانی و ناخواسته دچار سوختگی شوید.

آنچه باید در هنگام سوختگی انجام دهیم

به گزارش شهفرایند، سوختگی یکی از شایع ترین مصدومیت هاست که بر اثر عوامل مختلف ایجاد می گردد. در شماره پیش به بیان نکاتی در خصوص انواع سوختگی پرداختیم، در اینجا قصد داریم شما را با آنچه باید در هنگام سوختگی انجام دهید، آشنا کنیم.

آنچه باید در مواجهه با همه سوختگی ها انجام داد، یک سری وجوه مشترک دارد: در مرحله نخست باید عامل سوختگی برطرف گردد؛ برای مثال در سوختگی ناشی از برق، قطع جریان برق؛ در سوختگی با مواد شیمیایی، حذف یا برداشتن ماده شیمیایی و در سوختگی های عادی برداشتن جسم سوزاننده از روی پوست باید انجام گردد.

مرحله بعد خنک کردن است. در مرحله خنک کردن برترین ماده آب است. محل سوختگی را با توجه به نوع سوختگی حداقل به مدت 10دقیقه زیر جریان آب قرار دهید. تأکید بر این است که حتما باید زیر جریان آب قرار دهید تا جریان آب گرما را به خود بگیرد و رد گردد، نه آنکه محل سوختگی را در ظرف آب فرو ببرید.

اولین گام درمواجهه با بیماران سوختگی توقف فرایند سوختگی است.

اولین اقدامی که حین سوختگی باید انجام گردد، دورکردن مصدوم از صحنه سوختگی، درآوردن پوشش ناحیه سوختگی و خنک کردن ناحیه آسیب دیده است، این اقدام باید سریعا انجام گردد تا از عوارض و آسیب های بعدی پیشگیری گردد.

مناسب ترین وموثرترین روش برای خاتمه دادن به فرایند سوختگی استفاده از آب است. (به جز در مواردی که خطر برق گرفتگی) وجود دارد.

باید توجه داشته باشیم که ازآب یخ و یخ جهت خاتمه دادن به فرایند سوختگی استفاده نکنیم. استفاده ازاین روش ها اگر چه باعث کاهش درد می گردد اما باعث تشدید آسیب بافت ها و گردش خون می گردد.

تمام لباس ها وجواهراتی که فرد بیمار به تن دارد را حذف کنیم. زیرا این موارد یا حرارت را درخود نگه می دارند یا مقداری ازموادی که باعث سوختگی شده است را درلابه لای خود پنهان ساخته، که هم در فرایند توسعه سوختگی بیمار نقش دارد وهم برای فرد ارایه دهنده مراقبت های پیش بیمارستانی خطرسازاست.

هرگونه استفاده از پمادها و آنتی بیوتیک های موضعی نباید استفاده گردد، تا زمانی که فرد بیمار به مراکزدرمانی مناسب انتقال داده گردد، زیرا درصورت استفاده، به محض ورود بیمار به مراکزدرمانی تمام پوشش آنتی بیوتیک موضعی وپمادها برداشته می گردد تا کادردرمان بتوانند درصد سوختگی را به درستی تشخیص دهند.

در انتقال بیماران باید توجه داشته باشیم که بیماران با سوختگی های جدی باید به مراکزدرمانی انتقال داده شوند که دارای تجهیزات وامکانات مناسب و ویژه باشند.

درصورت امکان، انتقال هوایی فرد مصدوم به مراکزدرمانی مناسب و ویژه را مدنظر داشته باشیم.

انتقال اولیه این بیماران باعث می گردد که ازمیزان مرگ ومیر کاسته گردد وعوارض به حداقل برسد.

در تمام سوختگی ها، به خصوص اگر تمام یا سطح زیادی از بدن را درگیر نموده باشند، امکان رفتن فرد مصدوم به فاز شوک وجود دارد. بنابراین مراقب شوک باشید.

تکه لباس هایی که به بدن ومحل سوخته شده، چسبیده است را سعی نکنید جدا کنید.

تاو ها را باز نکنید.

از روش های خانگی(خمیردندان، رب گوجه فرنگی ،سیب زمینی و...) استفاده نکنید.

هیچگاه هنگام سوختگی اجازه استفاده از موادی مانند سیب زمینی، خمیردندان، زردچوبه، نمک، سفیده تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، انواع روغن ها، یخ و آرد را نداریم؛ زیرا استفاده از این مواد برای درمان سوختگی هیچ پشتوانه علمی ندارند و علت آن را می توان با مثال هایی شرح داد.

در زمان های قدیم، آرد یکی از تمیز ترین موادی بود که در اختیار مردم قرار داشت. اگر فردی به هنگام پختن نان دچار سوختگی می شد، اولین ماده تمیزی که در اختیار فرد بود و می توانست درد ناشی از سوختگی را کم کند، آرد بود، چون آوردن آب از چشمه و رودخانه زمان زیادی می برد. بنابراین فرد محل سوختگی را در آرد قرار می داد، ولی درحال حاضر آب با توجه به دردسترس بودن و اینکه می تواند گرمای بدن را گرفته و به سرعت رد کند، برترین گزینه است. بنابراین هیچ گاه نباید از موارد فوق برای درمان سوختگی استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1220

به "آنچه باید در هنگام سوختگی انجام دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در هنگام سوختگی انجام دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید