این نشانه ها می گوید شما زودرنج هستید

به گزارش مجله پزشکی، یکی از موارد تلخی که گاهی در روابطمان تجربه می کنیم، سوءتفاهم ها و برداشت های منفی کسی است که با کنترل گری و ریز بینی افراطی، مو را از ماست بیرون می کشد و مکررا از شما می رنجد.

این نشانه ها می گوید شما زودرنج هستید

زود رنج ها بیشتر از بقیه آسیب پذیر هستند، چون غالبا سعی در کنترل عوامل بیرونی دارند. فرد زودرنج تا وقتی که عامل و ریشه زود رنجی را در خودش شناسایی ننموده و تغییر ندهد، مشکلش همچنان ادامه می یابد. در این مطلب از خبرنگاران به بیان ویژگی های افراد زودرنج می پردازیم.

ویژگی های افراد زودرنج

فرد زود رنج کسی است که در مقابل یکسری رفتارها و برخوردها که با روحیات و شخصیت وی سازگار نیستند، آزرده خاطر می گردد. زود رنجی به تنهایی اختلال روانی نیست، اما می تواند نشانه بسیاری از مسائل روانی مانند اضطراب، وسواس، افسردگی، اختلال شخصیت و نشخوارهای فکری باشد.

احساس ترس افراطی از طرد شدن

شما چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، دیگران حق دارند انتخاب نمایند که کسی را بپذیرند و تایید نمایند یا کسی را که نمی خواهند، طرد نمایند.

راهکار: جملات مقابله نماینده منطقی را با خود تکرار کنید تا بتوانید خودتان را متقاعد کنید که بی ارزش نیستید:

  • من هرگز مجبور نیستم برای پذیرش بی قید و شرط خود و احساس ارزشمندی، تایید دیگران را به دست بیاورم. شاید کارآمد باشد، اما از من فردی بهتر نمی سازد.
  • اگر در جمعی مورد تمسخر قرار گرفتم، بدانم مسخره شدن یک اتفاق است و ممکن است برای هرکسی بیفتد. این امری زودگذر است و هرگز ناشایستی من را ثابت نمی کند.
  • من همواره می توانم تقصیر خودم و دیگران را ببخشم، چون انسان ها جایزالخطا هستند.
  • انسان ها حتی اگر نقصی هم در جسمشان داشته باشند، هرگز بی ارزش نیستند.

باید اندیشی، مطلق گرایی و قانون های غیر قابل اثبات

خشم از اینکه چون فرد بر این باور است که همه باید درست به همان شیوه ای با من رفتار نمایند که من می خواهم، کسی به هیچ وجه نباید با من غیر منصفانه رفتار کند.

اگر قوانین سخت و باید و نباید های مطلقی داشته باشیم، این قوانین در برداشت و فرضیه های ما تاثیر گذار است. در مورد کارها و رفتارهای انسان ها و برای رفتار خوب و بد و برای سرزنش خود و دیگران، هیچ قانون استاندارد مطلقی وجود ندارد . هیچ قانونی نیست که بگوید اگر مورد تایید یک نفر نبودید، اهمیت زیادی دارد و قابل پذیرش نیست و حتما باید از او آزرده خاطر باشید.

راهکار: به عمل فردی که شما را ناراحت نموده است، فکر کنید و جمله ای از آن را برای خود بگویید، به عنوان مثال:

  • زن باید آنگونه که همسرش می گوید، رفتارکند. (قانون های غیر قابل اثبات)
  • من به او احترام گذاشتم او باید حرف مرا گوش می داد. (باید اندیشی)
  • رئیس ها همواره کارمندها را مقصر می دانند. (مطلق اندیشی)

با این روش متوجه می شوید موضوعی که شما را رنجانده، از باید و نباید و قوانین و مطلق اندیشی شما است.

معیارها و سطح انتظارات بالای ما از ویژگی های افراد زودرنج

گاهی خیلی از افکار و معیارهای ما با دیگران و قوانین اطرافیانمان فرق دارد و اینکه ما بخواهیم دیگران بر طبق فرهنگ، خواسته و معیار ما عمل نمایند و جهان را از دریچه دید من ببینند، غیر منطقی است و ممکن است آن چیزی که من بد می دانم، از نظر دیگران آن قدرها هم بد نباشد یا شاید چیزی برای من ارزش است و برای دیگری ضد ارزش باشد. تصور کنید فکر ایجاد نماینده رنجش در مادربزرگی این فکر باشد که نام نوه خانواده را بزرگ ترها باید انتخاب نمایند!

راهکار: با خود بگویید: اگر کسی بر اساس معیار ها و ارزش های من عمل نکرد، جای رنجش نیست و بعلاوه، اگر من براساس معیار کسی عمل نکردم، بی ارزش نیستم.

انعطاف ناپذیری

بارها رخ داده کسی بی جهت ما را مقصر می داند یا بدون اینکه تقصیرکار باشیم، مورد پرخاش یا مواخذه شخصی قرارگرفته ایم و زمانی که به جای پرخاشگری متقابل، کمی منعطف تر شرایط آن لحظه را آنالیز نموده ایم، متوجه شده ایم که قبل از ملاقات با ما، برای طرف مقابل اتفاق بدی افتاده و او تحت فشار روحی، فقط برون ریزی داشته است. وقتی ما شرایط فرد را درک می کنیم، پاسخ منعطفانه ای هم از خود نشان می دهیم.

راهکار: ضروری است در مواقعی ما مشکل را از زاویه دید دیگران هم ببینیم یا شرایط مختلف را در نظر بگیریم. یعنی واکنش و فکر ما در پاسخ به جریانات محدود نباشد. ما باید راهکار یا توجیه متناسب با شرایط کنونی را به موضوعی که باعث رنجش ما شده است، ربط دهیم. در نتیجه سعی کنید فرضیات ناراحت نماینده خود را آنالیز نموده یا فرضیه دیگری را که مطابقت بیشتری با واقعیت دارد، برای رفتار فرد پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این افراد هرگز ازدواج نمی نمایند را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1512

به "این نشانه ها می گوید شما زودرنج هستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نشانه ها می گوید شما زودرنج هستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید