دهمین سرطان ایران، اولین سرطان هند

به گزارش مجله پزشکی، سرطان دهان، اگرچه شیوع زیادی ندارد، ولی با مسائل زیادی همراه است؛ چون خوردن و نوشیدن را دچار اختلال می نماید. میان سرطان های دهان، سرطان لب از همه خوش خیم تر است؛ سرطانی که بیش از 95درصد بیماران از آن جان سالم به در می برند.

دهمین سرطان ایران، اولین سرطان هند

دهمین سرطان ایران، اولین سرطان هند

نویسنده:بیتا قهرمانی

مصاحبه با دکتر جهان صدری درباره سرطان دهان

سرطان دهان، اگرچه شیوع زیادی ندارد، ولی با مسائل زیادی همراه است؛ چون خوردن و نوشیدن را دچار اختلال می نماید. میان سرطان های دهان، سرطان لب از همه خوش خیم تر است؛ سرطانی که بیش از 95درصد بیماران از آن جان سالم به در می برند.

در سایر سرطان های دهان، درمان به مرحله تشخیص بیماری بستگی دارد. به هر حال، اگر سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید و مراقب تغذیه تان باشید، احتمال اینکه به سرطان دهان دچار شوید، خیلی کم می گردد. با دکتر جهان صدری، متخصص آسیب شناسی فک و دهان و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، درباره سرطان دهان و شیوع آن در ایران به گفت وگو نشسته ایم.

خانم دکتر! سرطان دهان در ایران چندمین سرطان است؟

سرطان دهان، تقریبا 3 درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد و ششمین سرطان شایع در مردان و دوازدهمین سرطان شایع در زنان است. ولی در کشوری مثل هندوستان به دلیل نوع تغذیه، عادات استفاده از تنباکوی جویدنی و... اولین سرطان شایع است. در کشور ما مطالعات پراکنده نشان می دهد که سرطان دهان، دهمین سرطان شایع است. احتمال بروز سرطان دهان با افزایش سن افزایش می یابد و مردان 3 برابر زنان به این بیماری مبتلا می شوند. زبان -مخاط فک پایین و کف دهان- شایع ترین محل های بروز سرطان دهان هستند.

علل سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان یک بیماری چنددلیلی است. عواملی مانند مصرف تنباکو و الکل در ابتلا به سرطان داخل دهان و اشعه خورشید در بروز سرطان لب نقش بسزایی دارند ولی شرایط بدن هم در بروز این بیماری موثر است. کمبودهای تغذیه ای، نقص سیستم ایمنی و وجود ضایعات پیش بدخیم در دهان از عوامل ایجاد سرطان دهان هستند. سیگاری ها 2 تا 3 برابر افراد عادی به سرطان دهان مبتلا می شوند. افرادی که روزانه 40 عدد (2 پاکت) سیگار می کشند، 17 برابر بیش از دیگران، خود را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار می دهند. هرچه فرد سال های طولانی تری سیگاری باشد و تعداد سیگار بیشتری در طول روز مصرف کند، این احتمال بالاتر می رود. اما سرطان دهان در افراد غیرسیگاری هم دیده می گردد که ناشی از عوامل ژنتیک است. مصرف الکل همراه با سیگار، احتمال بروز سرطان دهان را تا 15 برابر افزایش می دهد. احتمال ابتلا به سرطان دهان و حلق در افراد دارای برخی از مشاغل به دلیل تماس دایمی با برخی مواد شیمیایی مثل فنل ها- در صنعت چوب بیشتر است. کمبود ریزمغذی هایی مثل آهن و ویتامین A در ایجاد ضایعات پیش بدخیم و بدخیم دهانی نقش دارد. ضایعات قارچی پایدار در دهان به دلیل ترشح ماده سرطان زای نیتروزامین می توانند موجب بروز سرطان دهان گردد. برخی ویروس های خاص هم در ایجاد سرطان دهان نقش دارند. در نهایت، می توان گفت کاهش قدرت سیستم ایمنی که در پی استرس های مزمن، بیماری دیابت یا استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروییدها ایجاد می گردد، از مهم ترین عوامل در بروز بدخیمی ها، از جمله سرطان دهان است.

برترین و بدترین نوع سرطان دهان کدام است؟

سرطان لب نسبت به سرطان های داخل دهان سریع تر شناخته می گردد و بعد از درمان پیش آگهی بهتری دارد و البته سرطان لب پایین شرایط بهتری نسبت به سرطان لب بالا دارد. اما در رابطه با سرطان های داخل دهان، پیش آگهی به مرحله پیشرفت سرطان بستگی دارد و عواملی مانند مقدار تومور اولیه، غدد لنفاوی درگیر سرطان و وجود متاستاز دوردست در معین این مرحله بندی نقش دارند. پس هرچه تومور دهانی زودتر تشخیص داده و درمان گردد، پیش آگهی بهتری خواهد داشت.

پیش آگهی سرطان دهان چگونه است و بیمار چند درصد شانس بهبودی دارد؟

در خصوص سرطان لب، پیش آگهی بسیار خوب است و 95 درصد بیماران بعد از درمان، بیش از 5 سال شانس زنده ماندن دارند. اما در خصوص سرطان های داخل دهان، همان طور که ذکر شد، به مرحله پیشرفت بیماری در زمان تشخیص بستگی دارد. اگر در زمان تشخیص عارضه، متاستاز رخ نداده باشد، تا 78 درصد موارد، بیمار 5 سال را بدون عارضه طی می نماید اما در صورت گرفتاری غدد لنفاوی گردنی، این رقم به 41 درصد می رسد و با گرفتاری غدد لنفاوی عمیق تر، این رقم به 9 درصد کاهش می یابد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: biotec-ney.ir شناسه مطلب: 1221

به "دهمین سرطان ایران، اولین سرطان هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهمین سرطان ایران، اولین سرطان هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید