خط آهن چابهار-زاهدان؛ جاده ابریشم جدید از آسیای میانه به عمان

به گزارش مجله پزشکی، تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان علاوه بر اینکه فرصتی تاریخی برای استان سیستان و بلوچستان و بسترساز اتصال آسیای میانه به عمان است، بار دیگر جاده ابریشم را به روی تجار ایرانی و خارجی باز می نماید.

خط آهن چابهار-زاهدان؛ جاده ابریشم جدید از آسیای میانه به عمان

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، طرح توسعه سواحل مکران جز معدود طرح های کشور است که به صورت نگاه یکپارچه و با پرهیز از بخشی نگری بر اساس مصوبه ستاد توسعه سواحل مکران در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در این طرح چابهار به عنوان یک شهر لجستیکی تعریف شده و اقتضای آن این است که افزایش ظرفیت کشتیرانی و همچنین ظرفیت بنادر انجام گردد که در این رابطه فاز یک طرح توسعه بندر چابهار به بهره برداری رسیده و مراحل تکمیلی فاز دو نیز در حال اجرا است.

اما مهم ترین پروژه ای که در بندر چابهار در دستور کار قرارگرفته خط آهن چابهار - زاهدان است که با برآورد 4 هزار میلیارد تومان تا به امروز حدود 43 درصد پیشرفت داشته است. این خط یکی از طولانی ترین و اقتصادی ترین محورهای ریلی در دست ساخت در کشور است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می نماید.

برای بندری همچون چابهار با توجه به موقعیت استراتژیک آن و همچنین فاصله طولانی از مرکز کشور اتصال به ریل به زبان ساده از نان شب هم واجب تر است زیرا راه اندازی این خط آهن، انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به دیگر نقاط ایران را تسهیل و تسریع می نماید.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان به شبکه ریلی کشور از سال 1389 شروع شد ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود و حدود 10 سال بود که این خط آهن روی ریل بی پولی جلو می رفت تا اینکه بالاخره اعتبار 300 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب برای اجرای پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در نظر گرفته شد.

بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که چابهار آینده اقتصاد ایران و تکیه گاه ترانزیت، تجارت، صادرات و واردات کشور و منطقه است.

البته علاوه بر اینکه توسعه و پیشرفت چابهار برای کشور ما بسیار مهم است چشم امید بسیاری از کشورهای آسیای میانه و همین طور افغانستان و هندوستان نیز برای دسترسی به منابع بکرِ مستقل مشترک المنافع (CIS) به این بندر استراتژیک است.

از سوی دیگر توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می نماید که خط ریلی چابهار- زاهدان هرچه سریع تر تکمیل گردد زیرا با بهره برداری از این پروژه ملی فرصت تاریخی برای سیستان و بلوچستان ایجادشده و بار دیگر جاده ابریشم به روی تجار ایرانی و خارجی باز می گردد.

این جهت مطمئناً در کاهش هزینه های کالایی کشور مؤثر خواهد بود. به شکلی که بیش از 15 میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از جهتهای دیگر انجام می گیرند، ضمن رقابت پذیر کردن در عرصه بین المللی، هزینه های توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است ریل گذاری 150 کیلومتر از این محور تا خاتمه سال جاری انجام گردد. منابع اقتصادی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع اقتصادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تأمین می گردد.

همچنین راه آهن چابهار-زاهدان، اشتغال 13 هزار نفر را در پی خواهد داشت که 3 هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 419

به "خط آهن چابهار-زاهدان؛ جاده ابریشم جدید از آسیای میانه به عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط آهن چابهار-زاهدان؛ جاده ابریشم جدید از آسیای میانه به عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید