استفاده از سیگارهای الکترونیکی از سیگار کشیدن سالم تر است؟

به گزارش مجله پزشکی، استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا vaping ، جایگزین متداول سیگار کشیدن دخانیات سنتی شده است. با این حال ، اثرات سلامتی طولانی مدت آن هنوز کاملاً معین نیست. در اینجا پرسش و پاسخهای متداولی در مورد vaping یا همان ویپ و مقایسه آن با استعمال دخانیات ارائه شده که شاید به بعضی ابهامات در مورد استفاده از این وسیله تازه وارد ضد استعمال دخانیات پاسخ دهد.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی از سیگار کشیدن سالم تر است؟

سوال: vaping چگونه کار می نماید؟

پاسخ: Vaping به استفاده از سیگارهای الکترونیکی اطلاق می گردد که به اسم سیگارهای تبخیری ، قلم ویپ ، سیگار الکترونیکی یا سیستم های تحویل نیکوتین الکترونیکی (ENDS) هم شناخته می شوند. سیگارهای الکترونیکی از نظر شکل و مقدار متفاوت هستند، اما همه آنها حاوی مایعی هستند که گرم می شوند تا زمانی که تبدیل به بخار گردد و سپس استنشاق گردد.

سوال: آیا vaping اعتیاد آور است؟

پاسخ: بخار حاصل از کشیدن سیگارهای الکترونیکی معمولاً حاوی نیکوتین ، یک ماده شیمیایی بسیار اعتیاد آور است. مطالعات بعلاوه نشان داده است که بعضی از مایعات الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی و سموم دیگر ، فلزات سنگین و سایر ترکیبات اعتیاد آور منجر به بروز سرطان هستند.

سوال: چه نگرانی های بهداشتی دیگری وجود دارد؟

پاسخ: یکی دیگر از نگرانی های عمده تعداد جوانانی است که از سیگار الکترونیکی استفاده می نمایند. مطالعات متعدد نشان می دهد ، افرادی که سیگار الکترونیکی می کشند ، احتمال بیشتری دارد که به سمت تنباکو یا سایر داروها حرکت نمایند. این به علت تأثیر نیکوتین بر سیستم پاداش مغزی یا همان ترشح هورمون دوپامین است. نیکوتین بعلاوه برای مغز در حال رشد یک نوجوان خطرناک است و می تواند باعث ایجاد مشکل در توجه و یادگیری گردد و خطراتی را برای اختلالات خلقی و مسائل طولانی مدت ایجاد کند.

سوال: آیا vaping از سیگار کشیدن به شکل سنتی سالم تر است؟

پاسخ: بخار حاصل از vaping برای سلامتی شما مفید نیست از آنجا که استفاده مداوم از ویپ می تواند مغز را به سمت اعتیاد راحت تر از سایر داروها ترغیب کند ، متخصصان توصیه می نمایند اگر اعتیادی به سیگار کشیدن نداشته اید ، از مصرف سیگار الکترونیکی خودداری کنید..

سوال: آیا vaping می تواند به شما در ترک سیگار به طور منظم یاری کند؟

پاسخ: در حال حاضر هیچ مدرک کافی مبنی بر اینکه استفاده از سیگار الکترونیکی قطعا به ترک سیگار منجر شده، وجود ندارد.. بعضی از مطالعات نشان داده اند، افرادی که از سیگارهای الکترونیکی به اسم یاری برای ترک سیگار استفاده نموده اند نسبت به افرادی که این کار را ننموده اند ، کمتر از مصرف سیگار منصرف شده اند. روش های ترک سیگار بسیاری وجود دارد که به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است و می تواند به افراد سیگاری یاری کند تا به طور موثر و ایمن سیگار را ترک نمایند.

منبع: selecthealth.org

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1231

به "استفاده از سیگارهای الکترونیکی از سیگار کشیدن سالم تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سیگارهای الکترونیکی از سیگار کشیدن سالم تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید