حریرچی: نخستین واکسن ایرانی کرونا 40 روز دیگر آماده می گردد

به گزارش مجله پزشکی، ایرج حریرچی روز سه شنبه در ملاقات با داتو قمرالدین جعفر معاون وزیر امور خارجه مالزی در ستاد وزارت بهداشت درباره فرایند فراوری واکسن کرونا در کشور گفت: در ایران در ساخت 9 واکسن پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم. چهار واکسن در چند ماه آینده به بهره برداری و استفاده وسیع در کشور خواهد رسید. واکسن اول از 40 روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ واکسن دوم که برمبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تیراژ ماهانه 8 تا 10 میلیون دوز از حدود 70 روز دیگر در دسترس مردم قرار می گیرد.

حریرچی: نخستین واکسن ایرانی کرونا 40 روز دیگر آماده می گردد

به گزارش ایرنا، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همچنین دو واکسن دیگر که با تکنولوژی متفاوتی ارائه خواهد شد 120 روز دیگر در دسترس قرار می گیرد. در همه این واکسن ها و انواع دیگری که فراوری می کنیم می توانیم با کشور دوست مالزی همکاری داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران بعد از انقلاب به فراوری داخلی روی آورده ایم، بیان نمود: اکنون با توجه به تحریم های موجود 98.3 درصد از داروی مصرفی کشور را از لحاظ عددی خودمان فراوری می کنیم. تقریبا هیچ کشوری حتی کشور های صادرکننده دارو هم این میزان فراوری را نداشته و با کشور های دیگر تبادل دارند. همچنین می توانیم به استارت آپ های دو کشور یاری کنیم و در این زمینه همکاری داشته باشیم.

حریرچی با اشاره به اهمیت مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از لزوم تداوم ارتباط و رایزنی میان مقامات دو کشور، بر توسعه روابط فی مابین در زمینه های سیاسی، فرهنگی مالی، تجاری و بهداشتی و درمانی تاکید نمود.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت 99 مذاکرات تلفنی در خصوص روابط دوجانبه و تبادل تجربه برای مبارزه با کرونا میان سران دو کشور انجام شد، گفت: حدود 9 ماه پیش هم وزرای خارجه دو کشور در گفت وگویی تصویری در خصوص موضوعات دوجانبه و دنیا اسلام مصاحبه هایی داشتند و همچنین روسای مجالس نوامبر گذشته مذاکرات تلفنی مفصلی داشتند.

آمادگی ایران برای فراوری واکسن با همکاری مالزی

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در آذر 98 به دعوت نخست وزیر وقت، رئیس جمهوری به کوالالامپور سفر کرد؛ در گفت وگوی مجازی که سپتامبر گذشته اجرا شده بر آمادگی برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه بهداشت و سلامت به خصوص تاکید بر اجرایی شدن توافقات اجرا شده در مصاحبهی مجازی مدیران ارشد بهداشتی دوطرف، آمادگی برای همکاری بین دو کشور در زمینه فراوری واکسن و صادرات دارو و همچنین یاری به استارت آپ های دو کشور در زمینه پزشکی تاکید شد.

حریرچی گفت: ما دو کشور عظیم مسلمان هستیم که به استقلال کشورمان تاکید بسیاری داریم و امیدوارم همکاری هایمان پیش از پیش توسعه یابد.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران نیز در حاشیه این نشست با بیان اینکه در نشست امروز (سه شنبه) درباره فعالیت های سیستم پزشکی و فراوری واکسن در کشور صحبت شد، گفت: انستیتو پاستور ایران با توجه به سابقه 100 ساله ای که در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری ها، فراوری واکسن و تحقیق و آموزشی که برای کشور عرضه نموده است، گزارشی را به هیات مالزیایی ارائه کرد.

وی ادامه داد: طرف مالزیایی با توجه به سابقه انستیتو پاستور اشتیاق خود را برای توسعه همکاری های انستیتو های تحقیقاتی و نظام سلامت کشورش با ایران را خاطرنشان کرد؛ امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تبادل اساتید، دانشجو و همچنین پرژه های مشترک با مالزی باشیم.

بر اساس این گزارش سند پیشنهادی یادداشت تفاهم همکاری پس از چندین مرحله گفتگو میان طرفین نهایی شد و به پیشنهاد طرف مالزیایی قرار شد این سند در جریان نشست مجازی وزرای بهداشت دو کشور امضا و به وسیله مجاری دیپلماتیک تبادل گردد.

مسئولان وزارت بهداشت پیش از این واکسن مشترک ایران و کوبا را که با همکاری انستیتو پاستور ایران فراوری می گردد به عنوان اولین واکسن کرونا فراوریی در کشور معرفی نموده بودند.

به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت بعد از واکسن مشترک با کوبا واکسن برکت فراوریی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بعد از آن واکسن رازی فراوریی موسسه سرم سازی رازی در کشور فراوری می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 988

به "حریرچی: نخستین واکسن ایرانی کرونا 40 روز دیگر آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریرچی: نخستین واکسن ایرانی کرونا 40 روز دیگر آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید