معماری ویلا مدرن: آنالیز آمار های فراوری محصولات باغی پس از افزایش سطح زیر کشت آن ها

به گزارش مجله پزشکی، فعالیت باغداری یکی از زیربخش های بسیار مهم بخش کشاورزی به شمار میرود که استفاده از تنوع زراعی در آن، امری لازم است.

معماری ویلا مدرن: آنالیز آمار های فراوری محصولات باغی پس از افزایش سطح زیر کشت آن ها

جهت دریافت خدمات معماری ویلا مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار ، تنوع آب و هوایی، پراکندگی و کوچکی مزارع از جمله عواملی هستند که سبب افزایش ریسک کشاورزی در ایران می شوند که به همین منظور، کشاورزان هم راه حل هایی را برای مقابله با این ریسک به کار می گیرند. یکی از این راه حلها، استفاده از تنوع زراعی است.

میزان گیری میزان تنوع محصولات کشاورزی هم با آنالیز بعضی شاخص ها امکان پذیر است. اهمیت این میزان گیری و آنالیز عوامل موثر بر آن در این است که می توان با استفاده از نتایج به دست آمده، سیاست های راهگشایی را برای کاهش ریسک فراوری محصولات خاص و استراتژیک و در نتیجه، افزایش فراوری این محصولات و ایجاد امنیت غذایی در سطح کشور، در دستور کار واقع شده است.

آنالیز ها حاکی از آن است که قیمت محصولات، میانه هزینه فراوری سالانه محصولات، میانه عایدی کشاورزی و غیرکشاورزی خانوار های روستایی، بیمه محصولات، میزان صادرات، واردات و یارانه ها، رابطه معناداری با شاخص تنوع دارند.

فعالیت باغداری یکی از زیربخش های بسیار مهم بخش کشاورزی به شمار میرود که همراه با فعالیت زراعت، در حدود 17 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت را تشکیل می دهد. بنابراین، استفاده از تنوع زراعی در این فعالیت کشاورزی هم امری لازم است.

بر اساس آخرین طرح آمارگیری باغداری مرکز ملی آمار ایران، مربوط به محصولات دائمی که نتایج آن در اواخر مردادماه سال گذشته منتشر شد، در سال 1398 حدود یک میلیون و 597 هزار بهره برداری دارای فعالیت باغداری در کشور وجود داشته است که تقریباً یک میلیون و 509 هزار بهره برداری دارای باغ و قلمستان، و 87 هزار بهره برداری فاقد باغ و قلمستان، اما دارای حداقل یکی از محصولات انجیر، خرما، پرتقال، گردو، بادام، انواع تبریزی و اکالیپتوس، به صورت پراکنده و بر اساس حد نصاب های مشخص شده بوده اند.

مساحت باغ ها و قلمستان های کشور حدود یک میلیون و 891 هزار هکتار برآورد شده که 69.6 درصد آن باغ و قلمستان ساده (تک محصولی) و 30.4 درصد آن باغ و قلمستان مخلوط (چندمحصولی) است.

نتایج حاصل از این آمارگیری نشان می دهد که 66 درصد باغ ها و قلمستان های کشور به ترتیب در 10 استان کشور شامل استان های کرمان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، یزد، اصفهان، قزوین، و سیستان و بلوچستان واقع شده است.

نتایج حاصل از این آمارگیری نشان می دهد که در حدود 15.8 درصد از مساحت کل باغ ها و قلمستان های کشور، متعلق به 65.7 درصد از تعداد کل بهره برداری هاست که مساحتی کمتر از یک هکتار دارند.

بعلاوه در حدود 44.7 درصد از مساحت کل باغ ها و قلمستان های کشور، مربوط به 30.5 درصد از تعداد کل بهره برداری هاست که دارای مساحت یک تا کمتر از پنج هکتار هستند.

بعلاوه در حدود 39.5 درصد از مساحت کل باغ ها و قلمستان های کشور، متعلق به 3.8 درصد از تعداد کل بهره برداری هاست که پنج هکتار یا بیش تر مساحت دارند.

درصد از مساحت کل باغ ها و قلمستان های کشوردرصد از کل بهره برداری هامساحت باغ یا قلمستان
15.8 درصد65.7 درصدکمتر از یک هکتار
44.7 درصد30.5 درصدیک تا کمتر از پنج هکتار
39.5 درصد3.8 درصدپنج هکتار یا بیش تر

در حدود 65 درصد از کل فراوری محصولات باغی کشور در سال های 1397 و 1398 به ترتیب متعلق به چهار محصول پرتقال و نارنگی، سیب، انگور، و خرما بوده است.

در سال 1397 فراوری محصولات باغی در حدود 12 میلیون تن بوده است. در این سال، فراوری پرتقال و نارنگی در حدود دو میلیون و 719 هزار تن، فراوری سیب در حدود یک میلیون و 937 هزار تن، فراوری انگور در حدود یک میلیون و 915 هزار تن، و فراوری خرما در حدود یک میلیون و 356 هزار تن بوده است.

در سال 1398 فراوری محصولات باغی در حدود 13 میلیون تن برآورد شده است. در این سال، فراوری پرتقال و نارنگی در حدود دو میلیون و 895 هزار تن، فراوری سیب در حدود دو میلیون و 241 هزار تن، فراوری انگور در حدود یک میلیون و 945 هزار تن، و فراوری خرما در حدود یک میلیون و 307 هزار تن تخمین زده می گردد.

بعلاوه بر اساس آمار های مرکز ملی آمار ایران، از سال 1386 تا 1398، فرایند تغییرات تعداد بهره برداری های دارای فعالیت باغداری، منفی بوده به طوری که دو میلیون و 560 هزار و 560 بهره برداری دارای فعالیت باغداری کشور در سال 1386 به یک میلیون و 597 هزار و 297 کاهش یافته و در این بین، تعداد بهره برداری های دارای باغ و قلمستان هم از دو میلیون و 63 هزار و 403 به یک میلیون و 509 هزار و 831 اُفت نموده است.

با وجود کاهش تعداد بهره برداری های دارای باغ و قلمستان، به علت این که از نظر سطح زیر کشت، مساحت این واحد ها از یک میلیون و 772 هزار و 784 هکتار در سال 1386 به یک میلیون و 891 هزار و 25 هکتار در سال 1398 افزایش یافته، فراوری کل محصولات دائمی از آن ها هم از 11 میلیون و 189 هزار و 85 تن در سال 1386، به 12 میلیون و 902 هزار و 69 تن در سال 1398 رسیده که حاکی از رشد مثبت فراوری محصولات باغی در بازه زمانی سال های 1386 تا 1398 است.

تعداد بهره برداری های دارای فعالیت باغداری و فراوری کل محصولات باغی به تفکیک استان، در جدول زیر قابل ملاحظه است؛

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1212

به "معماری ویلا مدرن: آنالیز آمار های فراوری محصولات باغی پس از افزایش سطح زیر کشت آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری ویلا مدرن: آنالیز آمار های فراوری محصولات باغی پس از افزایش سطح زیر کشت آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید