تور مجارستان ارزان: غذاها و فرهنگ غذایی مردم کشور مجارستان (قسمت دوم)

به گزارش مجله پزشکی، رژیم و آداب غذایی مردم کشور مجارستان، به واسطه تنوع بی نظیری از انواع غذاهای گوشتی ،شیرینی ها و خوراکی های بومی، در جهان مشهور است. همراه خبرنگاران باشید.

تور مجارستان ارزان: غذاها و فرهنگ غذایی مردم کشور مجارستان (قسمت دوم)

با ما سفر کنید و با تور مجارستان ارزان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

در بخش نخست مقاله غذاها و فرهنگ غذایی مردم کشور مجارستان، به معرفی بخشی از تاریخ و فرهنگ غذایی مردم این کشور اروپای مرکزی، پرداخته شد. شما را به مطالعه بخش دوم این مقاله دعوت می کنیم.

رژیم های منطقه ای

در بخش جنوبی مجارستان نیز می توان غذاها و خوراکی های بومی متعددی را مشاهده کرد. در این منطقه که بیشتر به استفاده از گیاهان و سبزی های بومی معروفیت دارد، استفاده از مرغوب ترین سبزی ها، فلفل تند پاپریکا (فلفل قرمز چیلی)، پیاز، فلفل سبز و سیر در طبخ غذاهای محلی و سنتی به وفور صورت می پذیرد. بعلاوه در این منطقه از کشور مجارستان دو نوع از محبوب ترین و در عین حال خوشمزه ترین سوسیس های موجود در رژیم غذایی مردم این سرزمین فراوری می گردد که متعلق به دو منطقه گیولا (Gyula) و کسابا (Csaba) است. بعلاوه کالباس خشک و مشهور سالامی نیز در این ناحیه از مجارستان تهیه می گردد.

مردم مجارستان، از علاقه مندان بی چون و چرای سوپ ها در سراسر دنیا به شمار می فرایند. سوپ مرغ یکی از محبوب ترین غذاهایی است که معمولا در روزهای یکشنبه و هنگام وعده ناهار تهیه و سرو می گردد. سوپ جوجه یکی دیگر از غذاهای محبوب مردم این سرزمین کوچک اروپایی است که با ترکیبی از انواع سبزیجات، برش های کوچکی از مرغ و رشته فرنگی تهیه می گردد. غذایی که معمولا محبوب گیاهخواران است و هواداران بسیاری در این نوع رژیم غذایی کسب نموده است.

در ناحیه پیرامون دریاچه ی بالاتون (Balaton) نیز می توان تنوع بی نظیری از ظرف های غذای دریایی یافت که با استفاده از انواع آبزیان تهیه می گردد. سوپ های لذیذی همانند سوپ ماهی، سوپ گربه ماهی با گالوشکا (Galuska نوعی نودل تهیه شده با تخم مرغ که در رژیم غذایی مردم اتریش، مجارستان و آلمان یافت می گردد)، خوراک ماهی ترش و نوشیدنی های تهیه شده از اسطوخودوس از دیگر خوراکی های مشهور در این منطقه از کشور مجارستان است.

سوپ گوجه و فلفل (Tomato-Pepper Stew)

سوپ گوجه و فلفل کشور مجارستان، ظرف غذایی است نشات گرفته از منطقه بالکان (Balkan شبه جزیره ای در جنوب شرقی اروپا) که به بخش جدایی ناپذیر رژیم غذایی مردم این سرزمین تبدیل شده است. غذایی که زندگی هر مجاری بدون آن قابل تصور نخواهد بود. غذایی مخصوص فصل گرم تابستان که با استفاده از گوجه فرنگی های شیرین و آبدار، فلفل های قرمز و تازه و پیاز تهیه می گردد. البته در رژیم غذایی مردم مجارستان، تنوع قابل توجهی از این غذا طبخ و مورد استفاده قرار می گیرد که در بعضی اوقات با ترکیب برش هایی از سوسیس و تخم مرغ نیز تهیه می گردد.

چورتوش کالا (Kürtős Kalács)

یکی از بارزترین ویژگی های عادات غذایی مردم کشور مجارستان، علاقه و عشق بسیار آن ها به انواع شیرینی است. به گونه ای که در سراسر دنیا آن ها را به مردمانی شیرین دندان یا شیرینی دوست می شناسند. بدیهی است که چنین افرادی در طبخ و تهیه شیرینی های خوشمزه و لذیذ مهارت فوق العاده ای داشته و نمی توان نقص یا کاستی در ظرف شیرینی های تهیه شده در رژیم غذایی آن ها مشاهده کرد. عطر و بوی شیرینی های بومی و محلی در بیشتر نقاط کشور به مشام می رسد و گردشگران و مسافرانی که برای نخستین بار وارد این سرزمین می شوند، ناخودآگاه جذب تنوع خارق العاده ای از انواع شیرینی می شوند. از نمونه های مشهور این خوراکی لذیذ و پرطرفدار می توان به چورتوش کالا (Kürtős Kalács) یک شیرینی سنتی و بومی اشاره نمود که به کیک دودکش نیز معروفیت دارد. شیرینی که اغلب در ایام کریسمس طبخ و استفاده می گردد.

شوملوئی گالوشکا (Somlói Galuska)

یکی دیگر از شیرینی های مشهور و پرطرفدار کشور مجارستان، کیک اسفنجی با رویه ای شکلاتی است که روی آن را با لایه ای از خامه و مغز گردو می پوشانند. این خوراکی لذیذ و محبوب را به عنوان دسر سرو نموده و می توان آن را در بیشتر رستوران های معتبر این کشور یافت. این شیرینی ها و خوراکی های وسوسه انگیز و اشتهاآور کشور مجارستان را می توان هنرمندی تمام عیار آشپزان این سرزمین دانست که با ترکیب مواد اولیه و بهره مندی از ذوق و هنر آشپزی به طبخ دسرها و شیرینی هایی خارق العاده پرداخته که کمتر نمونه ای از آن ها را می توان در سراسر دنیا مشاهده کرد.

وعده های غذایی

صبحانه

صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذایی در رژیم غذایی مردم کشور مجارستان است که ظروف غذای سرو شده در این وعده، نسبت به سایر وعده ها بیشتر، بزرگ تر و به اصطلاح باشکوه تر است. آن ها به طور معمول از ساندویچ، نان تازه، نان تست، کره، پنیر، غذاهای سرد مانند ژامبون، پودینگ سیاه، جگر ماهی، بیکن، کالباس، گوشت زبان گاو، مارتادلا، نوعی سوسیس بومی، تخم مرغ به صورت های نیمرو یا آب پز، سبزیجاتی همانند فلفل، گوجه فرنگی، تربچه، تره فرنگی و خیار، نان تست فرانسوی در هنگام صبحانه میل می نمایند.

البته گاهی اوقات نیز می توان یک فنجان شیر، چای یا قهوه را با تکه ای از شیرینی تازه در کنار عسل، میوه و غلات را در وعده صبحانه ایشان مشاهده کرد. بچه ها نیز برای صبحانه از پودینگ برنج، شربت میوه و نوشیدنی های گرم استفاده می نمایند. نوع دیگری از صبحانه که اغلب در روزهای تعطیل در خانواده های مجارستانی سرو می گردد، صبحانه با چنگال (Villásreggeli) است. یک صبحانه کاملا شیک که متشکل از تخم مرغ، استیک، سالاد سرد، ماهی قزل آلا، املت، پنکیک، خاویار، جگر، سالاد میوه، کمپوت، ماست میوه ای، آب میوه، شیرینی، کیک و کلوچه است. این صبحانه علاوه بر روزهای تعطیل، هنگام حضور میهمان نیز استفاده می گردد.

ناهار

مهم ترین وعده غذایی در کشور مجارستان، ناهار است. مردم این کشور، این وعده غذایی را در چند مرحله مثلا غذاهای گرم یا سرد، میل می نمایند. به عنوان مثال برای ناهار از ماهی، تخم مرغ و جگر گوسفند استفاده می نمایند و پس از آن برای اعضا خانواده سوپ سرو می گردد. سالاد ظرف غذایی است که همیشه در کنار غذاهای گوشتی واقع شده است و معمولا نیز با استفاده از کاهو، گوجه فرنگی، خیار و پیاز تهیه می گردد. سالاد الویه نیز می تواند به عنوان یکی از غذاهای فرعی در کنار غذای اصلی مصرف گردد. البته گاهی اوقات از این خوراکی لذیذ به عنوان پیش غذا و در بعضی موارد نیز به عنوان غذای اصلی استفاده می گردد. غذای اصلی را نیز ظرف غذایی متشکل از گوشت، سالاد و سوپ است که معمولا پس از صرف کردن آن، دسر را سرو می نمایند.

میان وعده

در بعضی از خانواده های مجارستانی، بچه ها و بعضی از مردم از میان وعده استفاده می نمایند. این میان وعده شامل ساندویچ، شیرینی، یک برش از میوه یا کیک است.

شام

آخرین وعد غذایی در کشور مجارستان، شام است که به مراتب دارای اهمیت کمتری نسبت به ناهار است. در این وعد غذایی معمولا از یک ساندویچ، ماست، هات داگ، در بعضی موارد کیک و به ندرت نیز از پنکیک تشکیل می گردد.

منبع: کجارو / gotohungary.com / gotohungary.com / food-links.com
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1423

به "تور مجارستان ارزان: غذاها و فرهنگ غذایی مردم کشور مجارستان (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان ارزان: غذاها و فرهنگ غذایی مردم کشور مجارستان (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید